Impacto proambiental en jóvenes universitarios:emociones generadas e implicación promovida por un storytelling de la ONU

  1. M. Esther del Moral Pérez 1
  2. Nerea López-Bouzas 1
  3. Jonathan Castañeda Fernández 1
  4. M. Carmen Bellver Moreno 2
  1. 1 Universidad de Oviedo, España
  2. 2 Universitat de València, España
Revista:
Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

ISSN: 1696-019X

Ano de publicación: 2023

Número: 37

Páxinas: 193-212

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales

Resumo

The UN environmental campaign “Break up with plastic” is used within the Go Green! project to sensitize university students about the consumption of plastics. The research proposes: 1) know the affective-emotional responses and level of pro-environmental involvement of Education degree students after viewing it; and 2) identify their opinions about the persuasive capacity of the narrative, message and protagonist. The methodology is mixed: quantitative, as a non-experimental empirical study, with non-probabilistic sampling –project participants (N=296)–, with a descriptive and correlational nature, based on data collected with a questionnaire. And, qualitatively, through focus groups. The results underline that the message of the campaign supported by the storytelling technique generates a lot of interest and empathy with the protagonist. The narrative is highly valued and encourages great environmental involvement. Its pro-environmental impact is high, related to the level of ecological awareness of the students. It raises awareness and awareness to reduce the consumption of plastics, although not everyone changes their attitude. Concluding, the campaign transforms an informative message into a persuasive story, activating the interest of the audience. However, it is necessary to design more explicit campaigns that invite concrete actions and propose eco-sustainable behaviors that can be emulated.

