La mujer y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: análisis y propuestas para la docencia e investigación en la Educación Superior

  1. Montserrat Vargas Vergara 1
  1. 1 Universidad de Cádiz
    info

    Universidad de Cádiz

    Cádiz, España

    ROR https://ror.org/04mxxkb11

Journal:
Feminismo/s
  1. Merma Molina, Gladys (coord.)
  2. Urrea Solano, María Encarnación (coord.)
  3. Gavilán Martín, Diego (coord.)

ISSN: 1696-8166 1989-9998

Year of publication: 2024

Issue Title: The Sustainable Development Goals from a gender equality perspective

Issue: 43

Pages: 47-81

Type: Article

DOI: 10.14198/FEM.2024.43.03 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Feminismo/s

Abstract

The objective of this study is to present a critical analysis of the reports issued in the 2019-2022 period by the United Nations (UN), more precisely by UN Women, referring to the monitoring of the Sustainable Development Goals (SDGs). It aims to identify the possible barriers that have conditioned the lives of women and girls throughout the period object of study to present a series of reflections that guide the design of activities, strategies and actions in Higher Education. Throughout this article, descriptive, critical, transversal and non-experimental content analysis is carried out focusing on SDG 6 «Water and sanitation», SDG 7 «Affordable and clean energy», SDG 9 «Industry innovation and infrastructure», and SDG 11 «Sustainable cities and communities». The second objective is to identify the fields of knowledge from which action can be taken to contribute to the equitable development of the world. In this context, Higher Education acquires a relevant role in the training of citizens and future professionals from a transdisciplinary vision. The results show that the challenges faced by women and girls are primarily social and educational, but also scientific and economic. Therefore, it is necessary to propose actions and strategies, from a pedagogical perspective, that are applicable in any field of knowledge and that allow teachers and students to become aware of their participation in actions aimed at achieving the SDGs from their field of knowledge. By extension, institutions in general should also focus their actions on the challenges posed by today’s society.

Bibliographic References

  • Banco Mundial. (2023). Tracking SDG7. The energy progress report. 2023. https://acortar.link/9oenzR
  • Bardin, L. (1991). Análisis de contenido. Akal.
  • CIS. (2020). Barómetro de septiembre 2020. Estudio n.º 3292. Centro de Investigaciones Sociológicas. https://acortar.link/k8huNs
  • Fairclough, N. (2023). Análisis crítico del discurso (D.G. Rojas, Trans.) The Routledge Handbook of discourse analysis. Longman.
  • FECYT. (2022). Análisis de la presencia de mujeres en la producción científica española 2014-2018. Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología. https://acortar.link/eneYQ3
  • Grupo de las Naciones Unidas para el Desarrollo Sostenible (GNUDS) (S.F.). https://acortar.link/dJLTol
  • Guterres, A. (2022). Día Internacional de las mujeres y las niñas. https://acortar.link/rSyyTr
  • León Sanz, I. M. (1995). Séneca (h. 4 a.C.-65 d.C.). Ediciones del Orto.
  • Martínez, M. (2020). Hacia una educación inclusiva: formación del profesorado de primaria enmarcada en los ODS que potencian la igualdad de género. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 27-45. https://doi.org/10.35362/rie8223596
  • ONU. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. https://acortar.link/xQoX4
  • ONU. (1995). Informe de la cuarta conferencia mundial sobre la mujer. NacionesUnidas. https://acortar.link/Tf1AM
  • ONU. (2020). Marco de la ONU para la respuesta socioeconómica inmediata ante el COVID-19. https://acortar.link/bpyFd0
  • ONU. (2022a). Día Internacional de la Mujer y la Niña en la Ciencia. https://acortar.link/rSyyTr
  • ONU. (2022b). Días Internacionales de las Naciones Unidas. https://acortar.link/cACG4e
  • ONU. (2022c). Día Mundial del Agua. https://acortar.link/LLhrg
  • ONU. (2022d). Día Mundial del Retrete. https://acortar.link/QZXkde
  • ONU Mujeres. (2019a). El progreso de las mujeres en el mundo 2019-2020: familias en un mundo cambiante. https://acortar.link/0XaTPz
  • ONU Mujeres. (2019b). Progress on the Sustainable Development Goals. The gender snapshot 2019. https://acortar.link/JEAs0D
  • ONU Mujeres. (2020). Progress on the Sustainable Development Goals: The gender snapshot 2020. https://acortar.link/vTwEPa
  • ONU Mujeres. (2021a). Plan Estratégico para «2022-2025». Junta Ejecutiva de la Entidad de las Naciones Unidas para la Igualdad de Género y el Empoderamiento de las Mujeres. https://acortar.link/o2DOle
  • ONU Mujeres. (2021b). El progreso en el cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Panorama de género 2021. https://acortar.link/tGCACH
  • ONU Mujeres. (2022). El progreso en el cumplimiento de los Objetivos De Desarrollo Sostenible. Panorama de género 2022. https://acortar.link/2PNWDf
  • Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo Industrial. (2020). Respondiendo a la crisis de COVID-19: camino a la continuidad y recuperación de la empresa. Orientación para las microempresas y pequeñas y medianas empresas (MIPYMES). Organización de las Naciones Unidas para el Desarrollo Industrial. https://acortar.link/iBI8lG
  • Organización Mundial de la Salud. (2015). Todas las mujeres todos los niños. La estrategia mundial para la salud de la mujer, el niño y el adolescente (2016-2030). Sobrevivir Prosperar Transformar. https://acortar.link/WnkqpG
  • Ortega y Gasset, J. (1930). Misión de la Universidad. Obras Completas. Taurus.
  • Pareja, L. Y., Dávila, R. C., Portillo, H., y Velarde, L. (2022). Liderazgo transformacional en universidades públicas y privadas de la ciudad de Lima. Revista Universidad y Sociedad, 14(2), 211-219. https://acortar.link/t8GB7o
  • Saavedra, T. R. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional. Revista Enfoques Educacionales, 7(1), 51-66. https://doi.org/10.5354/0717-3229.2005.48177
  • Saavedra, T. (2015). Narración, dialogicidad y acto de escucha en la escuela: hacia una pedagogía comunitaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 16-46.
  • Sánchez-Barrioluengo, M. (2012). Cómo afronta la universidad el cumplimiento de sus misiones: El caso de las universidades públicas españolas. CSIC.
  • Sanjuán, M. (1979). Pedagogía fundamental. Ciencias de la educación. Librería General.
  • Serna, E. (2016). La transdisciplinariedad en el pensamiento de Paulo Freire. Revista de Humanidades, 33, 213-243.
  • UNESCO. (2016). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2016: La educación al servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. https://acortar.link/n4ebzQ
  • Vargas, M. (2014). La mujer ante la carrera académica universitaria: cuestiones tras el análisis cualitativo de los datos. RESED: Revista de Estudios Socioeducativos, 2, 134-155. http://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2014.i2.09
  • Zamora-Polo, F., Sánchez-Martín, J., Corrales-Serrano, M., y Espejo-Antúnez, L. (2019). What do university students know about sustainable development goals? A realistic approach to the reception of this UN program amongst the youth population. Sustainability, 11(13), 3533. https://doi.org/10.3390/su11133533