The use of the video format as a teaching guide in university studies

  1. Navarro-Ardoy, Luis 1
  2. Castro-Higueras, Antonio 2
  3. Monedero-Morales, Carmen del Rocío 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide, Spain
  2. 2 Universidad de Málaga, Spain
Revista:
Tuning journal for higher education

ISSN: 2340-8170

Año de publicación: 2023

Título del ejemplar: Educational Journeys in times of uncertainty: Weathering the storms

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 103-124

Tipo: Artículo

DOI: 10.18543/TJHE.2534 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Tuning journal for higher education

Resumen

This article presents a pilot experiment on subjects from three Social Sciences degrees at two public Andalusian universities. The aim is to analyze the teaching guides and their presentation to students as a means of communicating with them, primarily through the video format instead of the conventional written format. To this end, attractive, clear and relatable video teaching guides have been developed to present to students, aware of the success of short videos dominating digital social networks, especially among younger age groups. A knowledge test was given to 99 students on the subject contents, as well as a satisfaction test; the following information was processed through the SPSS program. The main conclusion is that students have a high degree of satisfaction and a better knowledge of the new video guide format than the conventional written model. Received: 21 July 2022Accepted: 20 June 2023

Referencias bibliográficas

  • Altman, Howard B. 1989. “Syllabus shares ‘What the Teacher Wants’.” The Teaching Professor 3: 1-2.
  • ANECA. 2012. “Guía de apoyo para la elaboración de la Memoria de Verificación de los títulos oficiales universitarios.” Accesed May 1, 2021. https://www.uchceu.es/docs/calidad/tramite-titulaciones/guia-ANECA.pdf
  • Bailey, Rosemary A. 2008. Diseño de Experimentos Comparativos. Cambridge: Prensa de la Universidad de Cambridge.
  • Birdsall, Melanie. 1989. Writing, Designing, and Using a Course Syllabus. Boston: Northeastern University, Office of Instructional Development and Evaluation.
  • Castro-Higueras, Antonio. 2019. “Videoguía docente de Técnica y Edición Multiplataforma.” Accessed May 1, 2022. https://www.youtube.com/watch?v=jBf88seAdiY.
  • Cheung, Wing Sum, Khe Foon Hew, and Connie Siew Ling Ng. 2008. “Toward and understanding of why students contribute in asynchronous online discussions.” Journal of Educational Computing Research 38(1): 29-50. http://doi.org/10.2190/EC.38.1.b.
  • Cuéllar, Angélica, and Luis Navarro. 2019. “Formar y enseñar Sociología: la flexibilidad de la teoría y el valor diferencial de la mirada sociológica.” Acta Sociológica 78: 9-37. https://doi.org/10.22201/fcpys.24484938e.2019.78.70698.
  • De Aguilera, Miguel, Pedro Farias, and Antonio Baraybar. 2010. “La comunicación universitaria. Modelos, tendencias y herramientas para una nueva relación con sus públicos.” Revista ICONO14 Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes 8(2): 90-124.
  • de Lima Lopes, Juliana, Rui C. Negrão Baptista, Camila Takao Lopes, Marina Bertelli Rossi, Elizabeth A. Swanson, and Alba Lucía Bottura Leite de Barros. 2019. “Efficacy of a video during bed bath simulation on improving the performance of psychomotor skills of nursing undergraduates: A randomized clinical trial.” International Journal of Nursing Studies 99. https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2019.04.001.
  • Dennen, Vanessa P. 2011. “Facilitator presence and identity in online discourse: Use of positioning theory as an analytic framework.” Instructional Science 39(4): 527–541. http://doi.org/10.1007/s11251-010-9139-0.
  • Díez Ros, Rocío, Bárbara M. Aguilar Hernández, Isabel M. Gómez Triguero, Inés Lozano Cabezas, Marcos J. Iglesias, Teresa Pérez Castelló, and María I. Vera Muñoz. 2016. “Inclusión de la perspectiva de género en las guías docentes de asignaturas de Didáctica.” Paper presented at XIV Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria: investigación, innovación y enseñanza universitaria: enfoques pluridisciplinares, Alicante, 2016. Alicante, Universidad de Alicante. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/57093.
  • Dong, Chaoyan, Naresh Satyanarayan Kumar, Vaikunthan Rajaratnam, and Yanika Kowitlawakul. 2015. “How Health Profession Educators Produced Videos: Three Examples.” Medical Science Educator 25(4): 383-386. https://doi.org/10.1007/s40670-015-0170-2.
