Pedagogical conception of ICT conflicts in schools in the province of Malaga (Spain)A commitment to mediation.

  1. González Sodis, José Luis 1
  2. Leiva Olivencia, Juan José 1
  3. Matas Terrón, Antonio 1
  1. 1 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Aldizkaria:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Argitalpen urtea: 2022

Zenbakia: 18

Orrialdeak: 199-213

Mota: Artikulua

DOI: 10.46661/IJERI.6376 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Laburpena

Unwanted behaviour using Information and Communication Technologies (ICT), generally with mobile phones, is a concern in schools in our country. In order to address this situation, new strategies are being developed and applied to promote positive coexistence, such as peer mediation. The aim of this research is to analyse how ICT conflicts are perceived by students in Compulsory Secondary Education (ESO). A survey study was carried out using a Likert-type questionnaire, the School Violence Questionnaire (CUVE-R) on the perception of conflicts. The sample consisted of 1069 students from different schools in Malaga. The results indicate the existence of a significant level of ICT conflict between pupils and, to a lesser extent, between pupils and teachers, always from the pupils' point of view. It is concluded that ICT violence can be tackled with the implementation of school mediation, a strategy that is proposed as an appropriate procedure for positive conflict management. The fundamental principles of mediation are the same: voluntariness and free will, equality of the parties, neutrality of the mediators and confidentiality. In this paper we do not include cyberbullying behaviour as these authors consider that this conflict is the most serious of all possible conflicts and does not admit school mediation between peers as it does not support the elementary principle of equality between the parties, although mediation can be a good proactive strategy against cyberbullying.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Álvarez-García, D., Álvarez, L., Nuñez, J. C., González-Pienda, J. A., González-Castro, P., & Rodríguez, C. (2008). Estudio del nivel de violencia escolar en siete centros asturianos de Educación Secundaria. Aula Abierta, 36(1), 89–96. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/26928/AulaAbierta.2008.36.1-2.89-96.pdf;jsessionid=F58CBCDB9740DDCF51D0E47C8638CA40?sequence=1
  • Álvarez-García, D., Núñez, J. C., & Dobarro, A. (2017, December 14). CUVE3ESO: Manual de referencia [Manual]. https://studylib.es/doc/6031188/manual-de-referencia--versión-2.2----grupo-albor-cohs
  • Álvarez-Gómez, B. P. (2019). Violencia escolar y el desarrollo socio afectivo de los niños y niñas de la unidad educativa unidad popular periodo 2019 [Proyecto de investigación]. BABAHOYO: UTB, 2019. http://dspace.utb.edu.ec/handle/49000/7146
  • Andrades-Moya, J. (2020). Convivencia escolar en Latinoamérica: Una revisión bibliográfica. Revista Electrónica Educare, 24 (2)(2), 19–32. https://doi.org/10.15359/ree.24-2.17
  • Boqué, M. C. (2018). La mediación va a la escuela. Hacia un buen plan de convivencia en el centro. Narcea.
