Previsión de necesidades formativas para un envejecimiento activo

  1. Matas Terrón, Antonio 1
  2. Leiva Olivencia, Juan José 1
  3. Franco Caballero, Pablo Daniel 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2016

Issue: 48

Pages: 225-240

Type: Article

DOI: 10.12795/PIXELBIT.2016.I48.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

Ever more, new technologies (NT) are used to have a healthy ageing. The aim was to analyze presence of NT in Spanish population from 45 to 54 years old. The need to develop specific training programs in NT was analyzed with a Delphi methodology. We used National Statistics Institute data, in 2006 to 2013 period, about Equipment in Spanish Homes. Results indicate that population need to involve themselves to get a healthy ageing

Bibliographic References

  • Aldana González, G., García Gómez, L, & Jacobo Mata, A. (2012). Las TIC como alternativa par la estimulación de los procesos cognitivos en la vejez. CPU-e, Revista de investigación educativa, 14.
  • Aranda, D., Sánchez, J., & Tubella, I. (2014). World internet project Spain 2013. Informe de resultados. Barcelona: UOC. Recuperdo de http://hdl.handle.net/10609/31701 Recuperado de http://www.uv.mx/cpue/ n u m 1 4 / p r a c t i c a / aldana_garcia_mata_tic_vejez.html
  • Berner, J., Rennemark, M., Jogréus, C. & Berglund, J. (2012). Distribution of personality, individual characteristics and internet usage in Swedish older adults. Aging & mental health, 16 (1), 119-126. doi: 10.1080/ 13607863.2011.602958
  • Berner, J.S., Rennemark, M., Jogréus, C. & Berglund, J. (2013). Factors associated with change in Internet usage of Swedish older adults (2004–2010). Health informatics journal, 19 (2), 152-162. doi: 10.1177/ 1460458212462151
  • Burmeister, O.K. (2010). Websites for seniors: cognitive accessibility. International Journal of Emerging Technologies and Society, 8 (2), 99-113. Castaño, J., Redecker, C., Vuorikari, R. &
  • Punie, Y. (2013). Open Education 2030: planning the future of adult learning in Europe. Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning, 28 (3), 171186. doi:10.1080/02680513.2013.871199
  • García Aretio, Ñ. (2007) (Coord.). De la educación a distancia a la educación virtual. Barcelona: Ariel.
  • García Lizana, F. (2013). Cooperación para la innovación europea en el envejecimiento activo y saludable: de la política a la acción. Gaceta Sanitaria, 27 (5), 459-462.
  • González, M.G.A., Gómez, M.L.G. & Mata, A.J. (2012). Las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) como alternativa para la estimulación de los procesos cognitivos en la vejez. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, 14, 153-166.
  • Grzesiak, M. & Richert-KaŸmierska, A. (2013). Educational engagement of the elderly–the experiences of selected Baltic Sea Region countries. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wroc³awiu, 286, 133-143.
  • IMSERSO (2012). Informe 2010. Las personas mayores en España. Datos estadísticos estatales y por Comunidades Autónomas, I. Madrid: IMSERSO http:// www.imserso.es/InterPresent1/groups/ i m s e r s o / d o c u m e n t s / b i n a r i o / 22023_inf2010pm_v1.pdf
  • Luque, L.E. (2007). Estimulación cognitiva mediante recursos informático. Revista de la Asociación colombiana de Gerontología y Geriatría, 21 (4), 1093-1098.
  • Martínez Ruiz, I., Martínez Salgado, M., Allberich, A.& Poyatos, J.M. (2013). Tendencias a futuro. BIT, 195, 64-67. Recuperado de http://www.coit.es/ p u b l i c a c i o n e s / b i t / b i t 1 9 5 / monografico6_195.pdf
  • Observatorio e-Igualdad UCM (2011). La brecha digital de género en España: análisis multinivel (España, Europa, CCAA). Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
  • Ojeda, G. (2008). Brecha y alfabetización digital en la formación ciudadana. En J.M. García de Madariaga, J.C. Calvi, F. Trucho y M. Meda (Eds.), Políticas de comunicación en España y Latinoamérica. Medios convencionales, Tercer Sector Audiovisual y Alfabetización digital. Madrid: Dykinson.
  • Ontsi (2013). Informe Recopilatorio 2004 2012, las Tic en los Hogares Españoles. Recuperado de http://www.ontsi.red.es/ontsi/ es/estudios-informes/informe-recopilatorio2 0 0 4 2 0 1 2 l a s t i c e n l o s h o g a r e s espa%C3%B1oles
  • Ortoll, E. (Coord.) (2007). La alfabetización digital en los procesos de inclusión social. Barcelona: UOC.
  • Punie, Y. & Ala-Mutka, K. (2007). Future Learning Spaces: new ways of learning and new digital skills to learn. Nordic Journal of Digital Literacy, 2 (4), 210-225.
  • Ramos, V., Arce, J.L., Fanjut, F., Arambarri, J., Rodal, J, Jiménez, F. & Guerra, P. (2013). Ventajas de la aplicación de las TIC a la salud. BIT, 195, 46-49. Recuperado de http:// www.coit.es/publicaciones/bit/bit195/ monografico2_195.pdf
  • Regan, E.A. (1998). Lifelong learning and performance: Linking academia and Business. Office Systems Research Journal, 16(2), 4353.
  • Rosenberg, D., Depp, C.A., Vahia, I.V., Reichstadt, J., Palmer, B. W., Kerr, J. & Norman, G. (2010). Exergames for subsyndromal depression in older adults: a pilot study of a novel interaction. American Journal of geriatric psychiatry, 18 (3). Recuperado de http://www.helmholtzmuenchen .de / f i l eadmin / JOIN/PDF/ PID1790829-Exergames.pdf doi: 10.1097/ JGP.0b013e3181c534b5
  • Rstudio (2013). Rstudio Version 0.98.987. RStudio, Inc.
  • Salanova, M. & Peiró, J.M. (Eds.)(2001). Nuevas tecnologías y formación continua en la empresa: un estudio psicosocial. Castelló: Universidad Jaume I.
  • Sebastián Morillas, S. & Martínez Navarro G (2013). La influencia de las nuevas tecnologías: videojuegos, redes sociales e internet, en los consumidores seniors en España. Actas del I Congreso Internacional Comunicación y Sociedad. Logroño: Universidad Internacional de la Rioja
  • Shubert, T.E. (2010). The use of commercial health video games to promote physical activity in older adults. Annals of long-term care, 18 (5), 27-32.
  • Tam, M. (2013). Perceptions of successful ageing and implications for late-life learning. Studies in continuing education, 35 (3), 281298. doi: http://dx.doi.org/10.1080/ 0158037X.2012.746228
  • Tam, M. (2014a). Understanding and Theorizing the Role of Culture in the Conceptualizations of Successful Aging and Lifelong Learning. Educational Gerontology, 40 (12), 881-893. doi:10.1080/ 03601277.2014.907072
  • Tam, M. (2014b). Intergenerational Service Learning Between the Old and Young: What, Why and How. Educational Gerontology, 40 (6), 401-413.
  • Tójar, J.C. (2006). Investigación cualitativa. Comprender y actuar. Madrid: La Muralla.