El pinfuvote como medio educativo: Una situación de aprendizaje según una hibridación de modelos pedagógicos

  1. Sánchez Pérez, Ana 1
  2. Aparicio Espejo, Raúl 1
  3. Vázquez Ramos, Francisco Javier 2
  4. Cenizo Benjumea, José Manuel 2
  1. 1 Graduado en Ciencias de la Actividad Física y Deporte. Sevilla.(España)
  2. 2 Profesor, Universidad Pablo Olavide, España
Journal:
EmásF: revista digital de educación física

ISSN: 1989-8304

Year of publication: 2024

Issue: 86

Pages: 45-67

Type: Article

More publications in: EmásF: revista digital de educación física

Abstract

Gender equality (SDG 5), as well as creating partnerships to achieve a common goal (SDG 17), are two of the recommendations made by the United Nations in 2015. Physical Education cannot be oblivious to these educational challenges since the abandonment of sports practice is higher in girls than in boys. Surely there are many causes for this abandonment, but it does not help to focus on achieving a remarkable sporting performance above optimizing motor development, psychological and physical well-being and educational values that improve quality of life. An interesting solution is the use of alternative sports, combining them methodologically with consolidated pedagogical models. Pinfuvote, which combines the rules of several sports, becomes a very interesting inclusive sport since it easily adapts to the characteristics of each person regardless of their abilities. Therefore, in order to contribute to the educational challenges posed by the UN, we have designed a learning situation composed of 10 sessions, using pinfuvote as novel content together with the hybridization of the Teaching Games for Understanding model and the Sports Education model. The first model uses modified games and the understanding of tactics as a means of learning and the second offers the possibility of experiencing the real practice of the sport. The didactic proposal has been valued very positively by the students, mainly due to the novelty of the content, the tactical understanding and the role-playing work carried out. Therefore, it can be a good starting point for any PE teacher who wants to face a similar work in their classes.

