La incidencia de la experiencia laboral en la movilidad social intergeneracional en España

  1. Sandra Fachelli
  2. Pedro López-Roldán
  3. Cristian Segura-Carrillo
Journal:
Revista internacional de sociología

ISSN: 0034-9712

Year of publication: 2023

Volume: 81

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.3989/RIS.2023.81.2.M22B-005 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista internacional de sociología

Abstract

The updated results in the study of intergenerational so-cial mobility in Spain are presented following the traditional analysis of the OED Triangle (Social Origin, Education and Social Destiny) where the effect of work experience meas-ured by age and years worked is introduced, applying a design that takes cohort, period, and age into account. The hypothesis establishes that intergenerational mobility has an effect linked to the years of experience in the labour market as an indicator of intragenerational mobility. We used three editions of the Living Conditions Survey (2005, 2011 and 2019) considering the population between 30 and 59 years of age. The results reaffirm some of the main conclusions of previous research, but also others that offer a new vision and allow us to glimpse an approach of the behaviour of Spain to the results that are being obtained in the most developed countries.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Ballarino, G., F. Bernardi, M. Requena, y H. Schadee. 2009. "Persistent Inequalities? Expansion of Education and Class Inequality in Italy and Spain". European Sociological Review 25(1): 123-138. https://doi.org/10.1093/esr/jcn031
  • Barone, C. y L. Ortiz. 2011. "Overeducation among university graduates: a comparative analysis of its incidence and the importance of higher education differentiation". Higher Education 61: 325-327. https://doi.org/10.1007/s10734-010-9380-0
  • Bernardi, F. y G. Ballarino (eds.). 2016. Education, Occupation and Social Origin: A comparative analysis of the transmission of socio-economic inequalities. Cheltenham: Edward Elgar. https://doi.org/10.4337/9781785360459
  • Blau, P. M. y O. D. Duncan. 1967. The American Occupational Structure. New York:Wiley.
  • Boudon, R.1973. L'inégalité des chances, la mobilité sociale dans les sociétés industrielles. Paris: Armand Colin.
  • Bourdieu, P. y J. C. Passeron. 1977. Reproduction in Education, Society and Culture. Beverly Hills: Sage.
  • Bowles, S. y H. Gintis. 1976. Schooling in capitalist America: Educational reform and the contradictions of economic. London and Henley: Routledge and Kegan Paul.
  • Breen, R. 2020. "Educación y Movilidad Social en Europa". Pp. 131-155 en Perspectivas y fronteras en el estudio de la desigualdad social: movilidad social y clases sociales en tiempos de cambio, editado por O. Salido y S. Fachelli. Madrid: CIS.
  • Breen, R. y J. H. Goldthorpe. 1997. "Explaining educational differentials: towards a formal rational action theory". Rationality and Society 9(3): 275-305. https://doi.org/10.1177/104346397009003002
  • Breen, R. y J. O. Jonsson. 2007. "Explaining change in social fluidity: Educational equalization and educational expansion in twentieth-century Sweden". American Journal of Sociology 112(6): 1775-1810. https://www.jstor.org/stable/10.1086/508790. https://doi.org/10.1086/508790
  • Breen, R. y W. Müller. 2020. Education and Intergenerational Social Mobility in Europe and the United State. California: Stanford University Press. https://doi.org/10.11126/stanford/9781503610163.001.0001
  • Bukodi, E. y J. H. Goldthorpe. 2020. "Educación y Movilidad Social en Europa". Pp. 187-205, en Perspectivas y fronteras en el estudio de la desigualdad social: movilidad social y clases sociales en tiempos de cambio, editado por O. Salido y S. Fachelli. Madrid: CIS.
  • Carabaña, J. 1983. Educación, ocupación e ingresos en la España del siglo XX. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
  • Carabaña, J. 1999. Dos estudios sobre movilidad intergeneracional. Madrid: Fundación Argentaria-Visor.
  • Carabaña, J. y G. de la Fuente Blanco. 2016. "Facultad por Facultad. Origen familiar y empleo de los licenciados en CCSS y Humanidades de la UCM en el año 2003". Revista Complutense de Educación 27(3): 983-1001. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47136
  • Costa Ribeiro, C. 2020. "Estudios comparativos de movilidad de clase: una revisión de tres libros". Pp. 113-127 en Perspectivas y fronteras en el estudio de la desigualdad social: movilidad social y clases sociales en tiempos de cambio, editado por O. Salido y S. Fachelli. Madrid: CIS.
