Destrezas comunicativas mediante lenguaje matemáticoUna clave para el desarrollo tecnológico

  1. Fedriani, Eugenio M.
  2. Martín-Caraballo, Ana M.
  3. Paralera-Morales, Concepción
  4. Tenorio, Ángel F.
Revista:
Apuntes Universitarios

ISSN: 2304-0335

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: Revista de Investigación Apuntes Universitarios

Volum: 13

Número: 3

Pàgines: 32-44

Tipus: Article

DOI: 10.17162/AU.V13I3.1520 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Apuntes Universitarios

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

Mathematical language is a key second language for technological development. This study describes the similarities between mathematical language and other languages from the perspective of learning for non-native speakers. Developing the formulation of each idiomatic competence in mathematical language and using examples of evaluative situations. Likewise, the fundamentals of language teaching are underlined to transfer them to learning mathematical language and, in turn, to learning mathematics itself. Likewise, the advantages of formal language and mathematics for technological development and its application to the teaching and accreditation of second languages have been highlighted. In conclusion, it described how to analyze the students' competence in the mathematical language since its fluent use is essential to communicate and express knowledge in the different scientific disciplines.

Referències bibliogràfiques

  • Alastre, V. y Alastre, N. (2011). Metacognición como estrategia para la interpretación del lenguaje matemático. ARJÉ, 5(9), 127-137.
  • Alcolea, J. (2021). On Mathematical Language: Characteristics, Semiosis and Indispensability. En W. J. González (Eds.): Language and Scientific Research (pp 223–245). Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-030-60537-7_8
  • Avalos, M. A., Medina, E. y Secada, W. G. (2018). Reading Mathematics Problems: Exploring How Language Counts for Middle School Students With Varying Mathematics Proficiency. En A. L. Bailey, C. A. Maher y L. C. Wilkinson (Eds.): Language, literacy, and learning in the STEM disciplines: How language counts for English learners (pp. 55-78). Routledge Taylor Francis. DOI: 10.4324/9781315269610
  • Azizi, T., Alali, B. y Kerr, G. (2021). Mathematical Modeling: With Applications in Physics, Biology, Chemistry, and Engineering. 2nd Edition. B.P. International. DOI: 10.9734/bpi/mono/978-93-91312-16-9
  • Bailey, A. L., Maher, C. A. y Wilkinson, L. C. (2018). Introduction: Language, literacy, and learning in the STEM disciplines. En A. L. Bailey, C. A. Maher y L. C. Wilkinson (Eds.): Language, literacy, and learning in the STEM disciplines: How language counts for English learners (pp. 1-10). Routledge Taylor Francis. DOI: 10.4324/9781315269610
  • Capraro, M. M., Bricer, A., Grant, M. R. y Lincoln, Y. S. (2017). Using Precision in STEM Language: A Qualitative Look. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 5(1), 29-39. DOI: 10.18404/ijemst.15709
  • Cohen, J. (1994). The earth is round (p<.05). American Psychologist, 49(12), 997-1003. DOI: 10.1037/0003-066X.49.12.997
  • De la Oliva Fernández, M. (2020). Comunicación efectiva y dominio afectivo en el aprendizaje de las matemáticas. Revista de Comunicación de la SEECI, 53, 23-35. DOI: 10.15198/seeci.2020.53.23-35
  • Delgado Coronado, S. (2015). El papel del lenguaje en el aprendizaje de las matemáticas. Panorama, 9 (16), 32-42. DOI: 10.15765/pnrm.v9i16.636
  • Ellerton, N. F. y Clements, M. A. (1991). Mathematics in language: A review of language factors in mathematics learning. Deakin University Press.
  • Ford, A. y Peat, D. (1988). The Role of Language in Science, Foundations of Physics, 18(12), 1233-1242. DOI: 10.1007/BF01889434
  • Galilei, G. (1623). Il Saggiatore, nel quale con bilancia squisita e giusta si ponderano le cose contenute nella Libra astronómica e filosofica di Lotario Sarsi Sigensario. Roma: Giacomo Malcardi. Traducido al español en Galilei, G. (1981). El ensayador. Aguilar.
