Representación social de los estudiantes de magisterio sobre los mayoresun estudio piloto

  1. Antonio Matas Terrón 1
  2. Juan José Leiva Olivencia
  3. Pablo D. Franco Caballero
  4. Estela Isequilla Alarcón
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Revista:
Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

ISSN: 1989-2446

Ano de publicación: 2017

Número: 17

Páxinas: 61-78

Tipo: Artigo

DOI: 10.17561/REID.V0I17.2786 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Revista Electrónica de Investigación y Docencia ( REID )

Resumo

This study analyzes the subjective image that the students of education from the University of Malaga have about older adults. The study aims to identify biases in students’ implicit theories to launch training programs that corrected them. The assumption here is that the situation of older adults is due, largely, to the cultural context. We carried out an exploratory study and a survey using a Likert scale. An incidental sample of 169 students participated in the study. We performed a descriptive analysis by item, as well as various hypothesis contrasting on gender and experience in coexistence and caring older adults. The results show a predominance of a negative perception, mainly in the dimensions of social relationships and health. The article reflects on how this perception could affect the well-being of current and future generations of older people and the need that educators receive specialized training to meet their reality. In this sense, it is needed more pedagogical training for the educators in order to meet the needs of their lifelong learning

Referencias bibliográficas

  • Abades, M., & Rayón, E. (2012). El envejecimiento en España: ¿un reto o problema social? Gerokomos, 23(4), 151-155.
  • Abellán, A., Vilches, R. &Pujol, R. (2014). Un perfil de las personas mayores en España, 2014. Indicadores estadísticos básicos. Informes, envejecimiento en red, 6, 1-24.
  • Adelantado, F., Segura, C., De Andrés, J., Feliú, T., & Martínez, P. (2004). Los mayores de 85 años en Sabadell. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 14(5), 271-279.
  • Aristizábal-Vallejo, N. (2005). Imagen social de los mayores en estudiantes jóvenes universitarios. Pensamiento Psicológico, 5, 27-32.
  • Arnold-Cathalifua, M., Thumala, D., Urquiza, A. & Ojeda, A. (2007). La vejez desde la mirada de los jóvenes chilenos: estudio exploratorio. Última Década, 27, 75- 91.
  • Baka, A., & Figgou, L. (2012). 'Neither agree, nor disagree': a critical analysis of the middle answer category in Voting Advice Applications. International Journal Governance, 5(3/4), 244-263.
  • Birkenmaier, J., Damron-Rodríguez, J. & Rowan, N. (2009). Social work knowledge of facts on aging: Influence of fiel dan classroom education. Educational Gerotology, 35(9), 784-800.
  • Cherry, K. & Palmore, E. (2008). Relating to older people evaluation (ROPE): A measure of self-reported ageism. Educational Gerontology, 34(10), 849-861.
  • Díaz, A, Fernández, M, Gázquez, J, González, L, Pérez-Fuentes, M & Ruíz, I. (2009). Oldage stereotypes related to gerontology education: An intergenerational study. European Journal of Education and Psychology, 2(3), 263-273.
  • Fealy, G, Lyons, I, McNamara, M & Treacy, M. (2012). Constructing ageing and age identities: a case study of newspaper discourses. Ageing & Society, 32(1), 85- 102.
  • Futurage (2011). A Road Map for European Ageing Research. Sheffield: Univeridad de Sheffield. Recuperado de http://futurage.group.shef.ac.uk/
  • Gómez Carroza, T. (2003). Heteroestereotipos y autoestereotipos asociados a la vejez en Extremadura. Tesis Doctoral. Universidad de Extremadura, Facultad de Formación del Profesorado, Departamento de Psicología y Sociología de la Educación, Cáceres.
  • INE (2014) Proyección de la Población de España 2014–2064 [ebook]. Madrid: Instituto Nacional de Estadística, pp.1-15.
  • Lachman, M & Yun, R. (2006). Perceptions of aging in two cultures: Korean and american views on old age. Journal of Cross-Cultural Gerontology, 21(1), 55- 70.
  • Lentini, D, Ruiz, M & Scipioni, A. (2008). Vejez e imaginario social. Revista Electrónica de Psicología Social, 6(16), 1-12.
  • Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitude. Archives of Psychology, 140, 5-55.
  • Matas, A., Leiva, J., & Franco, P.D. (2016). Análisis del uso de las Nuevas Tecnologías en población española de 45-54 años: previsión de necesidades formativas para un envejecimiento activo. Pixel-Bit, 48, 225-240.
  • Pérez Grande, M.D., García del Dujo, A. & Martín García, A.V. (1999). Prejuicios, estereotipos y otras profecías autocumplidorasun reto para la educación intercultural. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 3, 125-146.
  • Sahuenza, J. (2014). Imágenes sobre la vejez en jóvenes estudiantes de carreras sin formación gerontológica. Neurama, revista electrónica de psicogerontología 1(1), 6-14.
  • Tan, P., Zhang, N., & Fan. L. (2004). Students' attitude toward the elderly in the people's republic of China. Educational Gerontology, 30(4), 305-314.
  • Van Dussen, D & Weaver, R. (2009). Undergraduate students' perceptions and behaviors related to the aged and to aging processes. Educational Gerontology, 35(4), 342-357.
  • Zhou, L. (2007). What college students know about older adults: A cross-cultural qualitative study. Educational Gerontology, 33(10), 811-831.