  • Brandoni, F. (2017). Conflictos en la escuela. EDUNTREF. http://eduntref.com.ar/magento/pdf/conflictos-en-la-escuela-digital.pdf
  • Bueno, A. (2018, June 15). Mediación y menores: mediación escolar [TFM]. Universidad de Valladolid. Facultad de Ciencias Sociales, Jurídicas y de la Comunicación. http://uvadoc.uva.es/handle/10324/30759
  • Cabero-Almenara, J. (2016). La educación a distancia como estrategia de inclusión social y educativa. Universidad Nacional Autónoma de México. https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/34247
  • Campos, J. A., Tass, K. O. M. El, & Cruz, G. de C. (2015). Violência escolar: relações entre bullying e a educação física. Revista Espacios, 36(11), E-1. https://www.revistaespacios.com/a15v36n11/153611E1.html
  • Carmona, M. A., Castillón, L., & Gutiérrez-Gómez, R. (2020). Los conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, 3(7), 82–100. https://convergencia.uaemex.mx/index.php/revistaredca/article/view/14703
  • Costa, V., Teyes, R., & Zamora., M. (2020). Estudio comparativo entre los programas de prevención de la violencia escolar. In Haciendo ciencia, construimos futuro (pp. 580–592). Universidad de Zulia. https://scholar.google.es/scholar?hl=es&as_sdt=0%2C5&q=Haciendo+ciencia+construimos+futuro+Teyes&btnG=
  • Cutrín, O., Gómez-Fraguela, J. A., Maneiro, L., & Jorge Sobral. (2017). Los efectos de las practicas parentales a través de compañeros desviados en los comportamientos antisociales no violentos y violentos en la adolescencia media y tardía. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 9(75–82). https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ejpal.2017.02.001
  • Del Canto, E., & Silva, A. (2013). Metodología cuantitativa: Abordaje desde la complementariedad en ciencias sociales. Revista de Ciencias Sociales, 141, 25–34. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i141.12479
  • Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Santillana UNESCO (pp. 91–103). http://192.188.48.56/ojs/index.php/galileo/articl
  • Dobarro, A., Álvarez García, D., & Núñez, J. C. (2016). CUVE3:Instrumentos para evaluar la violencia escolar. International Journal of Developmental and Educational Psychology. Revista INFAD de Psicología., 5(1), 487. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v5.710
  • Domínguez-Alonso, J., & Iago Portela, P. (2020). Violencia a través de las TIC: comportamientos diferenciados por género. 23(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.2.25916
  • Dominguez-Alonso, J., López-Castedo, A., & Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: diferencias de género en estudiantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031–1044. https://doi.org/10.5209/rced.59997
  • Domínguez-Alonso, J., López-Castedo, A., & Nieto-Campos, B. (2019). Violencia escolar: diferencias de género en estudiantes de secundaria. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1031–1044. https://doi.org/https://doi.org/10.5209/rced.59997
  • Domínguez-Alonso, Jose, & Portela, I. (2020). Violencia a través de las TIC: comportamientos diferenciados por género. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(2), 273. https://doi.org/10.5944/ried.23.2.25916
  • Escarbajal, A., Sánchez, M., & Guirao, I. (2015). Factores determinantes del rendimiento académico de alumnos hijos de inmigrantes y autóctonos de origen extranjero en contextos de exclusión social. Revista Sobre La Infancia y La Adolescencia, 9, 31–46. https://doi.org/https://doi.org/10.4995/reinad.2015.3772
  • Estrada, E. G., & Mamani, H. J. (2020). Violencia escolar y niveles de logro de aprendizaje en una institución educativa pública de Puerto Maldonado. PURIQ, 2(3), 246–260. https://doi.org/10.37073/puriq.2.3.86
  • Fernández-Guerrero, M., Suárez Ramírez, M., Rojo Ramos, J., & Feu Molina, S. (2021). Acoso escolar en Educación Primaria y en Educación Secundaria en Badajoz. Análisis de los factores de riesgos. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación Del Profesorado, 24(2), 97-111. https://doi.org/10.6018/reifop.434581
  • Fierro-Evans, C., & Carbajal-Padilla, P. (2019). Convivencia Escolar: Una revisión del concepto. Psicoperspectivas, 18(1), 9–27. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol18-Issue1-fulltext-1486
  • Gallego, R., Novo, M., Fariña, F., & Arce, R. (2019). La violencia de los hijos hacia los padres y de los padres hacia los hijos: una revisión metaanalítica. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 11(2), 57–59. https://doi.org/https://doi.org/10.5093/ejpalc2019a4
  • Galtung, J., & Dietrich, F. (2013). Pioneer of Peace Research. Springer.
  • Garaigordobil, M. y Oñederra, J. A. (2010). (2010). La violencia entre iguales. Revisión teórica y estrategias de intervención. Piramide.
