Palabras oscuras y oscuras intenciones en la Vita HeliogabaliPenetrale/penetralia (HA Hel. 6.6-7,.2)

  1. Ballesteros Sánchez, Juan Ramón 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Arys: Antigüedad: religiones y sociedades

ISSN: 1575-166X

Year of publication: 2023

Issue: 21

Pages: 327-341

Type: Article

DOI: 10.20318/ARYS.2023.7384 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arys: Antigüedad: religiones y sociedades

Abstract

This study analyzes the relationships of various texts from the Historia Augusta (A. 20.3, Hel. 6, 6-7, 2) with the lexicographical genre that flourished in Latin literature of the 4th cent. CE. The use of the term penetrale (pl. penetralia) in a section of the Vita Heliogabali serves the author to include these relationships in the process by which the Historia Augusta submits certain episodes of these imperial biographies to an ironic reformulation.

Bibliographic References

  • Ballesteros, Juan R. (2018). Una cigüeña en una higuera, un potro en un tejado, el espejo de Didio Juliano y la máscara de Heligábalo. Bienvenidos al mundo religioso de los siglos II y III d. C. … según la Historia Augusta. ARYS, 16, pp. 367-392.
  • Ballesteros, Juan R. (2023). Ancient and Modern Processions at the Limits of Isaac Casaubon’s Patience”. In Muñiz Grijalvo & Del Campo Tejedor, 2023, pp. 240-253.
  • Behrwald, Ralf (2007). Die römischen Bautenkataloge der Historia Augusta und ihre Quellen. In Bonamente & Brandt, 2007, pp. 35-50.
  • Birley, Anthony R. (1997). Marius Maximus. The Consular Biographer. ANRW, II, 34.3, pp. 2578-2757.
  • Blänsdorf, Jürgen (2012). Die Defixionum Tabellae des Mainzer Isis- und Mater Magna-Heiligtums. Mainz: Lehmanns.
  • Bleckmann, Bruno & Brandt, Hartwin (eds.) (2017). Historia Augusta Colloquium Dusseldorpiense. Bari: Edipuglia.
  • Bonamente, Giorgio & Brandt, Hartwin (eds.) (2007). Historia Augustae Colloquium Bambergense. Atti dei Convegni sulla Historia Augusta. Bari: Edipuglia.
  • Cameron, Alan (2011). The Last Pagans of Rome. Oxford: Oxford University Press.
  • Casaubon, Isaac (1603). In Aelium Spartianum, Iulium Capitolinum, Aelium Lampridium, Vulcatium Gallicanum, Trebellium Pollionem et Flavium Vopiscum Emendationes ac Notae. París: Ambrosium Drouart.
  • Champlin, Edward (1978). The Life and Times of Calpurnius Siculus. Journal of Roman Studies, 68, pp. 95-110.
  • Contreras Valverde, José, Ramos Acebes, Gracia & Rico Rico, Inés (1992). Diccionario de la religión romana. Madrid: Clásicas.
  • Corsi Silva, Semíramis (2019). Heliogábalo vestido divinamente. A indumentária religiosa do imperador sacerdote de Elagabal. ARYS, 17, pp. 251-276.
  • Domaszewski, Alfred v. (1920). Der Staat bei den Scriptores historiae Augustae. Heidelberg: Carl Winters Universitätsbuchhandlung.
  • Frey, Martin (1989). Untersuchungen zur Religion und zur Religionspolitik des Kaisers Elagabal. Stuttgart: Franz Steiner.
  • Hohl, Ernestus (ed.) (1965). Scriptores Historiae Augustae. Leipzig: Teubner.
  • Iara, Kristine (2916). Moving In and Moving Out. Ritual Movements between Rome and its Suburbium. In Östenberg, Malmberg & Bjørnebye, 2016, pp 125-132.
  • Linsay, Wallace Martin (ed.) (1913). Pompeyo Festo, De verborum significatu quae supersunt cum Pauli Epitome. Leipzig: Teubner.
  • Long, Jaqueline F. (2002). Bygone Rome in the Historia Augusta. Syllecta Classical, 13, pp. 180-236.
  • Marina Sáez, Rosa M.ª & Mesa Sanz, Juan Francisco (1997). Concordantia Macrobiana. A Concordance to the Saturnalia of Ambrosius Theodosius Macrobius, 3 vols. Hildesheim, Zürich & Nueva York: Olms-Weidmann.
  • Marrou, Henri-Irénée (1958). Saint Augustin et la fin de la culture antique. París: de Boccard.
  • Mundt, Felix (ed.) (2012a). Kommunikationsräume im kaiserzeitlichen Rom. Berlín: De Gruyter.
  • Mundt, Felix (2012b). Rom als Bühne bei Cassius Dio, Herodian und in der Historia Augusta. In Mundt, 2012a, pp. 173-194.
  • Muñiz Grijalvo, Elena & Del Campo Tejedor, Alberto (eds.) (2023), Processions and the Construction of Communities in Antiquity. History and Comparative Perspectives. Londres & Nueva York: Routledge.
  • Optendrenk, Theo (1969). Die Religionspolitik des Kaisers Elagabal im Spiegel der Historia Augusta. Bonn: Rudolf Habelt.
  • Östenberg, Ida, Malmberg, Simon & Bjørnebye, Jonas (eds.) (2016). The Moving City. Processions, Passages and Promenades in Ancient Rome. Londres, Oxford, Nueva York, Nueva Delhi & Sydney: Bloomsbury.
  • Paschoud, François (ed., trad. fr., com.) (2002). Histoire Auguste. Tome V. Ier partie. Vies d’Aurélien et Tacite. París: Les Belles Lettres.
  • Paucker, Carl (1870). De latinitate scriptorum Historiae Augustae. Meletemata ad apparatum vocabulorum spectantia. Dorpt: G. Glaeser.
  • Rohrbacher, David (2016). The Play of Allusion in the Historia Augusta. Madison: UWP.
  • Syme, Ronald (1968). Ammianus and the Historia Augusta. Oxford: Oxford University Press.
  • Syme, Ronald (1971). Emperors and Biography. Studies in the Historia Augusta. Oxford: Oxford University Press.
  • Syme, Ronald (1983). Historia Augusta Papers. Oxford: Oxford University Press.
  • Turcan, Robert (1985). Héliogabale et le sacre du soleil. Paris: Albin Michel.
  • Turcan, Robert (ed., trad. fr., com.) (2002). Histoire Auguste. Tome III. Ier partie. Vies de Macrin, Diaduménien, Héliogabale. París: Les Belles Lettres.
  • van Nuffelen, Peter (2017). The Highs and Lows of Biography. In Bleckmann & Brandt, 2017, pp. 175-187.
  • Velaza, Javier (trad. cast., com.) (2022). Historia Augusta. Madrid: Cátedra.
  • Zinsli, Samuel Ch. (2014). Kommentar zur Vita Heliogabali der Historia Augusta. Bonn: Rudolf Habelt.