Retroalimentación desde el relato docente en contexto intercultural en situación de pandemia

  1. Carolina Fuentes - Henríquez 1
  2. Juan Mansilla Sepúlveda 2
  1. 1 Universidad Católica de la Santísima Concepción
    info

    Universidad Católica de la Santísima Concepción

    Concepción, Chile

    ROR https://ror.org/03y6k2j68

  2. 2 Universidad Católica de Temuco
    info

    Universidad Católica de Temuco

    Temuco, Chile

    ROR https://ror.org/051nvp675

Revista:
Revista de filosofía

ISSN: 0798-1171

Ano de publicación: 2021

Volume: 38

Número: 99

Páxinas: 709-723

Tipo: Artigo

DOI: 10.5281/ZENODO.5689846 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista de filosofía

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This manuscript analyzes the concept of academic feedback and how this process is carried out in the context of online education and pandemic from an intercultural perspective. It presents an analysis from the perspective of the trainers of trainers where the experience of the teacher and the reality of the students and the gaps that distance education has evidenced from the formative evaluation and its potential in the educational field are shown. It is concluded that the conception of feedback is still very conservative, with few indications related to classical maieutics. This is a qualitative research of the article type.

Referencias bibliográficas

  • DOWDEN, Tony., PITTAWAY, Sharon., Yost, Helen., & MCCARTHY, Robyn. (2013). “Students’ perceptions of Written feedback in teacher education: Ideally feedback is a continuing two-way communication that encourages progress”. Assessment & Evaluation in Higher Education, vol. 38 n° 3, 349-362.
  • PRICE, Margaret & HANDLEY, Karen & MILLAR, Jill & O'DONOVAN, Berry. (2010). “Feedback: All that effort, but what is the effect? Assessment & Evaluation in Higher Education” - ASSESS EVAL HIGH EDUC. n° 35, 277-289. 10.1080/02602930903541007.
  • HATTIE, John., & TIMPERLEY, Helen. (2007). “The power of feedback. Review of educational research”, Review of Educational Research vol. 77 n° 1, 81-112.
  • HAVNES, Anton., SMITH, Kari., DYSTHE, Olga. y LUDVIGSEN, Kristine. (2012). “Formative assessment and feedback: Making learning visible”. Studies in Educational Evaluation, vol. 38 n°1, 21-27. DOI: 10.1016/j.stueduc.2012.04.001
  • SMITH, S. (1997) “The genre of the end comment: Conventions in teacher responses to student writing”, College Composition and Communication vol. 48 n° 2, 249-268.
  • MARTÍNEZ RIZO, Felipe. (2013). “Dificultades para implementar la evaluación formativa: Revisión de literature”. Perfiles educativos, vol. 35 n° 139, 128-150.
  • BLACK, Paul. y WILIAM, Dylan. (1998) “Changing teaching through formative assessment: research and practice the king’s-medway-oxfordshire formative assessment project”.
  • BLACK, Paul. & WILIAM, Dylan. (1998). “Assessment and classroom learning”. London: Assessment in Education, 7-74.
  • VON BERTALANFFY, Ludwig. (1976). Teoría General de los Sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. México: Fondo de Cultura Económica.
  • RAMAPRASAD, Arkalgud. (1983) “On the definition of feedback”. Behavioral Science vol. 28 n° 1, 4–13
  • SADLER, Royce. (1989) “Formative Assessment and the Design of Instructional Systems”. Instructional Science, vol. 18, 119-144.
  • DUIJNHOUWER, Hendrien. (2010). “Feedback effects on students’ writing motivation, process and performance”. Netherlands: Dutch Interuniversity Centre for Educational Research.
  • CARR, Wilfred (1999). Una teoría para la educación. Hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata.
  • CONTRERAS-PÉREZ, Gloria & ZÚÑIGA-GONZÁLEZ, Carmen Gloria. (2017). “Concepciones de profesores sobre retroalimentación: Una revisión de la literature”. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 9 n° 19, 69-90. doi: 10.11144/Javeriana.m9-19.cpsr
  • PORLÁN-ARIZA, Rafael; RIVERO-GARCÍA, Ana & MARTÍN DEL POZO, Rosa (1997). “Conocimiento profesional y epistemología de los profesores I: teoría, métodos e instrumentos”. Enseñanza de las Ciencias, vol. 15 n° 2, 155-171. Disponible en: http://www. raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFi le/21488/93522
