Trabajo de Fin de Grado a Debate entre los profesores del Área de Ciencias Sociales y Jurídicas de la Universidad de Sevilla

  1. José Antonio Donoso Anes 1
  2. Francisco Serrano Domínguez 1
  3. José Antonio Camúñez Ruiz 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

ISSN: 2173-478X

Year of publication: 2016

Issue: 7

Pages: 41-58

Type: Article

DOI: 10.12795/EDUCADE.2016.I07.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Educade: revista de educación en contabilidad, finanzas y administración de empresas

Abstract

The last official university teaching academic plan (Royal Decree 1393/2007, of 29th. October) has meant the emergence of a Final Year Project (FYP) as a subject. Its aim is for students to finish their degree period via work which brings together the knowledge and skills which they have acquired. This article’s goal is to shift the result of the debate that is currently taking place in the centres of economics and law of the University of Seville about working out the FYP. This subject encompasses aspects such as regulatory development, credit recognition, work allocations, work methodology and evaluation. The data collection method has been via meeting with the professors involved in the subject and the different follow-up commissions of the FYP in the centres concerned. The result shows the high degree of confusion and dissatisfaction of the teachers involved in the study. The need to unify the regulation and to improve the recognition is proposed. The subject’s mandatory nature and its evaluation via public presentation are also questioned.

Bibliographic References

  • Acuerdo 5.3/CG 21-12-09. Normativa Reguladora de los Trabajos Fin de Carrera. Universidad de Sevilla.
  • Bartolomé, A.; Carmona, M.; Ferrer, V.; Folgueiras, P.; Freixa, M.; García-Bores, Jm.; Nuri, A.; Padrós, M; Ramis, R. y Soria, V. (2012). El Trabajo Fin de Grado. Guía para Estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Mc Graw-Hill.
  • Jessop, M. (2005). Teaching, Learning and Research in Final Year Humanities Computing Student Project” Literary and Linguistic Computing, Vol. 20, No. 3. Oxford University Press Pp. 295-311.
  • Ley de 20 de julio de Ordenación de las Enseñanzas Técnicas. BOE 20-07-1957.
  • Mateo, J.; Escofet, A.; Martínez, F.; Ventura, J. y Vlachopoulos, D. (2012): “The Final Year Project (FYP) in social sciences: Establishment of its associated competences and evaluation standards” Studies in Educational Evaluation nº 38. Pp. 28-34. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191491X11000575
  • Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2004): “Evolución del Sistema Educativo Español”. Madrid. http://uom.uib.cat/digitalAssets/202/202199_6.pdf
  • Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre. Ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Real Decreto 861/2010, de 2 de julio, por el que se modifica el Real Decreto 1393/2007, de 29 de octubre, por el que se establece la ordenación de las enseñanzas universitarias oficiales. Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Rekalde Rodríguez, I. (2011): “¿Cómo afrontar el trabajo fin de grado? Un problema o una oportunidad para culminar con el desarrollo de las competencias”. Revista Complutense de Educación Vol. 22 nº 2. Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación Pp 179-193.
  • Valderrama, E.; Rullán, M.; Sánchez, F.; Pons, J.; Cores, F. y Bisbal, J. (2009): “La evaluación de las competencias en los Trabajos de Fin de Estudios” XV Jornadas de Enseñanza Universitaria en Informática. Barcelona 8-10 de julio http://jenui2009.fib.upc.edu/