La decoración pictórica de la estancia 11 de la casa de Salvius (Cartagena)

  1. Castillo Alcántara, Gonzalo 1
  2. Fernández Díaz, Alicia 2
  3. Madrid Balanza, María José
  1. 1 Universidad de Córdoba
    info

    Universidad de Córdoba

    Córdoba, España

    ROR https://ror.org/05yc77b46

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Archivo español de arqueología

ISSN: 0066-6742

Any de publicació: 2023

Volum: 96

Pàgines: 1-19

Tipus: Article

DOI: 10.3989/AESPA.096.023.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Archivo español de arqueología

Resum

This paper presents a technical and compositional study of the pictorial decoration found in room 11 of the house of Salviusin Cartagena, excavated in 2004, which is one of the most complete domus with atrium and peristyle in Carthago Nova and that has an important pavimental and pictorial programme. Within the latter, the analysed ensemble, dated to the last quarter of the 1st century AD, is one of the most complete of the house, with a parietal opus sectile imitation in the socle and a middle zone which includes a cycle of the seasons, two of which have been preserved. These characteristics make it a unicum in Hispania for this chronology and allow us to see the continuity of the use of schemes and motifs from the italic tradition in combination with elements of local taste executed by a provincial workshop

Informació de finançament

Finançadors

Referències bibliogràfiques

  • Abad Casal, L. (1990). “Iconografía de las estaciones en la musivaria romana”. En: Mosaicos romanos. Estudios sobre iconografía. Actas del homenaje in memoriam de Alberto Balil Illana. Guadalajara: Asociación Española del Mosaico, pp. 11-28.
  • Abad Casal, L. (1994-1995). “Horae, Tempora Anni y la representación del tiempo en la Antigüedad Romana”. Anas, 7-8, pp. 79-88.
  • Allroggen-Bedel, A. (2017). “Context and Meaning: the So-Called Flora from Castellammare di Stabia and her Three Counterparts”. En: Mols, S. T. A. M. y Moormann, E. (Eds.). Context and Meaning. Proceedings of the Twelfth International Conference of the Association Internationale pour la Peinture Murale Antique. Leuven-Paris-Bristol: Peeters, pp. 315-322.
  • Barbet, A. (1981). “Les bordures ajourées dans le IV style de Pompéi”. Mélanges de l’École française de Rome, 93, 2, pp. 917-998.
  • Barbet, A. (1985). La peinture murale romaine. Les styles décoratifs pompéiens. Paris: Picard.
  • Barbet, A. (1987). “La diffusion des I, II et III styles pompéiens en Gaule”. En: Bögli, H., Drack, W. y Paunier, D. (Eds.). Pictores per provincias. Actes du IIIe Colloque international sur la peinture murale romaine. Avenches: Association Pro Aventico, Cahiers d’Archéologie romande, 43, pp. 7-27.
  • Barbet, A. (2008). La peinture murale en Gaule romaine. Paris: Picard.
  • Barbet, A. (2013). Les peintures romaines de Tunisie. Paris: Picard.
  • Barbet, A. y Allag, C. (1972). “Techniques de préparation des parois dans la peinture murale romaine”. Mélanges de l’École française à Rome, 84.2, pp. 935-1069.
  • Belot, E. (1986). “Les productions de l’artisanat pictural gallo-romaine à Nemetacum”. En: Arras Nemetacum et la partie méridionale de la cité des Atrébates. Catalogue d’exposition. Arras: Société d’Editions du Pas-de-Calais, pp. 54-66.
  • Beyen, H. G. (1938). Die pompejanische Wanddekoration vom zweiten bis zum vierten Stil. Haag: M. Nijhoff.
  • Castillo Alcántara, G. (2021). Pictura Ornamentalis Romana. Análisis y sistematización de la decoración pictórica y en estuco de Augusta Emerita. Tesis doctoral inédita. Murcia: Universidad de Murcia.