Bibliographic References

  • Arenas Arroyo, D., Vidal-Conti, J., Muntaner Mas, A. Estereotipos de género y tratamiento diferenciado entre chicos y chicas en la asignatura de educación física: una revisión narrativa. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2022;43:342-351.
  • Barbero Álvarez, J. C. Los Juegos y Deportes Alternativos en Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes (EFDeportes.com), 200;año 5(22).
  • Calderón, A., Hastie, P. A., Martínez, D. Aprendiendo a enseñar mediante el Modelo de Educación Deportiva (Sport Education Model). Experiencia inicial en Educación Primaria. REDALYC, 2010;5(15):169-180.
  • Calderón Luquin, A., Hastie, P. A.; De Ojeda Pérez, D. M. El modelo de educación deportiva (sport education model): ¿metodología de enseñanza del nuevo milenio? Revista Española de Educación Física y Deportes, 2011;395:63-82
  • Caldevilla Calderón, P., Zapatero Ayuso, J. A. Los deportes alternativos como contenidos para la Educación Física en Educación Secundaria. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2022;46(46):1004-1014.
  • Carrillo, C., Chacón Borrego, F. Proposal for an intervention in physical education based on the Sports Education Model in the beginning of pinfuvote. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 2022;6(2):140-161.
  • Casey, A. (2014). Models-based practice: Great white hope or white elephant? Physical education and sport pedagogy, 2014;19(1):18-34.
  • Curtner Smith, M. D. A hybrid sport education-games for understanding striking/fielding unit for upper elementary pupils. Teaching Elementary Physical Education, 2004;15(5): 7–16.
  • Evangelio, C., González Víllora, S., Serra Olivares, J.; Pastor Vicedo, J. C. El Modelo de Educación Deportiva en España: una revisión del estado de la cuestión y prospectiva. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2016;16(1): 307-324.
  • Felipe Rello, C., Garoz, I., Tejero González, C.M. Cambiando las actitudes hacia la discapacidad diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 2020;(37):713-721.
  • Fernández Río, J. La enseñanza del bádminton a través de la hibridación de los modelos de Aprendizaje Cooperativo, Táctico y Educación Deportiva y del uso de materiales autoconstruidos. En A. Méndez (coord.) Modelos actuales de iniciación deportiva. Unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida (pp. 193-234). Sevilla: Wanceulen. 2011
  • Fernández Río, J. Another step in models-based practice: Hybridizing Cooperative Learning and Teaching for Personal and Social Responsibility. The Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 2014;85(7):3-5.
  • Fernández Río, J.; Méndez Giménez, A. Self-made materials, Cooperative Learning and games invention: great combination for physical education. Active + Healthy, 2014;21(2):29-32.
  • Fernández Río, J., Alcalá, D. H., Pérez Pueyo, Á. Revisando los modelos pedagógicos en educación física. Ideas clave para incorporarlos al aula. Revista Española de Educación Física y Deportes, 2018;(423):57.
  • Fierro Suero, S., Haro Morillo, A., García Montilla, V. Los deportes alternativos en el ámbito educativo. E-Motion: Revista De Educación, Motricidad e Investigación, 2017;6:40-48
  • García González, L., Abós, Á., Diloy Peña, S., Gil Arias, A., Sevil Serrano, J. Can a hybrid sport education/teaching games for understanding volleyball unit be more effective in less motivated students? An examination into a set of motivation-related variables. Sustainability, 2020;12(15):6170.
  • Gamonales Puerto, J. M. Fútbol a 5 para personas ciegas como contenido de Educación Física. Revista Profesional de Investigación, Docencia y Recursos Didácticos, 2017;80(3):66-70
  • Gil Arias, A., Harvey, S., Cárceles, A., Práxedes, A., Del Villar, F. Impact of a hybrid TGfU-Sport Education unit on student motivation in physical education. PloS one, 2017;12(6): e0179876.
  • Gil Arias, A., Claver, F., Práxedes, A., Villar, F. D., Harvey, S. Autonomy support, motivational climate, enjoyment and perceived competence in physical education: Impact of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit. European Physical Education Review, 2020;26(1):36-53.
  • Gil Arias, A., Diloy Peña, S., Sevil Serrano, J., García González, L., Abós, Á. A hybrid tgfu/se volleyball teaching unit for enhancing motivation in physical education: A mixed-method approach. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2021;18(1):110.
  • Gil Arias, A., Harvey, S., García Herreros, F., González Víllora, S., Práxedes, A., Moreno, A. Effect of a hybrid teaching games for understanding/sport education unit on elementary students’ self-determined motivation in physical education. European Physical Education Review, 2021;27(2):366-383.
  • Gómez Rijo, A., Gámez Medina, S., Martínez Herráez, I. Efectos del género y la etapa educativa del estudiante sobre la satisfacción y la desmotivación en Educación Física durante la educación obligatoria. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 2011;13(2):183-196.
  • González Coto, V. A., Gamonales Puerto, J. M., Hernández Beltrán, V., Feu Molina, S. El Quidditch como herramienta para la asignatura de Educación Física: Revisión sistemática. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2023;47:994-1007.
  • Gubacs collins, K.; Olsen, E.B. Implementing a tactical games approach with sport education a Chronicle. The Sport Education Tactical Model. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, 2010;81(3):36-42.
  • Gutiérrez Díaz, D., García López, L. M., Chaparro, R., Fernández Sánchez, A. J. Aplicación del modelo de educación deportiva en segundo de Educación Primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, 2014;14(2):131-144.
  • Hastie, P. A., Curtner Smith, M. D. Influence of a hybrid Sport Education—Teaching Games for Understanding unit on one teacher and his students. Physical Education & Sport Pedagogy, 2006;11(01):1-27.