Referencias bibliográficas

  • Ajzen, I., Albarracin, D., & Hornik, R. (Eds.). (2007). Prediction and change of health behavior: Applying the reasoned action approach. Psychology Press.
  • Ajzen, I., & Fishbein, M. (2000). Attitudes and the attitude-behavior relation: Reasoned and automatic processes. European Review of Social Psychology, 11(1), 1-33. https://doi.org/10.1080/14792779943000116
  • Argüello, F., Delgadillo, L., González,L., & Valdez, J. (2022). Espacios de trabajo y socialización ambiental de ong del Estado de México. Espacios Públicos, 17(40), 145-165. https://onx.la/85e03
  • Bluemedia Estudio (2019). ¿Conseguir recompensas por reciclar? Así es el nuevo sistema RECICLOS que ya funciona en toda España. 20Minutos. https://onx.la/c7d1b
  • Buil, P., Roger, O., Selvam, R.M., & Prieto-Sandoval, V. (2017). The involvement of future generations in the circular economy paradigm: an empirical analysis on aluminium packaging recycling in Spain. Sustainability, 9(12), 2345. https://doi.org/10.3390/su9122345
  • Carrillo-Quiroga, P., Gómez-Quinto, C., & Chacón-Hernández, J.C. (2022). El impacto afectivo, cognitivo y conductual de los videos medioambientales: noticias, documental y TED Talk. Acta Universitaria, 32. https://doi.org/10.15174/au.2022.3300
  • Castelló, A., & Del Pino, C. (2019). De la publicidad a la comunicación persuasiva integrada: estrategia y empatía. ESIC Editorial.
  • Chan, C. (2019). Using digital storytelling to facilitate critical thinking disposition in youth civic engagement: A randomized control trial. Children and Youth Services Review, 107, 104522. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2019.104522
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education. Routledge.
  • Del Moral, M.E., Bellver, M.C., Castañeda J. & López-Bouzas N. (2022). Elementos potenciadores del ’engagement’ de los jóvenes con narrativas proambientales. Área Abierta, 22(3), 297-319.https://doi.org/10.5209/arab.83549
  • Del Moral, M.E., Bellver, M.C., López-Bouzas, N. & Castañeda, J. (2023). Pro-environmental Advertising Strategies of Greatest Impact among College Audiences. Index.comunicación, 13(1), 223-246. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Proenv
  • De Miguel, M. (2022). La narración como herramienta didáctica de creación publicitaria. Doxa Comunicación. Revista Interdisciplinar de Estudios de Comunicación y Ciencias Sociales, 34, 201–220. https://doi.org/10.31921/doxacom.n34a846
  • Durán, M., Alzate, M., López, W., & Sabucedo, J.M. (2010). Emociones y comportamiento pro-ambiental. Revista Iberoamericana de Psicología, 39(2), 287-296. https://onx.la/fe2cb
  • Essity (2021). Green Response Report España. Essity. https://onx.la/0c0ee
  • Estupiñán, A., & Molina, E. (2020). Categorización cualitativa para diseñar marketing semiótico estratégico en consumo sustentable: storytelling y universitarios. RICSH Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 9(18), 266-293. https://doi.org/10.23913/ricsh.v9i18.237
  • Froufe, M. (2011). Psicología del aprendizaje. Principios y aplicaciones conductuales. Paraninfo.
  • García, S.I., & Zavatti, J.R. (2022). Derecho a un medio ambiente limpio, saludable y sostenible: el medio ambiente no tóxico. Revista de Salud Ambiental, 22(1), 3-7.
  • Gómez-Galán, J. (2019). Perspectiva social y globalizadora de la educación ambiental: transformación ética y nuevos retos. Andamios, 16(40), 299-325. http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v16i40.708
  • Hill, R.P. & Mazis, M.B. (1986). Measuring emotional responses to advertising. ACR North American Advances.
  • Jensen, K.B. (2021). La comunicación y los medios: metodologías de investigación cualitativa y cuantitativa. Fondo de Cultura Económica.
  • Jiménez-Gómez, I. (2017). Hablemos del tiempo. El imaginario publicitario del cambio climático. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, 37, 1-12. http://dx.doi.org/10.12795/Ambitos.2017.i37.04
  • Jung, J., Petkanic, P., Nan, D., & Kim, J.H. (2020). When a girl awakened the world: A user and social message analysis of Greta Thunberg. Sustainability, 12(7), 2707. https://doi.org/10.3390/su12072707
  • Kramcsak-Muñoz, X. (2021). ONG ecologistas en España: Discurso, negacionismo ideológico y crisis climática. Revista Latinoamericana de Estudios Críticos Animales, 8(1). https://onx.la/fe756
  • Lopes, E.L., & Teixeira-Veiga, R. (2019). Increasing purchasing intention of eco-efficient products: The role of the advertising communication strategy and the branding strategy. Journal of Brand Management, 26(5), 550-566. https://doi.org/10.1057/s41262-019-00150-0
  • Marcos, S., Alonso-Muñoz, L., & López-Meri, A. (2021). Periodismo y nuevas narrativas. Storytelling como formato de difusión informativa en redes sociales. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 27, 553-567. https://doi.org/10.5209/esmp.71193