  • Castillo Alcántara, G. y Fernández Díaz, A. (2020). “La decoración pictórica de la porticus post scaenam del teatro romano de Cartagena”. En: Ramallo Asensio, S. F. y Ruiz Valderas, E. (Eds.). La porticus post scaenam en la arquitectura teatral romana. Murcia: Universidad de Murcia, Fundación Teatro Romano de Cartagena, pp. 155-180.
  • Castillo Alcántara, G. y Fernández Díaz, A. (en prensa). “La incisione: tra il tratto preparatorio e i motivo decorativo”. En: AIRPA V. Roma: Edizioni Quasar.
  • Cebrián Fernández, R. y Fernández Díaz, A. (2004). “Un techo pintado en la domus de G. Iulius Silvanus en Segobriga (Saelices, Cuenca, Conventus Carthaginensis)”. En: Borhy, L. (Ed.). Plafonds et voûtes à l’époque antique. Actes du VIIIe Colloque international de l’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique. Budapest: Pytheas, pp. 137-146.
  • Cima, M. (1986). “Il ‘prezioso arredo’ degli horti Lamiani”. En: Cima, M. y La Rocca, E. (Eds.). Le tranquille dimore degli dei. La residenza imperiale degli horti Lamiani, Catalogo della Mostra (maggio-settembre 1986). Vicenza: Marsilio, pp. 105-144.
  • Daremberg, C. V. y Saglio, E. (1877-1919). Dictionnaire des Antiquités grecques et romaines. París: Hachette.
  • Dubois Pelerin, E. (2007). “Les décors de parois précieux en Italie au Ier siècle ap. J.-C.: sources littéraires et données archéologiques”. Mélanges de l’École fraçaise de Rome. Antiquité, 119, 1, pp. 103-124.
  • Ehrhardt, W. (1995). “Die Malerwerkstatt Casa delle Nozze d’argento/Casa dell’Orso”. Mededelingen van het Nederlands Instituut te Rome, 54, pp. 140-153.
  • Eristov, H. (1979). “Corpus des faux marbres peints à Pompéi”. Mélanges de l’École française à Rome, 91, pp. 693-771.
  • Eristov, E. (1997). “Le thème des Saisons dans les maisons pompéienes”. En: Scagliarini Corlàita, D. (Ed.). I temi figurativi nella pittura parietale antica (IV sec. a.C.- IV sec. d.C.). Atti del VI Convegno Internazionale sulla Pittura Parietale Antica. Bologna: Bologna University Press, pp. 59-67.
  • Esposito, D. (1999). “La Bottega dei Vettii: vecchi dati e nuove acquisizioni”. Rivista di Studi Pompeiani, 10, pp. 23-62.
  • Esposito, D. (2009). Le officine pittoriche di IV stile a Pompei. Roma: L’Erma di Bretschneider.
  • Esposito, D. (2014). La pittura di Ercolano. Roma: L’Erma di Bretschneider.
  • Falzone, S. (2003). “L’imitazione dell’opus sectile nella pittura tardo antica a Roma e a Ostia”. En: De Nuccio, M. y Ungaro, L. (Eds.). I marmi colorati della Roma imperiale. Roma: Marsilio, pp. 171-174.
  • Fernández Díaz, A. (2007). “Coexistencia de modas decorativas en la pintura mural del siglo I d.C. en el sureste peninsular. La presencia de un posible taller”. En: Guiral Pelegrín, C. (Ed.). Circulación de temas y sistemas decorativos en la pintura mural antigua. Actas del IX Congreso Internacional de la Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA). Zaragoza: UNED, pp. 173-183.
  • Fernández Díaz, A. (2008). La pintura mural romana de Carthago Nova: evolución del programa pictórico a través de los estilos, talleres y otras técnicas decorativas. Monografías 2. Murcia: Museo Arqueológico de Murcia.
  • Fernández Díaz, A. (2012). Pintura mural romana de la villa de La Quintilla (Lorca). Publicación de la exposición. Alicante: Museo Arqueológico de Alicante.
