Diseño e implementación de un modelo de formación para el desarrollo de la competencia digital docente en futuros maestros de la Universidad de la Guajira

  1. Pinto Santos, Alba Ruth
Dirixida por:
  1. Antònia Darder Mesquida Director
  2. Adolfina Pérez Garcias Director

Universidade de defensa: Universitat de les Illes Balears

Fecha de defensa: 30 de marzo de 2023

Tribunal:
  1. Rosabel Roig Vila Presidente/a
  2. Santos Urbina Ramírez Secretario/a
  3. Juan Eusebio Silva Quiroz Vogal

Tipo: Tese

Resumo

Un dels reptes contemporanis principals de l'Educació Superior correspon al desenvolupament de les competències professionals dels futurs docents per respondre a la naturalesa, necessitats i condicions particulars dels contextos escolars en el marc de l'era digital. En aquest sentit, aquesta investigació doctoral té com a propòsit central el disseny i la implementació d'un model de formació per al desenvolupament de la competència digital docent en futurs mestres de la Universitat de La Guajira. A nivell metodològic es va assumir l'enfocament de la Recerca Basada en Disseny, que possibilità la preparació del disseny, la implementació del mateix i l'avaluació, a través de 4 fases de recerca i tres cicles de disseny. El marc poblacional objecte d'aquest estudi correspon a la comunitat educativa de la Facultat Ciències de l'Educació de la Universitat de la Guajira, i els participants van ser 218 estudiants, 131 docents, 11 directius docents i 2 representants del sector ocupador. Addicionalment, a la investigació documental, la mostra va ser de 102 articles publicats en revistes especialitzades. A més, van participar en el procés de validació del Model TEP 11 experts. Per la seva banda, per a cadascuna de les fases de l'estudi es van utilitzar diferents tècniques i instruments de recol·lecció de dades de tipus qualitatiu i quantitatiu. Les troballes derivades de la fase documental van permetre comprendre la naturalesa multidimensional de la CDD, evidenciant un interès creixent per aquesta línia de recerca, que es reflecteix amb l'increment significatiu en les publicacions dins dels darrers 10 anys. La revisió sistemàtica va permetre alhora definir els 3 dominis de competència i 5 principis de formació del Model TEP. Dins dels resultats centrals de la fase d'exploració del problema, es va trobar que els estudiants van reportar un alt nivell d'autopercepció davant del CDD amb autovaloració mitjana (x: 5,3). D'altra banda, davant la valoració de la CDD els estudiants es van ubicar principalment als nivells més baixos de la rúbrica amb 37,3% al nivell inferior i 30,7% al nivell baix. Per la seva banda, la validació al Model TEP mitjançant el Mètode Delphi Modificat, va permetre valorar el model en termes de rellevància i pertinència en dues rondes d'avaluació que van generar resultats positius i superiors a (3,80) per a la primera ronda, i (4,61) per a la segona ronda. Així mateix, la validació funcional del model dins de la metodologia IBD va permetre identificar fortaleses, debilitats, oportunitats i amenaces del Model TEP. Com a producte central s'ha generat la formulació i validació del Model de Formació Tecnològic, Empoderat i Pedagògic TEP, orientat cap a la transformació curricular de la FID; concebent una proposta de formació amb les condicions, recursos i oportunitats per al desenvolupament holístic de la CDD per mitjà dels seus principis de tall transversal, integrador, situat, autèntic, i flexible.