El desarrollo de competencias para la sostenibilidad en el área de didáctica de las matemáticas

  1. Francisco Manuel Moreno-Pino 1
  2. Rocío Jiménez-Fontana 1
  3. Daniel Romero-Portillo 2
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

  2. 2 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Avances de investigación en educación matemática

ISSN: 2254-4313

Year of publication: 2023

Issue Title: Formación de Profesores de Matemáticas para la Sostenibilidad (FPMpS): una agenda de investigación emergente

Issue: 23

Pages: 37-60

Type: Article

More publications in: Avances de investigación en educación matemática

Abstract

This article presents the results of the analysis of the development of sustainability competen-cies of students enrolled in subjects in the area of Didactics of Mathematics of three different degrees in the Faculty of Educational Sciences at the Universidad de Cádiz. To carry out this analysis, the sustainabil-ity questionnaire of the EDINSOST project was used. This questionnaire consists of 18 items related to the development of the four sustainability competencies proposed by the Sectoral Commission of the Confer-ence of Rectors of Spanish Universities. A total of 105 students responded to a questionnaire composed of items expressed like a four-point Likert scale. Three types of composite indicators were defined to analyse the students’ answers in each competency, competency unit, and mastery level. The results reveal how the development of the sustainability in students depends on the degree analysed

Bibliographic References

  • Albareda Tiana, S., Azcárate Goded, P., Muñoz Rodríguez, J. M., Valderrama Hernández, R., & Ruiz Morales, J. (2019). Evaluar competencias en sostenibilidad en los grados y posgrados de educación: propuesta de un instrumento. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 11-29. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2670
  • Alsina, Á., & Mulà, I. (2019). Advancing towards a transformational professional competence model through reflective learning and sustainability: The case of mathematics teacher education. Sustainability, 11(15), 4039. https://doi.org/10.3390/su11154039
  • Bauman, Z. (2015). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Gedisa.
  • Bonil, J., Junyent, M., & Pujol, R. M. (2010). Educación para la sostenibilidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7(Nº Extraordinario), 198-215. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.05
  • Bruner, J. (2010). Realidad mental y mundos posibles. Los actos de la imaginación que dan sentido a la experiencia. Gedisa.
  • Cebotarev, E. A. (2003). El enfoque crítico: una revisión de su historia, naturaleza y algunas aplicaciones. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(1), 17-56.
  • CRUE. (2012). Directrices para la introducción de la Sostenibilidad en el Currículum. Comité Ejecutivo del Grupo de Trabajo de Calidad Ambiental y Desarrollo Sostenible de la CRUE.
  • Font, V. (2002). Una organización de los programas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. Revista Ema, 7(2), 127-170.
  • Godino, J. (2010). Perspectiva de la Didáctica de las Matemáticas como Disciplina Tecnocientífica. Universidad de Granada.
  • Han, B. C. (2022). La expulsión de lo distinto. Herder.
  • Hernández, J. C. (2022). El estado de la alfabetización matemática: análisis desde las producciones y las subjetividades. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática, 2(3), 1-31. https://doi.org/10.54541/reviem.v2i3.31
  • Jaramillo, D. (2011). La educación matemática en una perspectiva sociocultural: tensiones, utopías, futuros posibles. Revista Educación y Pedagogía, 23, 13-36.
  • Kruger, J., & Dunning, D. (1999). Unskilled and unaware of it: how difficulties in recognizing one’s own incompetence lead to inflated self-assessments. Journal of personality and social psychology, 77(6), 1121. https://doi.org/10.1037/0022-3514.77.6.1121
  • Lévinas, E. (1999). Totalidad e infinito. Ensayo sobre la exterioridad. Ediciones Sígueme.
  • Lipovetsky, G. (2003). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama.
  • Moreno-Pino, F.M., Jiménez-Fontana, R., Cardeñoso Domingo, J. M. & Azcárate Goded, P. (2022). Training in Mathematics Education from a Sustainability Perspective: A Case Study of University Teachers’ Views. Education Sciences, 12(3), 199. https://doi.org/10.3390/educsci12030199
  • Muñoz-Rodríguez, J. M., Sánchez-Carracedo, F., Barrón-Ruiz, Á., & Serrate-González, S. (2020). Are we training in sustainability in higher education? Case study: Education degrees at the university of Salamanca. Sustainability, 12(11), 442. https://doi.org/10.3390/su12114421
  • Naredo, J.M. (2022). La crítica agotada. Siglo XXI.
  • National Council of Teachers of Mathematics [NCTM] (1989). Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics. Author.
  • Radford, L. (2013). Sumisión, alienación y (un poco de) esperanza: hacia una visión cultural, histórica, ética y política de la enseñanza de las matemáticas. In A. Ramírez & Y. Morales (Eds.), Memorias del I Congreso de Educación Matemática de América Central y el Caribe. Santo Domingo, República Dominicana, November 2013, 6-8.
  • Radford, L. (2014). De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 132-150.
  • Radford, L. & Lasprilla, A. L. (2022). Ética en la Enseñanza-Aprendizaje de las Matemáticas. Revista de Investigación y Desarrollo en Educación Matemática, 1(1).
  • Rodríguez, M. E. (2016). La Función Social de la Enseñanza de la Matemática desde l Matemática-Cotidianidad-y Pedagogía Integral. Revista Eleuthera, 15, 34-45. https://doi.org/10.17151/eleu.2016.15.3
  • Sánchez-Carracedo, F., Romero-Portillo, D., Sureda, B. & Moreno-Pino, F. M. (2021). Education for Sustainable Development in Spanish Higher Education: an Assessment of Sustainability Competencies in Engineering and Education Degrees. International Journal of Sustainability in Higher Education, 23(4), 940-959. https://doi.org/10.1108/IJSHE-02-2021-0060
  • Segalàs, J. & Sánchez-Carracedo, F. (2019). The EDINSOST Project: Improving Sustainability Education in Spanish Higher Education. In Proceedings of the 19th European Roundtable for Sustainable Consumption and Production (ERSCP 2019), Institute for Sustainability Science and Technology: Univesitat Politècnica de Catalunya (Barcelona), October, 217-240.
  • Skovsmose, O. (1994). Towards a Philosophy of Critical Mathematics Education. Kluwer. https://doi.org/10.1007/978-94-017-3556-8
  • Tilbury, D., & Wortman, D. (2004). Engaging people in sustainability. IUCN
  • Vila, E. S. (2017). Competencias éticas y deontología profesional en la universidad. Aljibe.
  • Wiek, A., Withycombre, L. & Redman, C. (2011). Key competencies in sustainability: a reference framework for academic program development. Sustainability Science, 6(2), 203-218. https://doi.org/10.1007/s11625-011-0132-6
  • Wittgenstein, L. (2017). Tractatus lógico-philosophicus. Investigaciones filosóficas. Gredos.