La perspectiva de género en sociología del deporte en Españapresente y futuro

  1. Piedra, Joaquín 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
RES. Revista Española de Sociología

ISSN: 2445-0367 1578-2824

Year of publication: 2019

Issue Title: Cambio social y deporte: transformaciones recientes y retos inmediatos

Volume: 28

Issue: 3

Pages: 489-500

Type: Article

DOI: 10.22325/FES/RES.2019.13 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: RES. Revista Española de Sociología

Abstract

The interest of the sociology of sport for the situation of women has been expanding in the last decades in our country. The inclusion of the gender perspective in social studies has allowed not only better understanding of the sporting reality, but also revealing current injustices. Thus, scientific development in the sociology of sport has led to a great variety of themes from a gender perspective. In particular, eight main topics of analysis have been opened and developed: Media; Socio educative; Socio historic; Orientation and gender identity; Body and sport; Sports practice; Social psychology; and Sport management. These topics are not the only ones, but they form an important and current reality of research in the sociology of sport in Spain. Besides this themes must be improved with new approaches already in use abroad and new methodologies.

Bibliographic References

  • Agergaard, S. (2016). Religious culture as a barrier? A counter-narrative of Danish Muslim girls’ participation in sports. Qualitative Research in Sport, Exercise and Health, 8(2), 213-224. doi: 10.1080/2159676X.2015.1121914.
  • Alfaro, É. (2012). El liderazgo de las mujeres en la dirección y gestión del deporte. En M. J. Mosquera (ed.), I e II ciclo de conferencias: xénero, actividade física e deporte (pp. 31-49). A Coruña: Universidad de A Coruña.
  • Alvariñas, M., Fernández-Villarino, M. A., López-Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de Investigación en Educación, 6, 113-122.
  • Azzarito, L., Hill, J. (2013). Girls looking for a “second home”: bodies, difference and places of inclusion. Physical Education & Sport Pedagogy, 18(4), 351-375. doi: 10.1080/17408989.2012.666792.
  • Azzarito, L., Kirk, D. (2013). Pedagogies, Physical Culture, and Visual Methods. London, UK: Routledge.
  • Barbero, J. I. (2003). La educación física y el deporte como dispositivos normalizadores de la heterosexualidad. En O. Guasch, O. Viñuales (eds.), Sexualidades: diversidad y control social (pp. 355-377). Barcelona: Bellaterra.
  • Barbero-González, M. A. (2017). Los Juegos Olímpicos de Río 2016: La explosión del deporte femenino español en El Diario ABC. Citius, Altius, Fortius, 10(1), 39-50.
  • Benn, T., Pfister, G., Jawad, H. (2012). Muslim Women and Sport. London, UK: Routledge.
  • Blackbeard, D., Lindegger, G. (2015). The Value of Participatory Visual Methods in Young Masculinity Research. Procedia Social and Behavioral Sciences, 165, 85-93. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.12.608.
  • Blández, J., Fernández-García, E., Sierra, M. A. (2007). Estereotipos de género, actividad física y escuela: la perspectiva del alumnado. Profesorado, 11(2), 1-21.
  • Bourdieu, P. (1986). Notas provisionales sobre la percepción social del cuerpo. En C. Wright (ed.), Materiales de sociología crítica (pp. 183-194). Madrid: La Piqueta.
  • Bruce, T. (2015). Assessing the sociology of sport: On media and representations of sportswomen. International Review for the Sociology of Sport, 50, 380-384.