  • Garaigordobil, M. (2019). Prevention of cyberbullying: personal and family predictive variables of cyber-aggression Prevención del cyberbullying: variables personales y familiares predictoras de ciberagresión. Revista de Psicología Clínica Con Niños y Adolescentes, 6(3), 2019–2028. https://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.2.1
  • García-Raga, L., Boqué, M. C., & Grau, R. (2019). Valoración de la mediación escolar a partir de la opinión de alumnado de educación secundaria de Castellón, Valencia y Alicante (España). Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 23(1), 103–119. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9146
  • González-Carcelen, C. M., & Gómez-Mármol, A. (2019). Violencia escolar percibida en Educación Secundaria. Escuela Abierta, 23(19–27). https://doi.org/doi:10.29257/EA23.2020.02
  • González Sodis, J. L. (2021). Estudio de la convivencia en un centro educativo concertado: Análisis y propuestas pedagógicas para la implementación de la mediación escolar. Tesis doctoral, Universidad de Málaga. RIUMA. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/23502
  • Hormigo, A. L. (2014). Introducción a las ecuaciones estructurales en AMOS y R. https://masteres.ugr.es/moea/pages/curso201314/tfm1314/tfm-septiembre1314/memoriamasterantonio_lara_hormigo/!
  • JASP. (2018). A New Manual for JASP - JASP - Free and User-Friendly Statistical Software. https://jasp-stats.org/2018/09/13/a-new-manual-for-jasp/
  • Jurado, P., Lafuente, A., & Justiniano, M. D. (2020). Conductas disruptivas en Educación Secundaria Obligatoria: análisis de factores intervinientes. Contextos Educativos. Revista de Educación, 25(25), 219–236. https://doi.org/10.18172/con.3827
  • Kaplan, D. (2009). Structural equation modeling: foundations and extensions. Segunda edición. Thousand Oaks, CA: Sage. https://doi.org/doi:10.4135/9781452226576
  • Medina, J. A., & Reverte, M. J. (2019). Violencia escolar, rasgos de prevalencia en la victimización individual y grupal en la Educación Obligatoria en España. Revista de Estudios y Experiencias En Educación, 18(37), 97–110. https://doi.org/10.21703/rexe.20191837medina9
  • Medina, M. A. G., & Villarreal, D. C. T. (2019). Violencia escolar en bachillerato: algunas estrategias para su prevención desde diferentes perspectiva Educación. Teoría de La Educación. Revista Interuniversitaria USAL., 123–147. https://doi.org/DOI: http://dx.doi.org/10.14201/teri.19616
  • Moreta, M. (2018). Educar en el conflicto: Mediación escolar y gestión de conflictos en educación secundaria. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/14432/MoretaAbascalMarta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Nieto, B., Portela, I., López, E., & Domínguez, V. (2018). Violencia verbal en el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria. The British Journal of Psychiatry, 1(1), 5–14. https://doi.org/doi:10.30552/ejihpe.v8i1.221 Violencia
  • Olweus, D. (1998). Conductas de acoso y amenzas entre escolares. Morata.
  • Ormart, E. B. (2019). Violencia escolar y planificación educativa. Nodos y Nudos: Revista de La Red de Calificación de Educadores, 6(46), 25–36. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7143984&orden=0&info=link
  • Ortega-Ruiz, R., & Alcaide, F. (2017). El Modelo Construir la Convivencia para prevenir el acoso y el ciberacoso escolar. https://doi.org/10.15304/ie.27.4287
  • Ortega-Ruíz, R., & Córdoba-Alcaide, F. (2017). El modelo construir la convivenci para prevenir el acoso y el ciberacoso escolar. Innovación Educativa, 27, 19–32. https://doi.org/https://doi.org/10.15304/ie.27.4287
  • Ortega-Ruiz, Rosario, Rey, R. Del, & Casas, J. A. (2016). La Convivencia Escolar: clave en la predicción del Bullying. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6 (2),91-102. https://revistas.uam.es/index.php/riee/article/view/3406
  • Pachter, L. M., Bernstein, B. A., Szalacha, L. A., & Coll, C. G. (2010). Perceived racism and discrimination in children and youths: An exploratory study. Health & Social Work, 35(1), 61–70. https://doi.org/https://doi.org/10.1093/hsw/35.1.61
  • Pazo, J. (2020). Entre la violencia familiar y la violencia escolar. Investigaciones Sociales, 22(42), 19–36. https://doi.org/10.15381/is.v22i42.17477
  • Pérez-Serrano, G., & Pérez-de-Guzmán, M. V. (2011). Aprender a convivir: El conflicto como oportunidad de crecimiento. Narcea.
