Orígenes del break dance como deporte olímpico
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 1579-1726, 1988-2041
Argitalpen urtea: 2024
Zenbakia: 51
Orrialdeak: 470-479
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación
Laburpena
The aim of this study is to analyse the origins and evolution of different styles of street dances that emerged from the second half of the twentieth century onwards, up until, in the case of Break Dance, it was made an Olympic sport for the 2024 Paris Olympics. The main contribution of this historical paper has been to use a descriptive methodology based on highly relevant secondary sources, gaining information directly from those involved in this contemporary dance scene since the key figures associated with this relatively modern activity are still alive. The findings indicate that the social consideration of these street dance styles has evolved from practices aimed at platforming marginal nuclei to become fashion based on forms of consumption, media interest and commercial benefits, in an attempt to modernise the Olympic Games and spark greater interest among the younger demographic and attract greater interest from sponsors and the media.
Erreferentzia bibliografikoak
- Aróstegui, J. (2001). La investigación histórica: Teoría y método. Barcelona: Crítica.
- Caillois, R. (1986). Los juegos y los hombres. La máscara y el vértigo. México: Fondo de Cultura Económica.
- Campbell, K.E. (2005). Gettin' our groove on: rhetoric, language, and literacy for the hip hop generation. Detroit: Wayne State University Press.
- Chang, J. (2005).Can´t Stop Won´t Stop: A history of the Hip hop Generation. New York: St. Martin´s Press.
- Cotón, P. (2022). Bailar para ganar un oro: ¿Cómo ha llegado el break dance a ser un deporte olímpico? La Sexta.com.
- Flores, J. (2000). From Bomba to Hip hop: Puerto Rican Culture and Latino Identity. New York: Columbia University Press.
- García Guerrero, S. (2017). Estudio comparativo de la práctica de actividades físico-deportivas en los espacios urbanos entre universi-tarios italianos y españoles. [Tesis Doctoral con Mención Internacional]. Universidad Pablo de Olavide de Sevilla.
- García Sánchez, I.; Pérez Ordás, R. y Calvo LLuch, A (2011). Iniciación a la danza como agente educativo de la expresión corporal en la educación física actual. Aspectos metodológicos. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Re-creación, 20, pp. 33-36.
- Gavin Bravo, C. (2023). Semillas de la rebelión: Posmemoria revolucionaria, hip-hop y exilio chileno. Latino Studies (23). https://doi.org/10.1057/s41276-022-00407-x
- Gómez Cimiano, J. (2003). El Homo ludens de Johan Huizinga. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación (4), pp. 33-35.
- Huizinga, J. (2007). Homo Ludens. Madrid: Alianza-Emecé.
- Kugelberg, J. (2007). Born in the Bronx. Oxford: Oxford University Press.
- Li, R.Z. & Vexler, Y.A. (2019). Breaking for Gold: Another Crossroads in the Divergent History of this Dance. The Interna-tional Journal of the History of Sport, 36, pp.430–448. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.855724
- Martin, C. (2013). Shuffling: the War at the Heart of London's New Dance Scene. Recuperado Enero 27, 2022, de http://www.vice.com/en_uk/read/shuffle-wars.
- Miller, J. (2011). Fashion and Music. Oxford: Berg.
- Monroy Antón, A. J. (2007). Historia del deporte: de la Prehistoria al Renacimiento. Sevilla: Wanceulen.
- Ogg, A. & Upshall, D. (2000). The Hip Hop Years: A History of Rap. By Kate Butler. London: Macmillan.
- Pérez Royo, V. (ed.) (2008). ¡A bailar a la calle! Danza contemporánea, espacio público y arquitectura, Salamanca: Edicio-nes Universidad de Salamanca.
- Peset Reig, M., Mora Cañada, A., Correa Ballester, J., García Trobat, P., Palao Gil, F.J., Marzal Rodríguez, P., y Blasco Gil, Y. (2020). Una idea genérica de las reglas metódicas de la historiografía y su exposición. Lecciones de historia del derecho. Valencia: Universidad de Valencia y Tirant lo Blanch.
- Potter, M. (1992). Archives of the dance (14): Archives in Australia: the unique material of the national library. Dance Research, 10 (2). Edinburgh University Press.
- Price, E. G. (2006). Hip hop Culture. Santa Bárbara (California): ABC-Clio.
- Rueda Villén, B. y López Aragón, C.E. (2013). Música y programa de danza creativa como herramienta expresión de emo-ciones. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 24, pp. 141-148.
- Thompson, D. (2001). Funk. Backbeat Books.
- Toop, D. (2000). Rap Attack II:African Rap to Global Hip hop. New York: Serpent´s Tail.
- Ueberhorst, H. (1959). Teorías sobre el origen del deporte. Citius, Altius, Fortius, 15, pp. 9-57.
- Vicente Nicolás, G.; Ureña Ortín, N.; Gómez López, M. y Carrillo Vigueras, J. (2010). La danza en el ámbito de educativo. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 17, pp. 42-45.
- Yang, Z., Bai Y. & Wei M.T. (2022). The Importance of Creativity in the Sportification of Breakdance. Frontiers in Education (7). https://doi.org/10.3389/feduc.2022.855724