  • Miranda, A. (2007). Ecologismo y ficción. Acción simbólica y mirada apocalíptica en Greenpeace. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 12, 137-150. https://onx.la/a7311
  • Musitu, D., Esteban, M., León, M., Calleja, J.E., & Amador, L.V. (2020). Fiabilidad y validez de la escala de actitudes hacia el medio ambiente natural para adolescentes (Aman-a). Revista de Humanidades, 39, 247-270. https://onx.la/989f2
  • Nyumba, T.O., Wilson, K., Derrick, C.J., & Mukherjee, N. (2018). The use of focus group discussion methodology: Insights from two decades of application in conservation. Methods in Ecology and Evolution, 9(1), 20-32. https://doi.org/10.1111/2041-210X.12860
  • Onwuegbuzie, A.J., Leech, N.L., Dickinson, W.B. & Zoran, A.G. (2011). Un marco cualitativo para la recolección y análisis de datos en la investigación basada en grupos focales. Paradigmas: Revista Disciplinar de Investigación, 3(2), 127-157.
  • Organización de las Naciones Unidas (2015). Resolución A/70/1, aprobada por la Asamblea General el 25 de septiembre de 2015: Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. ONU. https://n9.cl/rgqb
  • Porcelli, A.M. (2020). El valor de las redes sociales en el progreso de los objetivos de desarrollo sostenible. Lex Social: Revista de Derechos Sociales, 10(2), 595–630. https://doi.org/10.46661/lexsocial.5078
  • Renó, D., & Flores, J. (2018). Periodismo transmedia. Ria Editorial.
  • Reunanen, T., Penttinen, M., & Borgmeier, A. (2017). “Wow-factors” for boosting business. In: J. Kantola, T. Barath, S. Nazir & T. Andre (eds) Advances in Human Factors, Business Management, Training and Education, (pp. 589-600). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-42070-7_55
  • Rodrigo-Cano, D., Picó, M.J., & Dimuro, G. (2019). The Sustainable Development Goals as a base for the action and social and environmental intervention. Retos. Journal of Administration Sciences and Economics, 9(17), 25-35. https://doi.org/10.17163/ret.n17.2019.02
  • Salazar, M., & Escobar, V. (2022). El storytelling como facilitador en los procesos de apropiación del conocimiento en las experiencias gamificadas. Revista Cedotic, 7(2), 42-73. https://doi.org/10.15648/cedotic.2.2022.3385
  • Sánchez-Serrano, D., Ortega, E., & Cuervas-Mons, F.T. (2022). La Narrativa del activismo como tendencia en la publicidad: Campaña: “In Spain we call it Igualdad”. Visual Review. International Visual Culture Review, 9, 1-10. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3578
  • San Cornelio, G., Ardèvol, E., & Martorell, S. (2021). Estilo de vida, activismo y consumo en influencers medioambientales en Instagram. Obra Digital, 21, 131–148. https://doi.org/10.25029/od.2021.326.21
  • Scheufele, D.A. (1999). Framing as a theory of media effects. Journal of Communication, 49(1), 103-122.
  • Schutz-dos-Santos, I., & Kuhnen, A. (2022). Measuring functions and structure of environmental attitudes from environmental educators in public sanitation. PsyEcology, 13(1), 1-28. https://doi.org/10.1080/21711976.2021.1992870
  • Senes, F., & Ricciulli-Duarte, D. (2019). La publicidad social como herramienta para la construcción de ciudadanía. Razón Crítica, 6, 183-199. http://doi.org/10.21789/25007807.1425
  • Stout, P.A., & Leckenby, J.D. (1986). Measuring emotional response to advertising. Journal of Advertising, 15(4), 35-42.
  • Sundin, A., Andersson, K., & Watt, R. (2018). Rethinking communication: integrating storytelling for increased stakeholder engagement in environmental evidence synthesis. Environmental Evidence, 7(1), 1-6. https://n9.cl/ihsiz
  • Vanegas-Rico, M.C., Corral-Verdugo, V., Bustos-Aguayo, J.M. & Ortega-Andeane, P. (2022). Expectations of others’ environmental behaviour and its effect on personal pro-environmental behaviour. PsyEcology, 13(1), 29-49. http://doi.org/10.1080/21711976.2021.1992872
  • Viñarás, M. (2018). La función social de la publicidad: de la concienciación a la responsabilidad social. CEU Ediciones.
  • Wall, T., Rossetti, L., & Hopkins, S. (2019). Storytelling for Sustainable Development. In W. Leal Filho (Eds). Encyclopedia of Sustainability in Higher Education. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-11352-0_381
  • Walsh, E.M., & Cordero, E. (2019). Youth science expertise, environmental identity, and agency in climate action filmmaking. Environmental Education Research, 25(5), 656-677. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1569206
  • Zarzuela, P., & Antón, C. (2015). Determinants of social commitment in the young. Applying the Theory of Reasoned Action. Revista Española de Investigación de Marketing ESIC, 19(2), 83-94. https://doi.org/10.1016/j.reimke.2015.05.001