Estrategias pedagógicas con TIC en contextos educativos vulnerablesRepercusiones en la pandemia y proyecciones de futuro

  1. María José Alcalá del Olmo-Fernández
  2. María Jesús Santos-Villalba
  3. José Luis González-Sodis
  4. Juan José Leiva-Olivencia
Revista:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Ano de publicación: 2024

Número: 69

Páxinas: 255-286

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Resumo

The COVID-19 pandemic triggered a series of changes in the academic, social and economic spheres due to the situationof the State of Alarm. Education was one of the most affected areas due to the closure of educational institutions as a preventivemeasure in the spread of the viral chain. The transition from face-to-face education to virtual teaching was one of the emergency solutions and this generated a digital divide that also became a learning divide. The purpose of this study was to analyse the repercussions of COVID-19 on teaching practices mediated by the use of technologies and their effects on the educational processes of students and families in highly complex educational centres in the province of Malaga (Spain). The methodology was qualitative, based on in-depth interviews. The most significant results point to the existence of virtual absenteeism during the confinement, which impliedto significant curricular gaps in many students,the increase in innovative methodologies to promote student motivation, as well as the lack of resources to ensure equal opportunities from the parameters of inclusive education

Referencias bibliográficas

  • Aguliera, E., & Nightengale-Lee, B. (2020). Emergency remote teaching across urban and rural contexts: perspectives on educational equity. Information and Learning Sciences, 121(5/6), 471-478. https://doi.org/10.1108/ILS-04-2020-0100
  • Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla
  • Bonal, X., & González, S. (2020). The impact of lockdown on the learning gap: family and school divisions in times of crisis. International Review of Education, 66, 635-665. https://doi.org/10.1007/s11159-020-09860-z
  • Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greemberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8
  • Cabero-Almenara, J., Valencia-Ortiz, R., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). La formación en tiempos de COVID-19. ¿Qué hemos aprendido? International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 17, 14-26. https://doi.org/10.46661/ijeri.6361
  • Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2022). Validación del Marco Europeo de Competencia Digital Docente mediante ecuaciones estructurales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 247(92), 185-208.
  • Cáceres-Muñoz, J., Jiménez, A. S., & Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos de COVID-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 199-221. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011
  • Castro-Rodríguez, M., Marín-Suelves, D., & Sáiz, H. (2019). Competencia digital e inclusión educativa. Visiones de profesorado, alumnado y familias. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(61). https://doi.org/10.6018/red/61/06
  • Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 1-5. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
  • Domínguez-Castillo, J. G., Cisneros-Cohernour, E.J., Ortega-Maldonado, A., & Ortega Carrillo, J.A. (2022). Percepciones de estudiantes acerca de la enseñanza a distancia durante la COVID-19. [Students perceptions about distance learning during COVID-19.]. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 65, 237-273. https://doi.org/10.12795/pixelbit.94070
  • Fernández-Rodrigo, L. (2020). Alumnado que no sigue las actividades educativas: El caso de una escuela de alta complejidad durante el confinamiento por COVID-19. Sociedad e Infancias, 4, 185-288. https://doi.org/10.5209/soci.69266
  • Flick, U. (2015). El diseño de la investigación cualitativa. Morata
  • García-Gil, D., Muñoz, A., & Alonso, D. (2023). Desafíos de la adaptación a la docencia online durante la pandemia por COVID-19 en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 98(37.1), 235-252. https://doi.org/10.47553/rifop.v98i37.1.93104
  • Gil-Villa, F., Urchaga, J.D., & Sánchez-Fernández, A. (2020). Proceso de digitalización y adaptación a la enseñanza no presencial motivada por la pandemia de COVID-19: análisis de la percepción y repercusiones en la comunidad universitaria. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 99-119. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2020-1470
  • González, S., & Bonal, X. (2021). COVID-19 school closures and cumulative disadvantage: Assesing the learning gap in formal, informal and non‐formal education. European Journal of Education, 56(4), 607-622. https://doi.org/10.1111/ejed.12476
