Aproximación a la producción y liderazgo de las mujeres en la geografía española

  1. Egea Jiménez, Carmen 1
  2. Pedregal Mateos, Belen 2
  3. Guisado Pintado, Emilia Soledad 2
  1. 1 Universidad de Granada
    info

    Universidad de Granada

    Granada, España

    ROR https://ror.org/04njjy449

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Revista:
Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada

ISSN: 0210-5462 2340-0129

Any de publicació: 2023

Volum: 62

Número: 2

Pàgines: 119-139

Tipus: Article

DOI: 10.30827/CUADGEO.V62I2.29116 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada

Resum

The article presents the panorama of women representation in Spanish geography through the analysis of different indicators of scientific production (articles, books, and book chapters) and leadership (head of research groups, presence on scientific committees of journals and coordination of books). The study is fundamentally based on the exploitation of information from the Dialnet bibliographic portal. The analysis of leadership has been complemented with other sources of information related to research group coordination and participation in editorial committees of scientific journals. The results show a greater number of male geographers than female geographers belonging to the three geographic areas (Physical, Regional and Human) though there are slightly differences regarding the institution and the area of knowledge. Results also highlight the greater production of the males and an imbalance panorama regarding leadership.

Referències bibliogràfiques

  • Cano-Belmonte, M. (2011). Análisis de género y productividad científica de las profesoras españolas del área de Biblioteconomía y Documentación. Cuadernos de Gestión de Información, 1, 29-34. Recuperado de https://revistas.um.es/gesinfo/article/view/207501
  • European Comission (2016). She Figures 2015. Recuperado de https://ec.europa.eu/research/swafs/index. cfm?pg=library&lib=gender_equality.
  • Fardella-Cisternas, C., Corvalán-Navia, A., García-Meneses, J., & Chiappini Koscina, F. (2021). Ni extranjeras, ni secretarias: Discursos de las científicas chilenas sobre el trabajo académico. Pensamiento educativo, 58(1), 1-13. doi: 10.7764/pel.58.1.2021.11
  • García-Jiménez, L, Torrado-Morales, S, & Díaz-Tomás, J. M. (2022). El rol de la mujer en la ciencia y la docencia en comunicación: análisis a partir de los programas universitarios en España. Revista de Comunicación, 21(2), 91-113. Doi: 10.26441/rc21.2-2022-a5
  • García-Ramon, M.D., & Puyol-i-Estragués, H. (2004). La presencia de las mujeres en la geografía académica: ¿Hacia una masculinización de la disciplina? Cuadernos de Geografía, 75, 91-102. Recuperado de https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/31304/91-101.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • García-Ramon, M.D., Ortiz, A., & Puyol, H. (2012). Institutionalisation de la géographie et rapports sociaux de genre: stratégies féminines et masculines dans l’université espagnole. Belgo. Revue belge de géographie, 1-2, 1-14. doi: 10.4000/belgeo.6251
  • Guil-Bozal, A., (2008). Mujeres y ciencia: techos de cristal. EccoS Revista Científica, 10(1), 213-232. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=71510111
  • Lorenzo, M. (2005). El liderazgo en las Organizaciones Educativas: Revisión y perspectivas actuales. Revista Española de Pedagogía, 232, 367-388. Recuperado de https://revistadepedagogia.org
  • Martín-Álvarez, R., & Párraga-Martínez, I. (2022). La mujer en la investigación en la sociedad científica. Una aproximación mediante un análisis de producción científica en la semFYC. Revista Clínica de Medicina de Familia, 15 (2), 77-84. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1699-695X202200020 0077&lng=es&tlng=es.
  • Ministerio de Ciencia e Innovación (2022). Mujeres e Innovación. Recuperado de https://www.ciencia.gob.es/Secc-Servicios/Igualdad/Mujeres-e-Innovacion.html;jsessionid=248BDDF346C60090CFC5231EDB8B43CD.2.
  • Novoa-Santos, R. (1908) La indigencia espiritual del sexo femenino. Las pruebas anatómicas, fisiológicas y psicológicas de la pobreza mental de la mujer. Su explicación biológica. Madrid, España: Sempere y Compañía.
  • Pérez-Sedeño, E. (2003). Las mujeres en la historia de la ciencia. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura, 27, 60-71. Recuperado de https://raco.cat/index.php/Quark/article/view/54976
  • Pujol, H., García-Ramón, M. D., & Ortiz-Guitart, A. (2012). El profesorado universitario de geografía en España y sus trayectorias profesionales: una mirada de género. Boletín De La Asociación De Geógrafos Españoles, 59. doi: 10.21138/bage.1460
  • Salas, M. (2011). Mujer y ciencia. ARBOR Ciencia, Pensamiento y Cultura. CLXXXVII, 175-179. doi: 10.3989/arbor.2011.extran1122
  • Sánchez-de-Madariaga, I., De-la-Rica-Goiricelaya, S., & Dolado, J.J. (coord.) (2011). Situación de las mujeres en la ciencia española. Libro Blanco. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=479571
  • Santesmases, M.J,  Cabré i Pairet, M., &  Ortiz Gómez, T. (2017). Feminismos biográficos: aportaciones desde la historia de la ciencia. Arenal. Revista de Historia de las Mujeres, 24, 379-404. Recuperado de http://hdl.handle.net/10261/185663
  • Segado-Boj, F., Prieto-Gutiérrez, J. J., & Quevedo-Redondo, R. (2021). El Efecto Matilda en la red de coautorías Hispanoamericana en Comunicación. Revista Mediterránea de Comunicación, 12(2), 77-95. doi: 10.14198/MEDCOM.18971
  • Tacoronte-Domínguez, M. J. (2017). La recepción del positivismo y del evolucionismo en españa y “el problema de la mujer”. RAUDEM. Revista De Estudios De Las Mujeres, 1, 66–85. doi: 10.25115/raudem.v1i0.567
  • Torres-González, O., & Pau, B. (2011). “Techo de cristal” y “suelo pegajoso”. La situación de la mujer en los sistemas alemán y español de ciencia y tecnología. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología y Sociedad CTS, 6(18). Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92422639002
  • Val-Castillo, O. (2017). El difícil camino de la mujer en la ciencia. Modelling in Science Education and Learning, 10(1), 37-52. doi: 10.4995/msel.2017.635937-52
  • Van-de-Eyden, Á. (1994). Género y ciencia, ¿términos contradictorios? Un análisis sobre la contribución de las mujeres al desarrollo científico. Revista Iberoamericana de Educación, 1, 79-101. doi: 10.35362/rie601208
  • Vila-Concejo, A., Gallop, S.L., Hamylton, S.M. et al. (2018). Steps to improve gender diversity in coastal geoscience and engineering. Palgrave Commun, 4, 103. doi: 10.1057/s41599-018-0154-0