Entre el barroco y el clasicismoManuel García de Santiago, una nueva obra documentada para su repertorio

  1. Salvador Guijo Pérez 1
  2. Raúl Antonio Macías Giráldez 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Norba: Revista de arte

ISSN: 0213-2214

Year of publication: 2023

Issue: 43

Pages: 307-322

Type: Article

More publications in: Norba: Revista de arte

Abstract

This study attempts to delve into the figure of Manuel García de Santiago, a mem-ber of the García de Santiago saga. This family of artists settled in Seville with the figure of Bartolomé García de Santiago in the mid-17th century and maintained their artistic work until the early 19th century. To this end, the aim is to carry out a biblio-graphical survey on this figure, analysing a new work of art documented after its resto-ration in 2016. This is the image of Our Lady of the Rosary, the Marian patron saint of the Sacramental Brotherhood of the parish of San Bartolomé de Mairena del Alcor, in the province of Seville.

Bibliographic References

  • AMORES MARTÍNEZ, F., “Nuevos datos acerca de la obra de José Escobar y Manuel García de Santiago para la Colegiata de Olivares en el siglo XVIII”, Laboratorio de Arte, nº 12, 1999, pp. 199-212.
  • AROCA VICENTI, F., “La Virgen de la O, de la Parroquia de Chipiona, obra del escultor Manuel García de Santiago”, Laboratorio de Arte, nº 8, 1995, pp. 455-457.
  • CEÁN BERMÚDEZ, J. A., Diccionario histórico de los más ilustres profeso-res de las Bellas Artes en España, Madrid, t. II, 1800.
  • DÁVILA-ARMERO DEL ARENAL, A., PÉREZ MORALES, J.C., Pedro Roldán. Catálogo de obras documentadas y de segura atribución, Sevilla, Ediciones Tartessos, 2008.
  • DÁVILA-ARMERO DEL ARENAL, A. PAREJA LÓPEZ, E., Pedro Duque Cornejo, Sevilla, Editorial d´Arte, 2019.
  • GONZÁLEZ DE LEÓN, F., Noticia artística de todos los edificios públicos de esta muy noble ciudad de Sevilla, Sevilla, Gráficas del Sur, 1973.
  • HERRERA GARCÍA, F. J., “El retablo mayor del sevillano convento de Nues-tra Señora de Loreto en Espartinas”, Archivo Americano, vol. 49, nº 195-196, 1989, pp. 413-423.
  • LERIA, A., Jesús en la Columna, Carmona, Hermandad de Nuestro Padre Jesús en la columna y María Santísima de la Paciencia, 2001.
  • MATUTE Y GAVIRIA, J., Hijos de Sevilla, señalados en santidad, letras, ar-mas, artes o dignidad, Sevilla, Oficina de El Orden, 1886.
  • PASTOR TORRES, A., “El retablista y escultor Manuel García de Santiago: nuevas adiciones a su obra”, Laboratorio de Arte, nº 11, 1998, pp. 549-559.
  • SILVA FERNÁNDEZ, J. A., La Familia García de Santiago. Una saga de imagineros y arquitectos de retablos en la Sevilla del Siglo de las Luces, Sevilla, Diputación Provincial de Sevilla, 2012.
  • SILVA FERNÁNDEZ, J. A., “Reflexiones sobre la formación artística del es-cultor sevillano Bartolomé García de Santiago”, Laboratorio de Arte, nº 26, 2014, pp. 457-470.