  • Carrillo-Vera, J. A. (2016). De jugadores a espectadores. La construcción del espectáculo mediático en el contexto de los e-sports. Anàlisi. Quaderns de Comunicació i Cultura, 55, 1-16.
  • Castañer, M., Camerino, L. (2012). Juventud e iconos deportivos, el poder de la imagen corporal. Revista de Estudios de Juventud, 96, 143-164.
  • Codina, N., Pestana, J. V. (2012). Estudio de la relación del entorno psicosocial en la práctica deportiva de la mujer. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 243-251.
  • Codina, N., Pestana, J. V., Castillo, I., Balaguer, I. (2016). “Ellas a estudiar y bailar, ellos a hacer deporte”: Un estudio de las actividades extraescolares de los adolescentes mediante los presupuestos de tiempo. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(1), 233-242.
  • Consejo Superior de Deportes (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España 2015. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Devís, J., Fuentes, J., Sparkes, A. (2005). ¿Qué permanece oculto del currículum oculto? Las identidades de género y de sexualidad en la educación física. Revista Iberoamericana de Educación, 39, 73-90.
  • Devís, J., Pereira, S., López-Cañada, E., Pérez-Samaniego, V., Fuentes, J. (2017a). Looking back into trans persons’ experiences in heteronormative secondary physical education contexts. Physical Education and Sport Pedagogy, Online First.
  • Devís, J., Pereira, S., Valencia, A., Fuentes, J., López-Cañada, E., Pérez-Samaniego, V. (2017b). Harassment Patterns and Risk Profile in Spanish Trans Persons. Journal of Homosexuality, 64(2), 239-255. Doi:10.1080/00918369.2016. 1179027.
  • Fernández-García, E., Sanz, C. (2013). Indagando en la identidad masculina de los alumnos preadolescentes. En J. Piedra (ed.), Géneros, Masculinidades y Diversidad (pp. 203-221). Barcelona: Octaedro.
  • Frideres, J. E., Palao, J. M. (2006). Análisis de las noticias deportivas de dos periódicos digitales de España y Estados Unidos: ¿promoción de la actividad física y el deporte? Apunts, 85, 7-14.
  • Gao, Q. (2015). Bourdieu and body. En L. Hunter, W. Smith, E. Emerald (eds.), Pierre Bourdieu and Physical Culture (pp. 143-148). London: Routledge.
  • García-Bonafé, M. (1992). Las mujeres y el deporte del corsé al chándal. Sistemas: Revistas de Ciencias Sociales, 110-111, 37-54.
  • García-Bonafé, M. (2001). El siglo xx. La revolución deportiva de las mujeres. Apunts, 64, 63-68.
  • Gómez-Collel, E. (2015). Adolescencia y deporte: ausencia de referentes femeninos en los medios para las adolescentes. Apunts, 122, 81-87.
  • Hentges, S. (2014). Women and Fitness in American Culture. Jefferson, NC: McFarland.
  • Ibáñez, E. (2001). Información sobre deporte femenino: el gran olvido. Apunts, 26, 65, 111-113.
  • Isorna, M., Ruiz-Juan, F., Rial, A. (2013). Variables predictoras del abandono de la práctica físico deportiva en adolescentes. Cultura, Ciencia y Deporte, 23, 93-102.
  • Kozinets, R. (2010). Netnography: Doing ethnographic research online. Los Ángeles, CA: SAGE.
  • Lamoneda, J., Huertas, F. J. (2017). Análisis de la práctica deportiva-recreativa a través de un programa de promoción en el recreo en función del sexo en adolescentes españoles. Retos, 32, 25-29.
  • Leruite, M. T., Martos, P., Zabala, M. (2015). Análisis del deporte femenino español de competición desde la perspectiva de protagonistas clave. Retos, 28, 3-8.
  • Litchfield, C., Kavanagh, E. J., Osborne, J., Jones, I. (2016). Virtual Maltreatment: Sexualisation and Social Media Abuse in Sport. Psychology of Women Section Review, 18(2).