  • Hernández Beltrán, V., Barranca Martínez, J. M., Gámez Calvo, L. ., González Coto, V. A. ., Aguilar Berrocal, M., Espada, M. C., Gamonales, J. M. Análisis del pinfuvote como nuevo deporte alternativo para el área de Educación Física (Analysis of the pinfuvote as a new alternative sport for the field of Physical Education) . Retos, 2023;48:178–189.
  • Jiménez Lozano, S., González Palomares, A. “ODS 5. Igualdad de género” y Educación Física: propuesta de intervención mediante los deportes alternativos. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2023;49:595–602.
  • Joyce, B.; Weill, N. (1985). Modelos de enseñanza. New Jersey, USA. Prentice Hall. 1985
  • Martínez, J. Unidad Didáctica sobre Paladós con material autoconstruido. Primera experiencia de un maestro en su fase de formación. En A. Mendez (coord.) Modelos actuales de iniciación deportiva: unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida (pp. 125-152). Sevilla: Wanceulen. 2011
  • Méndez, A. El Aprendizaje Cooperativo, la Enseñanza Comprensiva y el Modelo de Educación Deportiva: revisión de analogías, características e hibridaciones. In VII Congreso internacional de actividades físicas cooperativas (pp. 1-30). 2010
  • Méndez Giménez, A. Unidad Didáctica sobre Ringo con material autoconstruido. Combinando los Modelos de Educación Deportiva, Táctico y Cooperativo. En A. Méndez (coord.), Modelos actuales de iniciación deportiva: unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida (pp. 95-124). Sevilla: Wanceulen. 2011
  • Méndez Giménez, A.; Fernández Río, J. The use of homemade materials to enhance constructivist learning within the Sport Education-Tactical Games Model: the case of an ultimate learning unit. Proceedings International Congress AIESEP, A Coruña, 26-29th October. 2010
  • Menescardi, C., Valverde Esteve, T., Lizandra, J. Deportes alternativos a través de edublogs: una experiencia con el futuro profesorado de Secundaria. En Roig-Vila, R., La docencia en la Enseñanza Superior. Nuevas aportaciones desde la investigación e innovación educativas.(pp.285-296). OCTAEDRO S.L. 2020
  • Parra, C.; Sancho, M. Deportes alternativos: una propuesta práctica desde el punto de vista del profesor. En V congreso nacional y III congreso iberoamericano de deporte en edad escolar: “Nuevas Tendencias y perspectivas de futuro” (pp. 351-374), 20, 21 y 22 de noviembre de 2008, Dos Hermanas (Sevilla). 2008
  • Pfister, G. (2010). Women in sport–gender relations and future perspectives. Sport in society, 2010;13(2):, 234-248.
  • Pérez Pueyo, Á., Hortigüela Alcalá, D., Gutiérrez García, C., López Pastor, V. (2021). Educación formativa y compartida. En Modelos pedagógicos en Educación Física: qué, cómo, por qué y para qué (pp. 400-426). León: Universidad de León. 2021
  • Piedra de la Cuadra, J., García Pérez, R., Rebollo Catalán, M.A., Jean Ries, F. Actitudes hacia la coeducación en Andalucía, ¿es el profesorado de Educación Física diferente? Revista de Investigación en Educación, 2011;9(2):200-2008.
  • Pritchard, T., McCollum, S. The sport education tactical model. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 2009;80(9):31-37, 66.
  • Riera, A. S., Río, F. J. F. Enseñando nuevos deportes a través de la Enseñanza Comprensiva del Deporte: el caso del pinfuvote. Revista Española de Educación Física y Deportes, 2022;436.
  • Robles Rodríguez, A., Robles Rodríguez, J. La participación en las clases de educación física la ESO y Bachillerato: Un estudio sobre un deporte tradicional (Balonmano) y un deporte alternativo (Tchoukball). Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 2021;39: 78-83.
  • Roca Brines, J. L., Olmedo, J. A. El pinfuvote, un nuevo deporte alternativo para la Educación Física. Educación a través del deporte: Actividad física y valores, 2018;261-274.
  • Roca Brines, J.L., Olmedo Ramos, J.A. Pinfuvote: un nuevo deporte fusión para una realidad educativa diversa. Lecturas: Educación Física y Deportes, 2015;20(211).
  • Roca Brines, J.L. Pinfuvote: Un deporte alternativo, inclusivo y divertido. In Innovación y nuevas tendencias en el ámbito de la actividad física (pp. 101-112). Wanceulen Editorial Deportiva. 2020
  • Saiz González, P., Iglesias, D., Fernández Río, J. Pedagogical Models, Physical Activity and Intention to be Physically Active: A Systematic Review Quest. 2023
  • Serra, P., Cantallops, J., Palou, P., Soler, S. ¿Siguen existiendo los estereotipos de género en la Educación Física? La vision de las adolescentes. Journal of Sport and Health Research, 2020;12(2):179-192.
  • Shen, Y., Shao, W. Influence of Hybrid Pedagogical Models on Learning Outcomes in Physical Education: A Systematic Literature Review. International Journal of Environmental Research and Public Health, 2022;19(15):9673.
  • Siedentop, D. Sport education: Quality P.E. through positive sport experiences. Champaign, IL: Human Kinetics. 1994
  • Siedentop, D., Hastie, P., van der Mars, H. Complete Guide to Sport Education (2nd ed.). Champaign, IL: Human Kinetics.2011
  • Stran, M., Sinelnikov, O., Woodruff, E. Pre-service teachers’ experiences implementing a hybrid curriculum: Sport education and teaching games for understanding. European Physical Education Review, 2012;18(3):287-308.
  • Ternero Gutiérrez, P., Nebot Paradells, V. Propuesta para fomentar la igualdad de sexos a través de la coeducación en la unidad didáctica de Twincon en 1º eso (Trabajo Fin de Máster). Universidad Europea de Valencia, España. 2022
  • Víllora, S. G., Madrona, P. G., Vicedo, J. C. P. Diseño y aplicación del modelo comprensivo de los deportes en el floorbal como instrumento de formación del profesorado. Pulso. Revista de educación, 2008;(31):93-116.
  • Virosta, A. Deportes alternativos. En el ámbito de la Educación Física. Madrid: Gymnos. 1994