  • Fernández Díaz, A., Bragantini, I., Noguera Celdrán, J. M., Madrid Balanza, M. J. y Martínez Peris, I. (2018). “Apolo y las Musas de Carthago Nova”. En: Dubois, Y. y Niffeler, U. (Eds.). Pictores per provincias II - status quaestionis. Actes du 13e colloque de l’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA). Basel: Antiqua, 55, pp. 655-672.
  • Fernández Díaz, A. y Castillo Alcántara, G. (2020a). “Cenefas y orlas caladas en la pintura romana de Hispania”. Lucentum, XXXIX, pp. 177-245.
  • Fernández Díaz, A. y Castillo Alcántara, G. (2020b). “Los restos pictóricos de la calle Palas. Un conjunto entre el II y III estilo pompeyano en Cartagena”. Zephyrus, LXXXVI, pp. 165-190.
  • Fernández Díaz, A. y Castillo Alcántara, G. (2022). “Les ensembles picturaux du Monte Sacro à Carthagène (Espagne)”. En: Boislève, J., Carrive, M. y Monier, F. (Eds.). Pictor 11. Peintures et stucs d’époque romaine. Études toichographologiques. Bordeaux: Ausonius Éditions, pp. 163-183.
  • Fernández Díaz, A., Noguera Celdrán, J. M. y Suárez Escribano, L. (2014). “Novedades sobre la gran arquitectura de Carthago Nova y sus ciclos pictóricos”. En: Zimmermann, N. (Ed.). Antike Malerei zwischen Lokalstil und Zeitsil. Akten des XI Internationalen Kolloquiums der AIPMA. Wien: Österreischischen Akademie der Wissenschaften, pp. 473-484.
  • Fernández Díaz, A. y Quevedo Sánchez, A. (2007-2008). “La configuración de la arquitectura doméstica en Carthago Nova desde época tardo-republicana hasta los inicios del bajoimperio”. Anales de prehistoria y arqueología, 23-24, pp. 273-309.
  • Fernández Díaz, A. y Suárez Escribano, L. (2018a). “Les pintures de la Domus d’Avinyó de Barcelona”. En: La Domus d’Avinyó. El luxe d’una casa de Barcino. Barcelona: MUHBA Documents, 13, pp. 21-56.
  • Fernández Díaz, A. y Suárez Escribano, L. (2018b). “La imitación de opus musivum en pintura mural en la provincia romana de la Bética”. En: Dubois, Y. y Niffeler, U. (Eds.). Pictores per provincias II - status quaestionis. Actes du 13e colloque de l’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA). Basel: Antiqua, 55, pp. 673-684.
  • Flécher, J. F. (2012). “Le décour peint d’Arnouville-lès-Gonesse (Val-d’Oise)”. En: Fuchs, M. y Monier, F. (Eds.). Les enduits peints en Gaule romaine: approches croisées. Actes du 23e séminaire de l’Association française pour la peinture murale Antique. Paris: Revue archéologique de l’Est, pp. 195-206.
  • Frizot, M. (1977). Stucs de Gaule et des provinces romaines: motifs et techniques. Dijon: Université de Dijon.
  • Groetembril, S. y Tessariol, M. (2013). “Andilly-en-Bassigny et Poitiers (Hôpital Pasteur). Décors de petites salles voûtées à l’époque sévérienne”. En: Boislève, J., Dardenay, A. y Monier, F. (Eds.). Pictor 1. Peintures murales et stucs d’époque romaine. De la fouille au musée. Bordeaux: Ausonius Éditions, pp. 173-186.
  • Guiral Pelegrín, C. (2002). “Tumbas pintadas en la Hispania romana”. En: Vaquerizo Gil, D. (Ed.). Espacios y usos funerarios en el Occidente Romano. Actas del Congreso Internacional. Córdoba: Seminario de Arqueología, pp. 81-103.
  • Guiral Pelegrín, C. (2010). “La decoración pintada del Cubículo de las Estaciones de la Villa romana dels Munts (Altafulla, Tarragona)”. Espacio, Tiempo y Forma. Serie I, Nueva época. Prehistoria y Arqueología, 3, pp. 127-144.
  • Guiral Pelegrín, C. (2022). “La decoración pintada”. En: Remolà Vallverdú, J. A. (Ed.). Vil·la romana dels Munts (Tarraco). Tarragona: Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura y Museo Nacional Arqueològic de Tarragona, pp. 243-364.