  • López-Villar, C. (2014). The Beginnings of Hockey in 1930s Galicia (Spain): A Female Phenomenon. The International Journal of the History of Sport, 31(9), 1133-1157.
  • Macarro, J., Martínez-Baena, A. C., Torres, J. (2012). Motivaciones para la práctica físico-deportiva en adolescentes españoles, al terminar la Educación Secundaria Obligatoria. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(26), 371-396.
  • Mansfield, L. (2008). Fit, fat and feminine? The stigmatization of fat women in fitness gyms. In: Fat Studies in The UK (FSUK) Seminar, 2 May 2008, University of York.
  • Martín, M. (2006). Contribución del feminismo de la diferencia sexual a los análisis de género en el deporte. Revista Internacional de Sociología, 44, 111-131.
  • Martín, M. (2011). Don’t be mistaken This does concern you! Qualitative Inquiry, 17(9), 864874.
  • Martín, M., Juncà, A. (2014). El acoso sexual en el deporte: el caso de las estudiantes-deportistas del grado de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte de Cataluña. Apunts, 115, 72-81.
  • Messner, M. (2002). Taking the field: women, men and sports. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Moragas, M., Puig, N. (2013). Las mujeres que presiden los clubes deportivos en Catalunya. Análisis de los factores que inciden en el acceso a los puestos de dirección: resultados preliminares. En J. Aldaz, A. Dorado, P. J. Jiménez, A. Vilanova (eds.), Libro de actas del XII Congreso AEISAD. Responsabilidad social, ética y deporte (pp. 65-74). Madrid: Ibersaf.
  • Moreno-Murcia, J. A., Marcos, P., Huéscar, E. (2016). Motivos de práctica físico-deportiva en mujeres: diferencias entre practicantes y no practicantes. Revista de Psicología del Deporte, 25(1), 35-41.
  • Murillo, B., Julián, J. A., García-González, L., Abarca-Sos, A., Zaragoza, J. (2014). Influencia del género y de los contenidos sobre la actividad física y la percepción de competencia en Educación Física. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 36, 131-143.
  • Musto, M., Cooky, C., Messner, M. (2017). “From fizzle to sizzle!”. Televised sports news and the production of gender bland sexism. Gender & Society, 31(5), 573-596.
  • Osmond, G. (2017). Tweet Out?: Twitter, Archived Data, and the Social Memory of Out LGBT Athletes. Journal of Sport History, 44(2), 322-335.
  • Pavlidis, A., Fullagar, S. (2014). Women, sport and new media technologies: Derby Grrrls online. En A. Bennett y B. Robards (eds.), Mediated youth cultures (pp. 165-181). London: Palgrave Macmillan.
  • Pegoraro, A., Comeau, G. S., Frederick, E. L. (2017). #SheBelieves: the use of Instagram to frame the US Women’s Soccer Team during #FIFAWWC. Sport in Society, Online First, 1-15.
  • Pérez-Samaniego, V., Pereira, S., López-Cañada, E., Fuentes, J., Devís, J. (2017). Sport and Physical Exercise among Spanish Trans Persons. En E. Anderson y A. Travers (eds.), Transgender Athletes in Competitive Sport (pp. 80-89). London, UK: Routledge.
  • Pfister, G., Radtke, S. (2009). Sport, women, and leadership: Results of a project on executives in German sports organizations. European Journal of Sports Sciences, 9(4), 229-243. doi: 10.1080/17461390902818286.
  • Piedra, J. (2015). Gays and Lesbians in Sport. Spanish University Students’ Speech About Their Acceptance. Movimento, 21(4), 1067-1081.
  • Piedra, J., García-Pérez, R., Channon, A. G. (2017). Between Homohysteria and Inclusivity: Tolerance towards Sexual Diversity in Sport. Sexuality & Culture, Online First. doi:10.1007/ s12119-017-9434-x.
  • Puig, N. (1986). El deporte y los estereotipos femeninos. Revista de Occidente, 62-63, 71-84.