  • Hernández-Ortega, J., & Álvarez-Herrero, J. F. (2021). Gestión educativa del confinamiento por COVID-19: percepción del docente en España. Revista Española de Educación Comparada, (38), 129-150 https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.29017
  • Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Mc Graw Hill.
  • Hordatt, C., & Haynes, T. (2021). Latin American and Caribbean Teachers ´Transition to online teaching during the COVID-19 Pandemic: Challenges, Changes and Lessons Learned. Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, 61, 131-163. https://doi.org/10.12795/pixelbit.88054
  • Hortigüela-Alcalá, D., Pérez-Pueyo, Ángel, López-Aguado, M., Manso-Ayuso, J., & Fernández-Río, J. (2020). Familias y Docentes: Garantes del Aprendizaje durante el Confinamiento. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 353–370.
  • Lara-Lara F., Santos-Villalba, M. J., Berral-Ortiz, B., & Martínez-Domingo, J. A. (2023). Inclusive Active Methodologies in Spanish Higher Education during the Pandemic. Societies, 13(2), 29. https://doi.org/10.3390/soc13020029
  • Mangiavacchi, L., Piccoli, L., & Pieroni, L. (2021). Fathers matter: Intrahousehold responsibilities and children’s wellbeing during the COVID-19 lock down in Italy. Economics & Human Biology, 42, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ehb.2021.101016
  • Manzano-Sánchez, D., Valenzuela, A. V., & Hortigüela-Alcalá, D. (2021). Sistema Educativo y actuación ante la pandemia de la COVID-19: opinión y perspectivas de mejora según los docentes. Revista Española de Educación Comparada, (38), 112-128. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28771
  • Martínez-Lozano, V., Macías-Gómez-Estern, B., & Lalueza, J.L. (2023). Community Resilience Processes in Schools with Roma Students during COVID-19: Two Case Studies in Spain. Sustainability, 15(13). https://doi.org/10.3390/su151310502
  • Muñoz-Moreno, J. L., & Lluch- Molins, L. (2020). Educación y Covid-19: Colaboración de las Familias y Tareas Escolares. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-17.
  • Navas, P., Amor, A. M., Crespo, M., Wolowiec, Z., & Verdugo, M. A. (2021). Supports for people with intellectual and developmental disabilities during the COVID-19 pandemic from their own perspective. Research in developmental disabilities, 108, 103813. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103813
  • Paucar-Ojeda, H. L., Alvarado Quinto, R. E., Aguilar Rodríguez, F., & Andrade Alban, R. (2023). Estrategias de aprendizaje como una desigualdad educativa en el desempeño académico en tiempo de Covid-19. ConcienciaDigital, 6 (1.4),1113-1122. https://doi.org/10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2056
  • Pérez-López, E., Vázquez-Atochero, A., & Cambero-Rivero, S. (2021). Educación a distancia en tiempos de COVID-19: Análisis desde la perspectiva de los estudiantes universitarios. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 331-350. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.27855
  • Sahlberg, P. (2020). Will the pandemic change schools? Journal of Professional Capital and Community, 5(3/4), 359-365. https://doi.org/10.1108/JPCC-05-2020-0026
  • Sanz-Ponce, R., & López-Luján, E. (2021). Consecuencias pedagógicas entre el alumnado de enseñanza básica derivadas de la Covid-19. Una reflexión en torno a los grandes olvidados de la pandemia. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 149-166. https://doi.org/10.14201/teri.25471
  • Trujillo-Sáez, F., Fernández-Navas, M., Montes-Rodríguez, M., Segura-Robles, A., Alaminos-Romero, F.J., & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). Panorama de la educación en España tras la pandemia de COVID-19: la opinión de la comunidad educativa. FAD. https://doi.org/10.5281/zenodo-3878844
  • Urosa, B., & Lázaro, S. (2021). Cuando ir al colegio ya no es posible: Luces y sombras de la utilización de la tecnología en la educación en entornos sociales vulnerables durante la pandemia COVID-19. EDUCA. International Catholic Journal of Education, 6, 22-43.
  • Vallejo-Slocker, L., Fresneda, J., & Vallejo, M. A. (2020). Psychological Wellbeing of Vulnerable Children during the COVID-19 pandemic. Psicothema, 32(4), 501-507. https://doi.org/10.7334/psicothema2020.218
  • Vela, E. (2021). Educación online durante la COVID-19: problemáticas afrontadas por los docentes. RIITE. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 11, 12-24. https://doi.org/10.6018/riite.484891
  • Vidal, I. M. G. (2021). Influencia de las TIC en el rendimiento escolar y su impacto en estudiantes vulnerables. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 351-365. http://doi.org/10.5944/ried.24.1.27960
  • World Medical Association. (2009). Declaration of Helsinki. Ethical principles for medical research involving human subjects. Jahrbuch für Wissenschaft Und Ethik, 14(1), 233-238.