  • CAREAGA, Marcelo., AVENDAÑO, Angélica. (2017). Currículum Cibernético y Gestión del Conocimiento. Fundamentos y Modelos de Referencia. Santiago de Chile: RIL Editores, Editorial UCSC.
  • GUASCH, Teresa., ESPASA, Anna. & ÁLVAREZ, Ibis. (2010). “Formative e-feedback in collaborative writing assignments: the effect of the process and time”. eLC Research Paper Series, n° 1, 49-59.
  • TINOCA, Luis. & OLIVEIRA, I (2013). “Formative assessment of teachers in the context of an online learning environment”. In 'Formative assessments for teachers: issues about quality, design characteristics and impact on teacher learning’ eds. Dineke Tigelaar and Douwe Beijaard, Special Issue, Teachers and Teaching: Theory and Practice vol. 19 n° 2, 221-234
  • VYGOTSKY, Lev. (1935). Desarrollo intelectual del niño en el proceso de aprendizaje. Moscú: Uchpedís.
  • VIGOTSKY, Lev. (1978). Pensamiento y Lenguaje. Buenos Aires. Argentina: La Pleyade.
  • COLLINS, Allan., & HALVERSON, Richard. (2010). “Rethinking education in the age of technology. The digital revolution and schooling in America”. Journal of Computer Assisted Learning Special Issue: ‘CAL’– Past, Present and Beyond. Vol 26 n° 1, 18–7.
  • EDUCAR CHILE (2020), Informe de resultados Encuesta Vinculando Aprendizajes: indagación sobre estrategias de los docentes y apoyos requeridos para la educación a distancia en contexto de crisis sanitaria. Santiago: Fundación Chile/Ministerio de Educación de Chile [en línea] https://www.educarchile.cl/sites/default/ files/2020-06/VinculandoAprendizajes-educarchile.pdf [fecha de consulta: 4 de agosto de 2020].
  • MINEDUC (Ministerio de Educación de Chile) (2020a), “Mineduc entrega recomendaciones para el apoyo socioemocional de docentes, estudiantes y sus familias”, 29 de mayo [en línea] https://www.mineduc. cl/apoyo-socioemocional-en-tiempos-de-pandemia/ [fecha de consulta: 12 de junio de 2020].
  • MANCERA, Carlos., SERNA, Leslie., y BARRIOS, Martha. (2020). “Pandemia: maestros, tecnología y desigualdad”. Nexos. Distancia por tiempos. Blog de educación. Recuperado de https://educacion.nexos.com.mx/?p=2286
  • IMBERNÓN, Francesc. (1998). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. España: Biblioteca de Aula.
  • IVANOVA, Malinka & CHATTI, Mohamed. (2010). “Toward a Model for the Conceptual Understanding of Personal Learning Environments: A Case Study”. Journal of Educational Technology Systems n° 39, 419-439. 10.2190/ET.39.4.e.
  • EURYDICE (2002): La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe I: Formación inicial y transición a la vida laboral. Educación Secundaria Inferior. Madrid, Secretaría General Técnica- C.I.D.E.
  • EURYDICE (2004): La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe II: Oferta y demanda. Educación Secundaria Inferior General. Madrid, Secretaría General Técnica- C.I.D.E.
  • EURYDICE (2005): La profesión docente en Europa: Perfil, tendencias y problemática. Informe anexo: Reformas de la profesión docente: análisis histórico (1975-2002). Educación Secundaria Inferior General. Madrid, Secretaría General Técnica- C.I.D.E.
  • OECD (2004). Lifelong Learning. Paris: Policy Brief, February.
  • OECD (2009). PISA Data Analysis Manual: SPSS, Second Edition. PISA, OECD Publishing
  • OECD (2011). Does participation in pre-primary education translate into better learning outcomes at school? PISA in focus, OECD.
  • UNESCO (2006). Informe de seguimiento de la educación de adultos en el mundo “La alfabetización: un factor vital”. París. http://portal.unesco.org/education/es/ev.php-url_id=43009&url_ do=do_topic&url_section=201.html
  • UNESCO-OREALC. (2007). El Derecho a una Educación de Calidad para Todos en América Latina y el Caribe. UNESCO.
  • DARLING-HAMMOND, Linda. y BRANSFORD, John., (Eds.), (2005) Preparing teachers for a changing world: what teachers should learn and be able to do. San Francisco, CA, Jossey-Bass.