  • Puig, N., Balagué, N., Calverol, T., Campañá, E., Carranza, M., García, P., Palou, P. (1980). Propuestas para otra metodología en el estudio de la mujer y el deporte. Apunts Medicina de l’Esport, 67, 135-180.
  • Puig, N., Soler, S. (2004). Mujer y deporte en España: estado de la cuestión y propuesta interpretativa. Apunts, 76, 71-78.
  • Pujadas, X. (2011). Del barrio al estadio. Deporte, mujeres y clases populares en la segunda república. En X. Pujadas (ed.), Atletas y ciudadanos. Historia social del deporte en España (1870-2010) (pp. 125-168). Madrid: Alianza.
  • Pujadas, X., Garay, B., Gimeno, F., Llopis, R., Ramírez-Macías, G., Parrilla, J. M. (2016). Sports, morality and body. The voices of sportswomen under Franco’s dictatorship. International Review for the Sociology of Sport, 51(6), 679-698. doi: 10.1177/1012690214551182.
  • Ramírez-Macías, G., Piedra, J., Ries, F., RodríguezSánchez, A. R. (2014). La mujer y el deporte en el cine del siglo xxi (2000-2009). Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 14(56), 719-734.
  • Reichart, L., Sanderson, J. (2015). I’m Going to Instagram It! An Analysis of Athlete Self-Presentation on Instagram. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 59(2), 342-358.
  • Revuelta, L., Esnaola, I. (2011). Clima familiar deportivo y autoconcepto físico en la adolescencia. European Journal of Education and Psychology, 4(1), 19-31.
  • Riaño, C. (2011). Vida y obra de Elia María González-Álvarez y López-Chicheri. Madrid: Consejo Superior de Deportes.
  • Ruiz-Pérez, L. M., González-Ravé, J. M. (2012). Metodologías visuales, actividad física y construcción del cuerpo por los jóvenes. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 28, 161174. doi: 10.5232/ricyde2012.02805.
  • Sainz de Baranda, C. (2014). Las mujeres en la prensa deportiva: dos perfiles. Cuadernos de Psicología del Deporte, 14(1), 91-102.
  • Sánchez-Hernández, A., Martos, D., López-Navajas, N. (2017). Las mujeres en los materiales curriculares: el caso de dos libros de texto de educación física. Retos, 32, 140-145.
  • Sánchez-Labella, I., Núñez, T. (2015). El deporte en la animación: una narrativa prejuiciosa. Dossiers Feministes, 20, 245-259.
  • Serra, P., Soler, S., Prat, M., Vizcarra, M. T., Garay, B., Flintoff, A. (2018). The (in)visibility of gender knowledge in the Physical Activity and Sport Science degree in Spain. Sport, Education and Society, 23(4), 324-338. doi: 10.1080/13573322.2016.1199016.
  • Serra, P., Vizcarra, M. T., Garay, B., Prat, M., Soler, S. (2016). Análisis del discurso de género en las matrices curriculares de las ciencias de la actividad física y el deporte. Movimento, 22(3), 821-834.
  • Sevil, J., Abós, A., Aibar, A., Julián, J. A., GarcíaGonzález, L. (2016). Gender and corporal expression activity in physical education. European Physical Education Review, 22(3), 372-389. doi: 10.1177/1356336X15613463.
  • Sevil, J., Abós, A., Julián, J. A., Murillo, B., GarcíaGonzález, L. (2015). Género y motivación situacional en Educación Física: claves para el desarrollo de estrategias de intervención. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 41, 281-296.
  • Simon, M., Azzarito, L. (2017). “Singled out because of skin color...”: exploring ethnic minority female teachers’ embodiment in physical education. Sport, Education and Society, Online First, doi: 10.1080/13573322.2017.1326893.
  • Skubida, D. (2016). Can Some Computer Games Be a Sport?: Issues with Legitimization of eSport as a Sporting Activity. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations, 8(4), 1-15.
