Experiencias formativas de uso didáctico de la realidad aumentada con alumnado del grado de educación primaria en la universidad de Málaga

  1. Moreno Martínez, Noelia Margarita 1
  2. Leiva Olivencia, Juan José 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
EDMETIC

ISSN: 2254-0059

Year of publication: 2017

Issue Title: Aplicaciones de la Realidad Aumentada en educación

Volume: 6

Issue: 1

Pages: 81-104

Type: Article

DOI: 10.21071/EDMETIC.V6I1.5809 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: EDMETIC

Abstract

The present study describes innovative university experiences oriented towards the training in the didactic use of the augmented reality of two groups of students of the Degree of Primary Education of the University of Malaga.These experiences have been developed with 105 students through two-hour training seminars inthe subjects of General Didactics and Didactics of the Social Sciences during the academic year 2015-2016. The objectives of this study were oriented to the knowledge of augmented reality tools for mobile devices and computers, the development of positive attitudes towards this technology and the acquisition of competences to use these resources from a didactic point of view for its implementation with a prospective character in the educational institutions in which they will exercise their teaching work. And after the results obtained, it is verified that in general the future teachers surveyed consider technology based on augmented reality as a reinforcing, amplifying andenriching resource to create new formats of learning scenarios adapted to the diverse characteristics and demands of students from a inclusive perspective.