  • SNOW, Catherine. E., GRIFFIN, Peg. & BURNS, M. Susan. (2005). Knowledge to support the teaching reading: Preparing teachers for a changing world. San Francisco, CA: John Wiley & Sons.
  • OEI (2010). Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación. Metas Educativas 2021: La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. la Ciencia y la Cultura.
  • MINEDUC (Ministerio de Educación) (2005). Informe de la Comisión sobre formación inicial docente. Santiago, Chile: Serie Bicentenario.
  • ÁVALOS, B. (2010). “Formación inicial docente en Chile: Calidad y políticas”. En: Ecos de la revolución pingüina. Santiago, Chile: Centro de Investigación Avanzada en Educación (CIAE), Universidad de Chile, 257-284.
  • ÁVALOS, Beatrice. (2014). “La formación inicial docente en Chile: Tensiones entre políticas de apoyo y control”. Estudios Pedagógicos, vol. XL n°1, 11-28.
  • ÁVALOS, Beatrice. y AYLWIN, Pilar. (2007). “How young teachers experience their professional work in Chile”. Teaching and Teacher Education, n° 23, 515-528.
  • CENTRO DE ESTUDIOS DE POLÍTICAS Y PRÁCTICAS EN EDUCACIÓN. (2012). Proyecto de Ley que establece un puntaje de ingreso mínimo para carreras de pedagogía: algunas consideraciones. Notas para educación, n° 12. Recuperado desde Http://www.ceppe.cl/images/stories/recursos/notas/Notas_Educacin_Septiembre_OK.pdf
  • COX, Cristián. (2003). Las políticas educacionales de Chile en las últimas dos décadas del siglo XX. En C. Cox (ed.), Políticas educacionales en el cambio de siglo. La reforma del sistema escolar de Chile. Santiago: Editorial Universitaria.
  • COX, Cristián., MECKES, Lorena. y BASCOPÉ, Martín. (2010). “La institucionalidad formadora de profesores en Chile en la década del 2000: Velocidad del mercado y parsimonia de las políticas”. Pensamiento Educativo, vol. 46-47, 205-245
  • GARCÍA-HUIDOBRO, Juan Eduardo. (2011) “La política docente hoy y la formación de profesores”. Docencia, n° 43, 12-22.
  • VAILLANT, Denise., & MANSO, Jesús. (2018). “Tendencias en la formación inicial docente”. Cuadernos de Investigación Educativa, vol. 3 n° 18, 11 - 30. https://doi.org/10.18861/cied.2012.3.18.2703
  • BLACK, Paul. y WILIAM, Dylan. (1998) “Changing teaching through formative assessment: research and practice the king’s-medway-oxfordshire formative assessment project”.
  • GOUDAS, Marios., MINARDOU, Kalliopi. y KOTIS, Ioannis. (2000). “Feedback regarding goal achievement and intrinsic motivation”. Perceptual Motor Skill, n° 90, 810-812.
  • FORNELLS, José María., JULIÀ, Xavier., ARNAU, Josep. y MARTÍNEZ-CARRETERO, José María. (2008). “Feedback en educación médica”. Educación Médica 2008; vol. 11 n° 1, 712.
  • FASCE, Eduardo. (2009). “Evaluación formative”. Tendencias y perspectivas, vol. 6 n° 1, 8-9.
  • BIRENBAUM, Menucha. (1996). “Assessment 2000: Towards a pluralistic approach to assessment”. En M. BIRENBAUM & F.J.R.C. DOCHY (Eds.): Alternatives in Assessment of Achievements, Learning Processes and Prior Knowledge. Boston: Kluwer Academic Publishers, 3-30.
  • TUBINO, F. (2011). El nivel epistémico de los conflictos interculturales. Revista Electrónica Construyendo Nuestra Interculturalidad, vol. 6 n° 7, 1-14.
  • CONDE, P. (14 de abril de 2020). ¿El infierno son los otros? Cómo releer a Sartre en tiempos de coronavirus, a 40 años de su muerte. www.clarin.com.
  • FERRÃO, V. (2010). Educación intercultural en América latina: distintas concepciones y tensiones actuales. Estudios Pedagógicos vol. 36 n° 2, 333-342
  • VIAÑA, J., TAPIA, L., & WALSCH, C. (2010). Construyendo Interculturalidad Crítica. La Paz: Instituto Internacional de Integración del Convenio Andrés Bello, La Paz, Bolivia.
  • SADLER, Royce. (2010). “Beyond feedback: Developing student capability in complex appraisal”. Assessment & Evaluation in Higher Education, n° 35, 535-550.
  • TIMPERLEY, Helen. & PARR, Judy. (2005) J Educ Change n° 6, 227. doi:10.1007/s10833-005-5065-3
  • BRUNO, Inés. y SANTOS, Leonor. (2011). “Written comments as a form of feedback”. Studies in Educational Evaluation, vol. 36 n° 113, 111-120.