  • European Higher Education Area. 1999. The Bologne Declaration. http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/Ministerial_conferences/02/8/1999_Bologna_Declaration_English_553028.pdf.
  • Giner, Salvador. 2007. Escritos sociológicos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Hinkelmann, Klaus, and Oscar Kempthorne. 2008. Diseño y Análisis de Experimentos, Volumen I: Introducción al Diseño Experimental (2ª ed.). New Jersey: Wiley.
  • Hootsuite. 2021. Digital 2021. Global overview report. https://wearesocial.com/digital-2021.
  • Lekue, Pablo, Ainhoa Gómez, and Amaia Andrieu. 2016. “Percepción del alumnado de la Facultad de Educación y Deporte (UPV/EHU) sobre las guías docentes de Educación en las Artes Visuales.” Observar 10(2): 135-146. https://www.observar.eu/ojs/index.php/Observar/article/view/73.
  • Lowther, Malcom A., Joar S. Stark, and Gretchen G. Martens,. 1989. Preparing Course Syllabi for Improved Communication. Ann Arbor: University of Michigan, National Center for Research to Improve Post-secondary Teaching and Learning.
  • Mayer, Richard E. 2001. Multimedia learning. New York: Cambridge University Press.
  • Miller, Scott, and Stephen Redman. 2010. “Improving instructor presence in an online introductory astronomy course through video demonstrations.” Astronomy Education Review 9(1): 1-7. http://doi.org/10.3847/AER2009072.
  • Monedero, Carmen R., Antonio Castro Higueras, and Navarro Ardoy, Luis. 2019. “Adaptación de las guías docentes a las tendencias de consumo de contenidos entre estudiantes de universidad: el vídeo social.” Libro de Actas del Congreso CUICIID. https://cuiciid.net/wp-content/uploads/2020/06/Libro-de-actas-2019-completo-1.pdf.
  • Nagy, Judit T. 2018. “Evaluation of Online Video Usage and Learning Satisfaction: An Extension of the Technology Acceptance Model.” The International Review of Research in Open and Distributed Learning 19(1): 1-26. https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i1.2886.
  • Navarro Ardoy, Luis, Antonio Castro Higueras, and Carmen R. Monedero Morales. 2020. “Análisis de los recursos audiovisuales y redes sociales para promocionar el Grado en Comunicación Audiovisual. La sorprendente paradoja de las universidades españolas.” In Lo audiovisual bajo el foco del siglo XXI, edited by Mónica Viñarás, Ana G. Cano and Ricardo Casañ, 403-416. Valencia: Tirant lo Blanch.
  • Paniagua, Francisco J., and Bernardo J. Gómez. 2012. “Hacia la comunicación 2.0. El uso de las redes sociales por parte de las universidades españolas.” Revista ÍCONO14. Revista científica de comunicación y tecnologías emergentes 10(3): 346-364. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.473.
  • Perona, Javier S. 2020. “10 consejos sencillos para ilustrar tus presentaciones.” malnutridos.com, 22 de febrero. https://malnutridos.com/2019/10/30/10-consejos-sencillos-para-ilustrar-tus-presentaciones/.
  • Quan, Lisa R. 2014. “Propuesta del esquema de la Guía Docente de un Curso Virtual Inclusivo, como producto indispensable para la estandarización de los proyectos educativos virtuales que utiliza la Guía Metodología del Proyecto ESVIAL.” Actas del I Congreso Internacional Virtual sobre discapacidad y Derechos Humanos. http://www.esvial.org/wp-content/files/Pon_QuanLainfiestaLR_PropuestaEsquemaGuia_2014.pdf.
  • Sánchez, Mercedes, Cecilia Ruiz, and Isabel Pascual. 2011. “La guía docente como eje del proceso de enseñanza-aprendizaje.” Bordón 63(2): 53-64. https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/28971/15447.
  • Simancas-González, Esther, and Marcial García-López. 2017. “Gestión de la comunicación en las universidades públicas españolas.” El profesional de la información 26(4): 735-744. https://doi.org/10.5209/esmp.76011.
  • University of Malaga. 2012. La guía docente de asignatura de la Universidad de Málaga. https://www.uma.es/media/tinyimages/file/MODELO_GUIA_DOCENTE.pdf.
  • Zaneldin, Essam, and Ahmed Waleed. 2018. “Assessing the Impact of Using Educational Videos in Teaching Engineering Courses.” In Proceedings of the ASME 2018 International Mechanical Engineering Congress and Exposition. Volume 5: 9-15. Pittsburgh, Pennsylvania: Engineering Education. https://doi.org/10.1115/IMECE2018-88216.
  • Zhou, Ting, Sufang Huang, Jing Cheng, and Yaru Xiao. (2020). “The Distance Teaching Practice of Combined Mode of Massive Open Online Course Micro-Video for Interns in Emergency Department During the COVID-19 Epidemic Period.” Telemedicine and e-Health 26(5): 584-588. http://doi.org/10.1089/tmj.2020.0079.