La Universidad de Málaga ante la inclusión educativa de los estudiantes con diversidad funcionalideas y actitudes del alumnado universitario

  1. Leiva Olivencia, Juan 1
  2. Isequilla Alarcón, Estela 1
  3. Matas Terrón, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Zeitschrift:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Datum der Publikation: 2019

Titel der Ausgabe: ODS 4: Garantizar una educación inclusiva para el 2030

Ausgabe: 33

Nummer: 94

Seiten: 11-28

Art: Artikel

DOI: 10.47553/RIFOP.V33I2.72835 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Zusammenfassung

Universities are scientific, educational and social institutions that are changing progressively. One of his nearest challenges is training inclusive, opening their classrooms to students with functional diversity. Commitment to inclusive education in the University context implies that it is a reflection of the social, cultural and functional diversity that exists today. In this sense, the purpuse of this study is to know the attitudes and perceptions that are students of the University of Málaga about attention to diversity and inclusive educational responses to the needs of University students with functional diversity. A total of 418 degree students from University of Málaga intentional sample was conducted for this study. The data were collected through questionnaire Sanchez-Palomino (2011). The results show that students show a favourable attitude towards the inclusion of pupils with functional diversity. The discussion focuses on the need to promote greater visibility that allows designing pedagogical actions that consolidate participation and active and innovative methodologies for building inclusive education at the University.

Bibliographische Referenzen

  • Arnáiz, P. (2003). Educación inclusiva: una escuela para todos. Archidona (Málaga): Aljibe.
  • Aust, R. (2018). Disability in higher education: Explanations and legitimisation from teachers at Leipzig University. Social Inclusion, 6(4), 125-136.DOI: http://dx.doi.org/10.17645/si.v6i4.1641
  • Barton, L. (2008). Discapacidad y Sociedad.Madrid: Morata.
  • Boydstun, A. E., Bevan, S., & Thomas III, H. F. (2014). The importance of attention diversity and how to measure it. Policy Studies Journal, 42(2), 173-196.
  • Domínguez, B. M. (2011). Luces y sombras de las medidas de atención a la diversidad en el camino de la inclusión educativa. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, (70), 165-184.
  • Fundación Universia (2018). Guía de atención a la discapacidad en la universidad. Madrid: Universia. Recuperado de https://www.fundacionuniversia.net/guia-de-atencion-a-la-discapacidad-2018/
  • García, M. G., &Cotrina, M. J. (2017). La contribución de la universidad al desarrollo de prácticas inclusivas: dilemas y propuestas para avanzar compartiendo. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 123-138.
  • George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston, MA: Allyn & Bacon.
  • González, E., & Roses, S. (2016). ¿Barreras invisibles? Actitudes de los estudiantes universitarios ante sus compañeros con discapacidad. Revista Complutense de Educación, 27(1), 219-235.
  • Gros, M. (2016). Accesibilidad al proceso educativo en el entorno universitario. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 16(1), 1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i1.21920
  • Harnett, M. (2016). An exploration of the personal journeys of disabled students during the first year of Higher Education (Tesis doctoral). Cardiff MetropolitanUniversity, Gales.
  • Leiva, J. & Gómez, M.A. (2015). La educación inclusiva como constructo pedagógico en el alumnado universitario de educación primaria. Revista de EducaciónInclusiva, 8(2), 185-200.
  • Leiva, J. (2019). La armonía de la inclusión educativa. Una propuesta formativa para el Grado de Pedagogía. Granada: Comares.
  • Moriña, A. (2017). Inclusive education in higher education: challenges and opportunities. European Journal of Special Needs Education, 32(1), 3-17.
  • Moriña, A. & Melero, N. (2016). Redes de apoyo sociales y académicas de estudiantes con discapacidad que contribuyen a su inclusión en la enseñanza superior. Revista Prisma Social, (16), 32-59.
  • Palomer, L. & López, R. (2016). Educación universitaria, formando profesionales y personas. FEM, 19(6), 281-285.
  • R Core Team (2018). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
  • Rodríguez, G. & Luque, D. (2006). Adaptación curricular en el alumnado universitario con discapacidad. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 29-38.
  • Sánchez, A. (2011). La Universidad de Almería ante la integración educativa y social de los estudiantes con discapacidad: Ideas y actitudes del personal docente e investigador. Revista de Educación, 354, 575-603.
  • Sandoval, M., Simón, C. &Mázquez, C. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Revista complutense de educación, 30(1), 261-276.
  • Torelló, Ó. M., & Olmos, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación superior: una perspectiva desde las competencias docentes. Revista de Educación Inclusiva, 5(1), 159-174.
  • Torres, A. & Vallejo, M. (2018). ¿Contribuye la universidad al desarrollo de aprendizajes de calidad? Estudio descriptivo con estudiantes de la Universidad de Murcia. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(1), 129-142. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.21.1.295261