  • Prendes-Espinosa, M. P., García-Tudela, P. A., & Solano-Fernández, I. M. (2020). Gender equality and ICT in the context of formal education: A systematic review. Comunicar, 28(63), 9–19. https://doi.org/10.3916/C63-2020-01
  • Rizo-Arias, L. J. (2019). Índices de exclusión educativa en la etapa de la ESO en la provincia de Salamanca. Papeles Salmantinos de Educación, 23, 9–29. https://revistas.upsa.es/index.php/papeleseducacion/article/view/21
  • Rizo, L. J., & Picornell, A. (2017). Percepciones del Profesorado respecto al bullyingy su relación con la desafección y el fracaso escolar en la Provincia de Salamanca. Prisma Social, 17, 396–414. https://revistaprismasocial.es/article/view/1290/1356
  • Sánchez, A., Alexander, R., López, A., & Patricia, A. (2019). La educación en mediación escolar como escenario de formación ciudadana Education in school mediation as a scenario for citizen education Contenido, 40 (21), 1-8. https://www.revistaespacios.com/a19v40n21/a19v40n21p01.pdf
  • Sánchez García-Arista, M. aLu. L. (2018). Mediación educativa contextualizada: aprendizaje de convivencia y prevención del bullying. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 373, 15–20. https://doi.org/10.14422/pym.i373.y2018.002
  • Sandoval, J., Abril, A., & Leal, H. (2017, March). Violencia en la escuela: creencias y percepciones de docentes y estudiantes [Comunicación]. Actas del Congreso Nacional de investigación Educativa. http://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/1895.pdf
  • Sapién, L., Ledezma, P., & Ramos, J. (2019). Percepción de la violencia escolar en el último ciclo de educación primaria. Revista Electrónica Cientifica de Investigación Educativa, 4, 1349–1350. https://www.rediech.org/ojs/2017/index.php/recie/article/view/369
  • Shi, D., Maydeu-Olivares, A., & DiStefano, C. (2018). The Relationship Between the Standardized Root Mean Square Residual and Model Misspecification in Factor Analysis Models. Multivariate Behavioral Research, 53(5), 676–694. https://doi.org/10.1080/00273171.2018.1476221
  • Torrego, J. C. (2019, May 23). Desde la mediación de conflictos en centros escolares hacia el modelo integrado de mejora de la convivencia. http://diversidad.murciaeduca.es/orientamur/gestion/documentos/articulo_revisado_ceapa_torrego.pdf
  • Torrego, J. C. (Coord). (2018). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores (8th ed.). Narcea.
  • Toscano, D. F., Peña-Nivicela, G. E., & Lucas-Aguilar, G. A. (2019). Convivencia y rendimiento escolar. En Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 2 (2), 63-68. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/128
  • Uruñuela, P. M. (2018). Trabajar la convivencia en los centros educativos. Una mirada al bosque de la convivencia. Narcea.
  • Vázquez-Gutiérrez, R. L. (2019). Objetivos de la Educación para la paz. In Estudios interdiciplinarios: Paz y comunicación. (pp. 378–398). UNESP. https://n9.cl/87h4
  • Viana, M. I. (2019). 25 años de Mediación Escolar en España: 1994-2019. Cuestiones Pedagógicas, 0(27), 11–22. https://doi.org/10.12795/CP.2018.i27.01
  • Villanueva-Sierra, M. A., & Criado-Avellaneda, J. (2021). La convivencia positiva en las aulas del segundo ciclo de educación inicial. Pontificia Universidad Católica Del Perú. http://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/175438
  • Vizcarra, M. . T., Rekalde, I., & Macazaga, A. M. (2018). La percepción del conflicto escolar en tres comunidades de aprendizaje. Magis. Revista Internacional de Investigación En Educación, 10(21), 95–108. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6516365
  • Zepeda, M. de los Á. C. (2020). Los conflictos escolares como factor de riesgo en el rendimiento académico y la deserción escolar. Revista RedCA, 3 (7), 82-100. https://revistaredca.uaemex.mx/article/view/14703
  • Zúñiga, L. F. S., Rivas, P. L., & Trevizo, J. G. R. (2019). Percepción de la violencia escolar en el último ciclo de educación primaria. Revista Electrónica Cientifica de Investigación Educativa, (4 ), 1349–1350.