  • Guiral Pelegrín, C., Fernández Díaz, A. y Cánovas Ubera, A. (2014). “En torno a los estilos locales en la pintura romana: el caso de Hispania en el siglo II d.C.”. En: Zimmermann, N. (Ed.). Antike Malerei zwischen Lokalstil und Zeitsil. Akten des XI Internationalen Kolloquiums der AIPMA. Wien: Österreischischen Akademie der Wissenschaften, pp. 277-288.
  • Guiral Pelegrín, C., Íñiguez Berrozpe, L., Justes Floriá, J. y Fuchs, M. (2018). “La decoración pictórica del Municipium Urbs Victrix Osca (Huesca)”. Veleia, 35, pp. 213-239.
  • Guiral Pelegrín, C. y Martín-Bueno, M. (1996). Bilbilis I. Decoración pictórica y estucos ornamentales. Zaragoza: Institución Fernando el Católico.
  • Guiral Pelegrín, C. y Mostalac Carrillo, A. (1988). “Pinturas murales romanas procedentes de Varea (Logroño)”. Boletín del Museo de Zaragoza, 7, pp. 57-89.
  • Guiral Pelegrín, C., Mostalac Carrillo, A. y Cisneros Cunchillos, M. (1986). “Algunas consideraciones sobre la imitación del mármol moteado en la pintura romana en España”. Boletín del Museo de Zaragoza, 6, pp. 181-196.
  • Íñiguez Berrozpe, L., Guiral Pelegrín, C., Martínez Torrecilla, J. M. y Hernández Vera, J. A. (2021). “Graccurris (Alfaro, La Rioja) y la decoración de la estancia 2 (casa 4)”. SPAL, 30.1, pp. 258-289.
  • Laken, L. (2001). “Wallpaper patterns in Pompeii and the Campanian region: towards a Fifth Pompeian Style?”. En: Barbet, A. (Ed.). La peinture funéraire antique: IVe siècle av. J.-C. - IVe siècle ap. J.-C. Actes du VIIe colloque de l’Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA). Paris: Editions Errance, pp. 295-300.
  • Lehmann, P. W. (1953). Roman Wall Paintings from Boscoreale in the Metropolitan Museum of Art. Cambridge: Archaeological Institute of America.
  • Loschi, I. (2020). “Las decoraciones pictóricas de Colonia Augusta Firma Astigi (Écija, Sevilla)”. En: Fernández Díaz, A. y Castillo Alcántara, G. (Eds.). La pintura romana en Hispania. Del estudio de campo a su puesta en valor. Murcia: Editum, pp. 237-253.
  • Madrid Balanza, M. J., Celdrán Beltrán, E. y Vidal Nieto, M. (2005). “La domus de Salvius. Una casa de época altoimperial en la calle del Alto de Cartagena (Peri CA-4/Barrio Universitario)”. Mastia, 4, pp. 117-152.
  • Maurina, B. (2018). “Intonaci di eta tardorepubblicana e augustea proveniente dagli scavi di Vigna Barberini (Palatino, Roma): una panoramica”. Mélanges de l’École Française de Rome. Antiquité, 130, pp. 105-142.
  • Mazzoleni, D. y Pappalardo, U. (2004). Domus: pittura e architettura d’illusione nella casa romana. San Giovanni Lupatotot: Arsenale.
  • McAlpine, L. J. (2014). Marble, Memory and Meaning in the Four Pompeian Styles of Wall Painting. Tesis doctoral inédita. Michigan: University of Michigan.
  • Monier, F. y Groetembril, S. (1997). “Candélabres gallo-romains à figures en couronnement”. En: Scagliarini Corlàita, D. (Ed.). I temi figurativi nella pittura parietale antica: IV sec. a.C.-IV sec. d.C. Atti del VI Convegno internazionale sulla pittura parietale antica. Bologna: University Press Bologna, pp. 253-257.
  • Moormann, E. (1988). La pittura parietale romana come fonte di conoscenza per la scultura antica. Maastricht: Van Gorcum.
  • Mulliez, M. (2014). Le luxe de l’imitation. Les trompe-l’oeil de la fin de la République romaine, mémoire des artisans de la couleur. Collection du centre Jean Bérard, 44. Napoli: Centre Jean Bérard.
  • Noguera Celdrán, J. M. (2012). “Carthago Nova. Urbs privilegiada del Mediterráneo occidental”. En: Beltrán Fortes, J. y Rodríguez Gutiérrez, O. (Coords.). Hispaniae urbes. Investigaciones arqueológicas en ciudades históricas. Sevilla: Universidad de Sevilla, pp. 121-190.