  • Giesa, T., Jagadeesan, R., Spivak, D. I. y Buehler, M. J. (2015). Matriarch: A Python Library for Materials Architecture. ACS Biomaterials Science & Engineering, 1(10), 1009-1015. DOI: 10.1021/acsbiomaterials.5b00251.
  • Gómez-Chacón, I. M. (2006). Matemáticas: El informe PISA en la práctica. Una acción formativa del profesorado. Uno. Revista de Didáctica de la Matemática, (41), 40-51.
  • Gómez-Granell, C. (2014). La adquisición del lenguaje matemático: un difícil equilibrio entre el rigor y el significado. Comunicación, Lenguaje y Educación, (4), 5-15. DOI: 10.1080/02147033.1989.10820896
  • Gowers, T. (2008). ¿Por qué hay tanta gente con auténtica aversión a las Matemáticas? Unión. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, (15), 5-7.
  • Helstad, K., Solbrekke, T. D. y Wittek, A. L. (2017). Exploring teaching academic literacy in mathematics in teacher education. Education Inquiry, 8(4), 318-336. DOI: 10.1080/20004508.2017.1389225
  • Ioannidis, J. P. A. (2005). Why most published research findings are false. PLoS Med, 2(8): Artículo e124. DOI: 10.1371/journal.pmed.0020124.
  • Jamison, R. E. (2000). Learning the Language of Mathematics. Language and Learning Across the Disciplines, 4(1), 45-54.
  • Jenlink, P. M. (2020). Understanding the language and knowledge of Mathematics. En P. M. Jenlink (Ed.), The Language of Mathematics: How the Teacher's Knowledge of Mathematics Affects Instruction (pp. 1-13). Laham: Rowman & Littlefield.
  • Kenney, J. M. (2005). Mathematics as language. En J. M. Kenney (Ed.), Literacy strategies for improving mathematics instruction (pp. 1-6). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Koury, K. A. (1996). The impact of preteaching science content vocabulary using integrated media for knowledge acquisition in a collaborative classroom, Journal of Computing in Childhood Education, 7(3-4), 179-197. DOI: 10.5555/256474.256488.
  • Kuhn, T. S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. University of Chicago Press.
  • Lasenby, A.N. (2017). Geometric Algebra as a Unifying Language for Physics and Engineering and Its Use in the Study of Gravity. Advances in Applied Clifford Algebras, 27, 733-759. DOI: 10.1007/s00006-016-0700-z.
  • Laurini, R. (2019). A Mathematical Language for the Modeling of Geospatial Static Rules. Journal of Visual Language and Computing, 2019(1), paper 20, 13 pp. DOI: 10.18293/JVLC2019N1-020.
  • Malacara Hernández. Z. (2018). Las matemáticas: un lenguaje para describir la naturaleza. Entretextos, 10(30), 7-16.
  • Martín-Caraballo, A. M., Paralera-Morales, C. y Tenorio, A. F. (2020). Análisis de la competencia en el uso de la simbología matemática en el alumnado universitario de nuevo ingreso. En L. Medina Sánchez, C. Pérez Valverde y C. Suárez Hernán (Coords.), Experiencia en contenidos curriculares docentes (pp. 244-256). Valencia: Tirant Lo Blanch.
  • Martín-Gago, J. A. (Ed.) (2009). Nanociencia y nanotecnología. Entre la ciencia ficción del presente y la tecnología del futuro. Madrid: Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología.
  • Martínez-Padrón, O. J. (2008). Actitudes hacia la matemática. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 9(1), 237-256.
  • Mato, M. D. y de la Torre, E. (2010). Evaluación de las actitudes hacia las matemáticas y rendimiento académico. PNA, 5(1), 197-208. DOI: 10.30827/pna.v5i1.6160.
  • Mohamed, R., Ghazali, M. y Samsudin, M. A. (2020). A Systematic Review on Mathematical Language Learning Using PRISMA in Scopus Database. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(8), em1868, 12pp. DOI: 10.29333/ejmste/8300
  • Monroe, E. E. (1998). Using graphic organizers to teach vocabulary: How does available research inform mathematics instruction?, Education, (118), 538-542.
  • Monroe, E. E. y Orme, M. P. (2002). Developing mathematical vocabulary. Preventing School Failure, (46), 139-142. DOI: 10.1080/10459880209603359.