  • Soler, S. (2009). Los procesos de reproducción, resistencia y cambio de las relaciones tradicionales de género en la Educación Física: el caso del fútbol. Cultura & Educación, 31(1), 21-42.
  • Soler, S., Moragas, M., Vilanova, A. (2018). The voices of female chairs of sports clubs. En A. Elling, J. Hovden, A. Knoppers (eds.), Gender Diversity in European Sport Governance (pp. 102-107). New York: Routledge.
  • Taboas-Pais, M. I., Rey-Cao, A. (2012). Gender differences in physical education textbooks in Spain: A content analysis of photographs. Sex Roles, 67(7-8), 389-402. doi: 10.1007/s11199012-0174-y.
  • Taylor, T. (2012). Raising the Stakes: E-sports and the Professionalization of Computer Gaming. Cambridge, MA: MIT Press.
  • Torredabella, X. (2011). La educación física y la actividad gimnásticodeportiva de las mujeres a partir de la bibliografía especializada del siglo xix. Arenal. Revista de Historia de las Mujeres, 18(1), 147-179.
  • Torredabella, X. (2013). La educación física femenina en el periodo Isabelino (1833-1868): Teresa Castellanos de Mesa, primera profesora española de gimnástica. Ágora para la educación física y el deporte, 15(1), 20-39.
  • Torredabella, X. (2016). Fútbol en femenino. Notas para la construcción de una historia social del deporte femenino en España, 1900-1936. Investigaciones Feministas, 7(1), 313-334.
  • Vázquez, B. (1993). Actitudes y prácticas deportivas de las mujeres españolas. Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Vázquez, B. (2014). La construcción del cuerpo femenino en la sociedad actual: un reto para la educación física-deportiva en el siglo xxi. En J. Piedra (ed.), Coeducación Física. Aportaciones para una nueva cultura de género (pp. 127-150). Saarbrürcken: Editorial Académica Española.
  • Vázquez, B., Bastanchuri, E., Fernández, N. (2001). El acoso sexual en el deporte de alta competición. ICD, Estudios sobre Ciencias del Deporte, 30, 87-104.
  • Vélez, L., Piedra, J. (2018). Does sexuality play in the stadium? Climate of tolerance/rejection towards sexual diversity among soccer players in Spain. Soccer & Society, Online First, doi: 10.1080/14660970.2018.1446002.
  • Vera, M. T. (2016). Mujeres, cine y deporte. En A. Román, T. Núñez (eds.), Cine, deporte y género. De la Comunicación social a la coeducación (pp. 112-123). Barcelona: Octaedro.
  • Vicente-Pedraz, M., Brozas-Polo, M. P. (2014). El “discurso sobre la Educación Física y moral de las mujeres” (1790) de Josefa Amar y Borbón: feminidad y el arte de gobernar el cuerpo en la ilustración española. Movimento, 20(2), 799-818.
  • Vicente-Pedraz, M., Brozas-Polo, M. P. (2017). Sexo y género en la contienda identitaria del deporte. Propuesta de un debate sobre la competición deportiva multigénero. Cultura, Ciencia y Deporte, 35, 101-110. doi: http://dx.doi. org/10.12800/ccd.v12i35.881.
  • Vilanova, A., Soler, S., Anderson, E. (2018). Examining the experiences of the first openly gay male team sport athlete in Spain. International Review for the Sociology of Sport, Online First. doi: 10.1177/1012690218780860.
  • Walseth, K. (2015). Muslim girls’ experiences in physical education in Norway: What role does religiosity play? Sport, Education and Society, 20(3), 304-322. doi: 10.1080/13573322.2013.769946.
  • Witkowski, E. (2012). On the digital playing field: How we “do sport” with networked computer games. Games and Culture, 7(5), 349-374.
  • Yoon, J., Smith, C., Hyung, A. C., Clavio, G., Witkemper, C., Pedersen, P. (2014). Gender effects on sport Twitter consumption: differences in motivations and constraints. Journal of Multidisciplinary Research, 6(3), 25-37.