  • Echeverría, J. 1999. La movilidad social en España. Madrid: Istmo.
  • Erikson, R., J. H. Goldthorpe, y L. Portocarero. 1979. "Intergenerational Class Mobility in Three Western European Societies: England, France and Sweden". British Journal of Sociology 30(4): 415-441. https://doi.org/10.2307/589632
  • Erikson, R. y J. H. Goldthorpe.1993. The Constant Flux: A Study of Class Mobility in Industrial Societies. New York: Oxford University Press.
  • Fachelli, S. y P. López-Roldán. 2015. "Are We More Mobile when the Invisible Half Is Accounted for? Analysis of Intergenerational Social Mobility in Spain in 2011". Revista Española de Investigaciones Sociológicas 150: 41-70. https://doi.org/10.5477/cis/reis.150.41
  • Fachelli, S. y J. Navarro-Cendejas. 2015. "Relationship between social origin and labor insertion of university graduates". E-Journal of educational research, assesment and evalutation 21(2): 1-22.
  • Fachelli, S., P. López-Roldán e I. Marqués-Perales. 2020. "El rol de la educación en la movilidad social en España". Pp. 301-327 en Perspectivas y fronteras en el estudio de la desigualdad social: movilidad social y clases sociales en tiempos de cambio, editado por O. Salido y S. Fachelli. Madrid: CIS.
  • Fachelli, S., J. R. Jorrat y P. López-Roldán. 2021. "Movilidad de clase intergeneracional sobre cohortes de nacimiento en Argentina y España". Revista Española de Sociología 30 (3): 1-20. https://doi.org/10.22325/fes/res.2021.59
  • Featherman, D. L., J. F. Lancaster, y R. M. Hauser. 1975. "Assumptions of Social Mobility Research in the US: The Case of Occupational Status". Social Science Research 4(4): 329-360. https://doi.org/10.1016/0049-089X(75)90002-2
  • Fernández-Mellizo, M. 2014. "The Evolution of Inequality of Educational Opportunities: A Systematic Review of Analyses of the Spanish Case". Revista Española de Investigaciones Sociológicas 147: 107-120.
  • Fernández-Mellizo, M. 2022. "¿Cómo ha evolucionado la desigualdad de oportunidades educativas en España? Controlando el sesgo de selección de los modelos de transiciones educativas". Revista Española de Investigaciones Sociológicas 177: 21-42. https://doi.org/10.5477/cis/reis.177.21
  • Ganzeboom, H. B. G. y D. J. Treiman. 1996. "Internationally comparable measures of occupational status for the 1988 ISCO". Social Science Research 25(3): 201-239. https://doi.org/10.1006/ssre.1996.0010
  • Gil-Hernández, C. J., I. Marqués-Perales y S. Fachelli. 2017. "Intergenerational social mobility in Spain between 1956 and 2011: The role of educational expansion and economic modernisation in a late industrialised country". Research in Social Stratification and Mobility 51: 14-27. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2017.06.002
  • Gil-Hernández, C. J., F. Bernardi y R. Luijkx. 2020. "Intergenerational Social Mobility in Twentieth-Century Spain". Pp. 224-270 en Education and Intergenerational Social Mobility in Europe and the United States, editado por R. Breen y W. Müller. California: Stanford University Press. https://doi.org/10.11126/stanford/9781503610163.003.0010
  • Goldthorpe, J. H. 1980. Social Mobility and Class Structure in Modern Britain. Oxford: Clarendon Press.
  • Grusky, D. B. y R. M. Hauser.1984. "Comparative Social Mobility Revisited: Models of Convergence and Divergence in 16 Countries". American Sociological Review 49(1): 19-38. https://doi.org/10.2307/2095555
  • Hout, M. 1988. "More universalism, less structural mobility: The American occupational structure in the 1980s". American Journal of Sociology, 93(6): 1358-1400. https://www.jstor.org/stable/2780817. https://doi.org/10.1086/228904
  • López-Roldán, P. y S. Fachelli. 2018. "Mechanisms to Increase Social Fluidity over Cohorts and across Age. The Case of Spain". XIX ISA World Congress of Sociology. Communication Congress of Sociology, Research Committee 28 Social Stratification. Toronto, 15-21 de July. https://isaconf.confex.com/isaconf/wc2018/webprogram/Paper91789.html.
  • López-Roldán, P. y S. Fachelli. 2022. "La influencia de la educación y de la experiencia laboral en la movilidad social: estudio de las cohortes nacidas entre 1926 y 1981 en España". Revista Española de Investigaciones Sociológicas,179: 3-26.
  • Marqués-Perales, I. 2015. La movilidad social en España. Madrid: Catarata.
  • Marqués-Perales, I. y M. Herrera-Usagre. 2010. "Are We More Mobile? New Evidence of Intergenerational Class Mobility in Spain during the Second Half of the 20th Century". Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 131: 43-73.