  • Morgan, C. (2020). Mathematical Language. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education (pp. 540-543). Cham: Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-15789-0_99
  • Moschkovich, J. N. (2015). Academic literacy in mathematics for English Learner. Journal of Mathematical Behavior, 40, 43-62. DOI: 10.1016/j.jmathb.2015.01.005
  • Moschkovich, J. N. (2021). Language and learning mathematics: A sociocultural approach to academic literacy in mathematics. Viden om Literacy, 30, 6-14
  • Mynard, F. (2018). An Introduction to the Language of Mathematics. Cham: Springer. DOI: 10.1007/978-3-030-00641-9.
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE). (2011). La medición del aprendizaje de los alumnos: Mejores prácticas para evaluar el valor agregado de las escuelas. México: OECD Publishing.
  • O’Halloran, K. L. (2000). Classroom discourse in mathematics: A multi-semiotic analysis, Linguistics and Education, 10(3), 359-388. DOI: 10.1016/S0898-5898(99)00013-3
  • O’Halloran, K. L. (2015). The language of learning mathematics: A multimodal perspective. The Journal of Mathematical Behavior, 40(A), 63-74. DOI: 10.1016/j.jmathb.2014.09.002.
  • Ospitaletche-Borgmannm, E. y Martínez, V. (2012). La matemática como idioma y su importancia en la enseñanza y aprendizaje del cálculo. Números, 79, 7-9
  • Peat, D. (1990). Mathematics and the language of nature. En R. E. Mickens (Ed.), Mathematics and Sciences (pp. 154-172). Washington, D.C.: World Scientific. DOI: 10.1142/9789814503488_0011.
  • Peng, P., Lin, X., Ünal, Z. E., Lee, K., Namkung, J., Chow, J. y Sales, A. (2020). Examining the mutual relations between language and mathematics: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 146(7), 595-634. DOI: 10.1037/bul0000231
  • Pimm, D. (1990). El lenguaje matemático en el aula. Editorial Morata.
  • Pimm, D. (2007). Registering surprise. For the Learning of Mathematics, 27(1), 31
  • Pimm, D. (2014). Authority, explanation, contention and register: Language data and the surface search for essence. ZDM - The International Journal on Mathematics Education, 46(6), 967-976. DOI:10.1007/s11858-014-0633-8
  • Purpura, D. J., Napoli, A. R., Wehrspann, E. A. y Gold, Z. A. (2017). Causal Connections Between Mathematical Language and Mathematical Knowledge: A Dialogic Reading Intervention. Journal of Research on Educational Effectiveness, 10(1), 116-137. DOI: 10.1080/19345747.2016.1204639
  • Redish, E. F. y Kuo, E. (2015). Language of Physics, Language of Math: Disciplinary Culture and Dynamic Epistemology. Science & Education, 24, 561-590. DOI: 10.1007/s11191-015-9749-7
  • Riccomini, P. J., Smith, G. W., Hughes, E. M. y Fries, K. M. (2015). The Language of Mathematics: The Importance of Teaching and Learning Mathematical Vocabulary, Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 31(3), 235-252. DOI: 10.1080/10573569.2015.1030995
  • Schleppegrell, M. J. (2007). The linguistic challenges of mathematics teaching and learning: A research review, Reading & Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, 23(2), 139-159. DOI: 10.1080/10573560601158461
  • Serrano, W. (2005). ¿Qué constituye a los lenguajes natural y matemático? Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 6(1), 47-60
  • Sokolowski (2018). Integrating Mathematics and Science within STEM paradigm. En A. Sokolowski: Scientific Inquiry in Mathematics - Theory and Practice (pp. 11-19). Springer. DOI: 10.1007/978-3-319-89524-6_2
  • Van der Walt, M. (2009). Study orientation and basic vocabulary in mathematics in primary school. South African Journal of Science and Technology, 28(4), 378-392. DOI: 10.4102/satnt.v28i4.73
  • Vanluydt, E., Supply, A. S., Verschaffel, L. y Van Dooren, W. (2021). The importance of specific mathematical language for early proportional reasoning. Early Childhood Research Quarterly, 55(2) 193-200. DOI: 10.1016/j.ecresq.2020.12.003