Diagnóstico de la cultura de género en educaciónactitudes del profesorado hacia la igualdad

  1. Rebollo-Catalán, Ángeles
  2. García Pérez, Rafael
  3. Piedra, Joaquín
  4. Vega Caro, Luisa
Journal:
Revista de educación

ISSN: 0034-8082

Year of publication: 2011

Issue: 355

Pages: 521-546

Type: Article

DOI: 10.4438/1988-592X-RE-2011-355-035 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista de educación

Abstract

This paper shows the results of a research project subsidized by the Andalusia Regional Government in a public call (BOJA 11/04/2007) aimed at designing virtual resources for coeducation. One of these resources is an online tool for gender culture assessment at school, which allows us to carry out online surveys and publish statistical reports in order to facilitate teachers� practices in schools. The aim of this paper is to present a valid and reliable attitudes scale which allows us to measure teachers� degree of predisposition to construct a gender culture based on equality at schools. With this paper, we try to know teachers� attitudes to equality culture in educational contexts. For this, we use a quantitative and qualitative methodology, applying focus groups and attitude scales. Four focus groups are implemented with 23 teachers (4 men y 19 women) from different schools in Seville. The sample of participant teachers in the quantitative study based on attitude scales comprises 324 teachers from Seville. The scale obtains a Cronbach coefficient of 0.92 and an item saturation coefficient in the main component of 0.546, demonstrating the construct�s validity. The results show that teachers scarcely participated in the process of gender culture assessment at school (only 39.18% of invited teachers). However, we can observe very positive attitudes towards equality among participant teachers, with this tendency being stronger among female than male teachers (p = 0.000). This study shows that male teachers do not demonstrate as positive an attitude towards equality as female teachers, revealing the need to continue developing politics of equality. These results agree with other studies that show the lack of teachers� awareness on the subject of equality.