  • Martínez García, J. S. 1999. "Adaptación de la escala de prestigio PRESCA2 a las ocupaciones de la Encuesta Sociodemográfica". Pp. 599-611 en Dos estudios sobre movilidad social, editado por J. Carabaña. Madrid: Fundación Argentaria-Visor.
  • Müller, W. y R. Pollak. 2004. "Social mobility in West Germany: The long arms of history discovered". Pp. 77-113 en Social Mobility in Europe, editado por R. Breen. Oxford: Oxford U. Press. . https://doi.org/10.1093/0199258457.003.0004
  • Ortiz-Gervasi, L. y J. Rodríguez-Menés. 2015. "The Positional Value of Education and its Effect on General and Technical Fields of Education: Educational Expansion and Occupational Returns to Education in Spain". European Sociological Review 32(2): 216-237. https://doi.org/10.1093/esr/jcv085
  • Pfeffer, F. T. y F. R. Hertel. 2015. "How Has Educational Expansion Shaped Social Mobility Trends in the United States?". Social Forces 94(1): 143-180. https://doi.org/10.1093/sf/sov045 PMid:26306053 PMCid:PMC4543307
  • Pollak, R. y W. Müller. 2018. "Education as an Equalizing Force: How Have Declining Educational Inequality and Educational Expansion Contributed to More Social Fluidity in Germany?". Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung Working Paper 171. Mannheim: MZES. https://www.mzes.uni-mannheim.de/publications/wp/wp-171.pdf.
  • Requena, M. y M. Stanek. (2015). "Las clases sociales en España: cambio, composición y consecuencias". Pp. 487-518 en Informe España 2015: una interpretación de su realidad social, editado por A. Blanco Martín, A. M. Chueca Sánchez y G. Bombardieri. Madrid: Fundación Encuentro.
  • Salido Cortés, O. 2001. La movilidad ocupacional de las mujeres en España. Por una sociología de la movilidad femenina. CIS: Madrid.
  • San Segundo, M. J. 1997. "Educación e ingresos en el mercado de trabajo español". Cuadernos Económicos de ICE 63: 105-123. http://www.revistasice.com/index.php/CICE/article/view/5786.
  • Sorokin, P. A. (1956). Estratificación y movilidad social. México: Instituto de Investigaciones Sociales de la Universidad Nacional.
  • Torche, F. y C. Costa Ribeiro. 2010. "Pathways of change in social mobility: Industrialization, education and growing fluidity in Brazil". Research in Social Stratification and Mobility 28: 291-307. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2010.03.005
  • Torrents, D. y S. Fachelli. 2015. "El efecto del origen social con el paso del tiempo: la inserción laboral de los graduados universitarios españoles durante la democracia". Revista Complutense de Educación 29(2): 331-349. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43070
  • Treiman, D. J. (1970). "Industrialization and Social Stratification." Pp. 207-234 en Social Stratification: Research and Theory for the 1970's, editado por E. O. Laumann. Indianapolis: BobbsMerrill. https://doi.org/10.1111/j.1475-682X.1970.tb01009.x
  • Vallet, L. A. 2004. "Change in intergenerational class mobility in France from the 1970s to the 1990s and its explanation: An analysis following the CASMIN approach". Pp. 115-148 en Social mobility in Europe, editado por R. Breen. Oxford: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199258457.003.0005
  • Vallet. L.-A. 2015. "Mobilité observée et fluidité sociale en France au fil des chohortes de naissance et selon l'avancée en âge". Pp. 1-23 en Âge. Notions d'âge, de période et de cohorte : Peut-on en démêler les effets ?, editado por Institut National de la Statistique et des Études Économiques. INED: Paris. https://hal-sciencespo.archives-ouvertes.fr/hal-01520854. https://doi.org/10.3917/idee.175.0006
  • Vallet, L.-A. 2017. "Mobilité entre générations et fluidité sociale en France. Le rôle de l'éducation". Revue de l'OFCE 150: 27-67. https://doi.org/10.3917/reof.150.0027
  • Vallet, L.-A. 2020. "Intergenerational Mobility and Social Fluidity in France over Birth Cohorts and Age: The Role of Education". Pp. 91-121 en Education and Intergenerational Social Mobility in Europe and the United States, editado por R. Breen y W. Müller. Stanford: Stanford University Press. https://doi.org/10.11126/stanford/9781503610163.003.0005
  • Vermunt, J. K. 1997. LEM 1.0: A general program for the analysis of categorical data. Tilburg: Tilburg University.
  • Xie, Y. 1992. "The log-multiplicative layer effect model for comparing mobility tables". American Sociological Review 57(3): 380-395. https://doi.org/10.2307/2096242
  • Zárraga, J. L. 1991. Encuesta Sociodemográfica. Madrid: INE.