Bibliographic References

  • AVENDAÑO, V. C,, CHAO, M. M., y MERCADO, O. (2012). La gestión del conocimiento en ambientes de aprendizaje que incorporan la realidad aumentada: el caso de la Universidad Virtual del Estado de Guanajuato en el nivel Bachillerato. Revista educación y futuro digital, 2, 51-67.
  • AZUMA, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385.
  • BONGIOVANI, P. (2013). Realidad aumentada en la escuela: Tecnología, experiencias e ideas. Educ@conTIC. Recuperado de http://www.educacontic.es/blog/realidad.
  • BRESSLER, D. M., y BODZIN, A. M. (2013). A mixed methods assessment of students' flow experiences during a mobile augmented reality science game. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 505-517.
  • CABERO, J., y BARROSO, J. (2015). Realidad Aumentada: posibilidades educativas. En Ruiz-Palmero, J., Sánchez-Rodríguez, J. y Sánchez-Rivas, E. (Edit.). Innovaciones con tecnologías emergentes. Málaga: Universidad de Málaga.
  • CABERO J., y BARROSO, J. (2016a). Posibilidades educativas de la realidad aumentada. New Approaches in Educational Research, 5 (1), pp.46-52.
  • CABERO, J., y BARROSO, J. (2016b). Ecosistema de aprendizaje con realidad aumentada: posibilidades educativas. TCyE, 5, 141-154. Recuperado de: http://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/101
  • CABERO, J., y GARCÍA, F. (2016). Realidad Aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.
  • CABERO, J., LEIVA, J.J., MORENO, N.M., BARROSO, J., y LÓPEZ, E. (2016). Realidad Aumentada y Educación. Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.
  • CHANG, H., WU, K., y HSU, Y. (2013). Integrating a mobile augmented reality activity to contextualize student learning of a socioscientific issue. British Journal of Educational Technology, 44 (3), E95-E99.
  • COBO, C, y MORAVEC, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Col.lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius. Univesitat de Barcelona. Recuperado de http://www.aprendizajeinvisible.com/es/
  • CÓZAR, R., DE MOYA, M.V., HERNÁNDEZ, J.A. y HERNÁNDEZ, J.R. (2015). Tecnologías emergentes para la enseñanza de las ciencias sociales. Una experiencia con el uso de realidad aumentada en la formación inicial de maestros. Digital Education Review, 27, 138-153. Recuperado de: http://greav.ub.edu/der
  • CHEN, C.M., y TSAI, Y.N. (2012). Interactive augmented reality system for enhancing library instruction in elementary schools. Computers & Education, 59, 638–652.
  • DE LA TORRE, J., MARTÍN-DORTA, N., SAORÍN, J. L., CARBONEL, C., y CONTERO, M. (2013). Entorno de aprendizaje ubicuo con realidad aumentada y tabletas para estimular la comprensión del espacio tridimensional. RED, Revista de Educación a Distancia, 37. Recuperado de http://www.um.es/ead/red/37
  • DE PEDRO, J., y MÉNDEZ, C. L. M. (2012). Realidad Aumentada: Una Alternativa Metodológica en la Educación Primaria Nicaragüense. IEEE-RITA, 7, 102-108.
  • DI SERIO, Á., IBÁÑEZ, M. B., y DELGADO, C. (2013). Impact of an augmented reality system on students' motivation for a visual art course. Computers & Education, 68, 586-596. doi:10.1016/j.compedu.2012.03.002.
  • DUNLEAVY, M., y DEDE, C. (2014). Augmented reality teaching and learning. Handbook of research on educational communications and technology. New York: Springer.
  • DURALL, E., GROS, B., MAINA, M., JOHNSON, L., y ADAMS, S. (2012). Perspectivas tecnológicas: educación superior en Iberoamérica 2012-2017. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • FOMBONA, J., PASCUAL, M. J., y MADEIRA, M. F. (2012). Realidad aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, 197-210.
  • Fundación Telefónica (2011). Realidad Aumentada: una nueva lente para ver el mundo. Madrid: Fundación Telefónica-Ariel.
  • HORIZON REPORT NMC (2016). 2016 K-12 Edition. Recuperado de http://www.nmc.org/publication/nmc-cosn-horizon-report-2016-k-12-edition/
  • IBÁÑEZ, A., CORREA, J., y ASENSIO, M. (2012). Mobile learning: aprendiendo historia con mi teléfono, mi GPS y mi PDA. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de http://es.scribd.com/doc/110848890/Mobile-Learning#scribd
  • JOHNSON, L., ADAMS BECKER, S., CUMMINS, M., ESTRADA, V., FREEMAN, A., y LUDGATE, H. (2013). Technology Outlook for Australian Tertiary Education 2013-2018: An NMC Horizon Project Regional Analysis. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • KAMARAINEN, A., METCALF, SH., GROTZER, T., BROWNE, A., MAZZUCA, D., TUTWILER, M., y DEDE, CH. (2013). EcoMOBILE: Integrating augmented reality and probeware with environmental education field trips. Computers & Education, 68, 545-556. doi:10.1016/j.compedu.2013.02.018.
  • LEIVA, J.J., y MORENO, N. M. (2015). Tecnologías de geolocalización y realidad aumentada en contextos educativos: Experiencias y Herramientas didácticas. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 31. Recuperado de http://dim.pangea.org/revistaDIM31/revista31ARgeolocalizacion.htm
  • LIN, T., BEEN-LIRN, H., LI, N., WANG, H., y TSA, CH. (2013). An investigation of learners' collaborative knowledge construction performances and behavior patterns in an augmented reality simulation system. Computers & Education, 68, 314-321. doi:10.1016/j.compedu.2013.05.011.
  • MORENO, N. M., LEIVA, J. J., y MATAS, A. (2016). Mobile learning, Gamificación y Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje de idiomas. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 6, 16-34.
  • MORENO, N.M., LÓPEZ, E., y LEIVA, J.J. (2016). Tecnologías emergentes para el desarrollo de la innovación educativa: Modelado en 3D y Realidad Aumentada. En J. Gómez Galán, E. López Meneses, L. Molina García, A. Jaén Martínez y A.H. Martín Padilla (Eds.), I Congreso Virtual Internacional en Formación, Investigación e Innovación Educativa. Libro de Actas. Universidad Metropolitana UMET). Sistema Universitario Ana G. Méndez San Juan (Puerto Rico): 17,18 y 19 de febrero de 2016. Sevilla: Editorial AFOE.
  • MORENO, N.M., LEIVA, J.J., y LÓPEZ, E. (2016). Experiencia formativa en el uso didáctico de la realidad aumentada con estudiantes del máster de formación del profesorado en educación secundaria en la Universidad de Málaga. Innovación Educativa, 26, 265-303.
  • MUÑOZ, J. M. (2013). Realidad Aumentada, realidad disruptiva en las aulas. Boletín SCOPEO, 82. Recuperado de http://scopeo.usal.es/realidad-aumentada-realidad-disruptiva-en-las-aulas/.
  • PRENDES, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 46, 187-203. doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.12
  • PEI-HSUN, E.L. y MING-KUAN, T. (2013). Using augmented-reality-based mobile learning material in EFL English composition: An exploratory case study. British Journal of Educational Technology, 44 (1), E1-E4. doi: 10.1111/j.1467-8535.2012.01302.x
  • REINOSO, R. (2012). Posibilidades de la realidad aumentada en educación. En J. Hernández, M. Pennesi, D. Sobrino y A. Vázquez (Coords), Tendencias emergentes en educación con TIC (pp.357-400). Barcelona: Editorial espiral.
  • RODRÍGUEZ, M. (2013). Experimentando la realidad aumentada. Integrando tecnología en el salón de clase. Reflexiones sobre Tecnología Educativa. Recuperado de http://mbintegrandotecnologia.blogspot.com.es/2013/04/experimentando-la-realidad-aumentada.html
  • TECNOLÓGICO DE MONTERREY (2015). Reporte EduTrends. Radar de Innovación Educativa 2015. Monterrey: Tecnológico de Monterrey.
  • WOJCIECHOWSKI, R., y CELLARY, W. (2013). Evaluation of learners’ attitude toward learning in ARIES augmented reality environments. Computers & Education, 68, 570-585. doi:10.1016/j.compedu.2013.02.014
  • YUEN, S. C., YAOYUNEYONG, G., y JOHNSON, E. (2013). Augmented reality and education: Applications and potentials. Berlin: Springer Heidelberg.