Bibliographic References

  • Acker, S. (1995). Género y Educación. Reflexiones sociológicas sobre mujeres, enseñanza y feminismo. Madrid: Narcea.
  • Arnot, M. & Weiner, G. (Eds.). (1987). Gender and the Politics of Schooling. Milton Keynes: Open University Press.
  • Bajtín, M. (1995). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
  • Ball, S. J. (1989). La micropolítica de la escuela. Barcelona: Paidós.
  • Barberá, E. y Martínez, I. (2004). Psicología y Género. Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Blanco, N. (Coord.). (2001). Educar en femenino y en masculino. Madrid: Akal.
  • Bolaños, L. y Jiménez, R. (2007). La formación del profesorado en género. Revista de Investigación Educativa, 25 (1), 75-91.
  • Bonal, X. (1997). Las actitudes del profesorado ante la coeducación. Barcelona: Graó.
  • Cala, M. J. y De la Mata, M. (2006). Escenarios de actividad e identificación de género. En M. A. Rebollo (Coord.). Género e Interculturalidad: educar para la igualdad (pp. 245-266). Madrid: La Muralla.
  • Castells, M. (1998). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. El poder de la identidad, II. Madrid: Alianza.
  • Colás, P. (2004). La construcción de una pedagogía de género para la igualdad. En M. A. Rebollo e I. Mercado (Coords.). Mujer y desarrollo en el siglo XXI: voces para la igualdad (pp. 275-291). Madrid: McGraw-Hill.
  • Colás, P. y Jiménez R. (2006).Tipos de conciencia de género del profesorado en los contextos escolares. Revista de Educación, 340, 415-444.
  • Crawford, M. (2006). Transformations. Women, Gender and Psychology. Boston: Mc- Graw-Hill.
  • Crawford, M. & Chaffin, R. (1997). The Meanings of Difference: Cognition in Social and Cultural Context. En P. Caplan, M. Crawford, J. Shibley Hyde y J. Richardson (Eds.). Gender Differences in Human Cognition (pp. 81-130). Oxford: Oxford University Press.
  • Daniels, H. (2003). Vygotski y la pedagogía. Barcelona: Paidós.
  • Expósito, F., Moya, M. y Glick, P. (1998). Sexismo ambivalente: medición y correlatos. Revista de Psicología Social, 13, 159-169.
  • Freixas, A. y Fuentes-Guerra, M. (1994). La reflexión sobre el sistema sexo/género. Un reto en la actual formación del profesorado. Revista de Educación, 304, 165-176.
  • Glick, P. y Fiske, S.T. (1996).The Ambivalent Sexism Inventory: Differentiating Hostile and Benevolent Sexism. Journal of Personality and Social Psychology, 70, 491- 512.
  • Glick, P. y Fiske, S.T. (2001). Ambivalent Sexism. En M. P. Zanna (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology (pp. 115-188). San Diego: Academia Press.
  • Hornillo, I. y Rebollo, M. A. (2006). Discurso biográfico-narrativo de alumnos de programas de garantía social: una perspectiva sociocultural. Revista de Ciencias de la Educación, 208, 477-498.
  • Lagarde, M. (1996). Género y feminismo. Desarrollo humano y democracia. Madrid: Horas y Horas.
  • Lomas, C. (1999). ¿Iguales o diferentes? Género, diferencia sexual, lenguaje y educación. Barcelona: Paidós.
  • Martel, A. (1999). Intervenciones educativas en favor de niñas y mujeres brillantes. En J. Ellis y J. Willinsky (Ed.). Niñas, mujeres y superdotación. Un desafío a la discriminación educativa de las mujeres (pp. 79-97). Madrid: Narcea.
  • Moya, M. (2004). Actitudes sexistas y nuevas formas de sexismo. En E. Barberá e I. Martínez (Coords.). Psicología y género (pp. 271-294). Madrid: Pearson Prentice Hall.
  • Moya, M. y Expósito, F. (2001). Nuevas formas, viejos intereses. Neosexismo en varones españoles. Psicothema, 13 (4), 668-674.
  • Moya, M., Expósito, F., y Ruiz, J. (2000). Close relationships, gender, and career salience. Sex Roles, 42, 825-846.
  • Rebollo, M. A. (2001). Género y educación: la construcción de identidades culturales. En T. Pozo, R. López, B. García y E .M. Olmedo (2001) (Coords.). Investigación educativa: diversidad y escuela (pp. 61-71). Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Rebollo, M. A y Mercado, I. (Coords.). (2004). Mujer y desarrollo en el siglo XXI. Voces para la igualdad. Madrid: McGraw Hill.
  • Rogoff, B. (1993). Aprendices del pensamiento. Barcelona: Paidós.
  • Santamaría, A. (2005). La noción de interiorización desde una visión cultural del desarrollo. En M. Cubero y D. Ramírez (Comps.). Vygotski en la psicología contemporánea (pp. 81-111). Madrid: Miño y Dávila.
  • Scraton, S. (1995). Educación Física de las niñas: un enfoque feminista. Madrid: Morata.
  • Spender, D. (1982). Invisible Somen: the Schooling Scandal. London: Writers and Readers Publishing Coopertative.
  • Spender, D. & Sarah, E. (1993). Aprender a perder. Sexismo y educación. Barcelona: Paidós.
  • Subirats, M. y Tomé, A. (2007). Balones fuera. Reconstruir los espacios desde la coeducación. Barcelona: Octaedro.
  • Tougas, F., Brown, R., Beaton, A. M. & Joly, S. (1995). Neosexism: Plus change, plus c’est pareil. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 842-849.
  • Weiner, G. y Arnot, M. (1987). Gender under scrutiny: new inquiries in Education. London: Hutchinson.
  • Wertsch, J. V. (1993). Voces de la mente. Un enfoque sociocultural para el estudio de la acción mediada. Madrid: Visor.
  • West, C. y Zimmerman, D. H. (1987). Doing Gender. Gender and Society, 1 (2), 125-151.