  • Noguera Celdrán, J. M. (2021). “Carthago Nova”. En: Nogales Basarrate, T. (Ed.). Ciudades Romanas de Hispania. Roma: L’Erma di Bretschneider, pp. 351-364.
  • Noguera Celdrán, J. M., Fernández Díaz, A. y Madrid Balanza, M. J. (2009). “Nuevas pinturas murales en Carthago Nova: los ciclos de las termas del Foro y del Edificio del Atrio”. En: Noguera Celdrán, J. M. y Madrid Balanza, M. J. (Eds.). Arx Hasdrubalis. Arqueología en el Cerro del Molinete. Cartagena: Fundación Teatro Romano, pp. 185-207.
  • Noguera Celdrán, J. M. y Madrid Balanza, M. J. (2014). “Carthago Nova: fases e hitos de monumentalización urbana y arquitectónica (siglos III a.C. - III d.C.)”. Espacio, tiempo y forma. Serie I, Prehistoria y Arqueología, 7, pp. 13-60.
  • Parrish, D. (1984). Season mosaics of Roman North Africa. Roma: G. Bretschneider.
  • PPM = Pompei. Pitture e mosaici, I-IX. (1990-2003). Roma: Istituto della Enciclopedia italiana.
  • Ramallo Asensio, S. F. y Moneo Vallés, J. R. (2009). Teatro romano de Cartagena. Murcia: Fundación Cajamurcia.
  • Riemenschneider, U. (1986). Pompejanische Stuckgesimse des dritten und vierten Stils. Frankfurt am Main: P. Lang.
  • Ruiz Valderas, E. (ed.) (2017). Cartagena. Colonia Urbs Julia Nova Carthago. Roma: L’Erma di Bretschneider.
  • Sabrié, M., y Sabrié, R. (1985). “Décorations murales de Nîmes romaine”. Revue archéologique de Narbonnaise, 18, pp. 289-318.
  • Schefold, K. (1962). Vergessenes Pompeji: Unveröffentlichte Bilder römischer Wanddekorationen. München-Bern: Francke.
  • Thorel, M. (2011). “La rôle des imitations d’opus sectile dans la peinture murale gallo-romaine (deuxième moitié du Ier siècle-fin du IIIe siècle p.C.)”. En: Balmelle, C., Eristov, H. y Monier, F. (Eds.). Décor et architecture en Gaule entre l’Antiquité et le haut Moyen Âge, mosaïques, peinture, stuc. Burdeos: Aquitania Suppl. 20, pp. 485-497.
  • Uribe Agudo, P. (2009). “Triclinia y salones triclinares en las viviendas romanas urbanas del cuadrante nordeste de la península ibérica (I a.C.- III d.C.)”. Archivo Español de Arqueología, 82, pp. 153-189.
  • Vander-Kelen, S. (1998). “Pour un nouveau statut des imitations de marbre antiques”. La revue des archéologues et historiens de Louvain, 1998, pp. 31-44.
  • Varone, A. y Béarat, H. (1997). “Pittori romani al lavoro: Materiali, strumenti, techniche: evidenze archeologiche e dati analitici di un recente scavo lungo via dell’Abbondanza (Reg. 9 ins. 12)”. En: Béarat, H., Fuchs, M., Maggetti, M. y Paunier, D. (Eds.). Roman wall painting. Materials, techniques, analysis and conservation. Proceedings of the International Workshop. Friburg: Institute of Mineralogy and Petrography, pp. 199-214.
  • Vollkommer, R. (2001). “Considérations sur la mosaïque de La Chebba en Tunisie”. En: La Mosaïque gréco-romaine VIII. Actes du VIIIème Colloque Internationale pour l’Étude la Mosaïque Antique et Médiévale. Lausanne: Cahiers d’archéologie romande, pp. 215-227.
  • Zarzalejos Prieto, M. M., Guiral Pelegrín, C. y Fernández Ochoa, C. (2007). “Las pinturas de la Domus de las Columnas Rojas de Sisapo (La Bienvenida, Ciudad Real): estudio preliminar”. En: Guiral Pelegrín, C. (Ed.). Circulación de temas y sistemas decorativos en la pintura mural antigua. Actas del IX Congreso Internacional de la Association Internationale pour la Peinture Murale Antique (AIPMA). Zaragoza: UNED, pp. 467-470.
  • Zimmermann, N. y Ladstätter, S. (2010). Wandmalerei in Ephesos: von hellenistischer urbis in byzantinische Zeit. Wien: Phoibos.