El valor fundamental del derecho de acceso del artículo 105 b de la Constitución española y su relación con la transparencia algorítmica
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 1885-589X
Year of publication: 2023
Issue: 18
Pages: 171-187
Type: Article
More publications in: Revista internacional de pensamiento político
Abstract
It is not hidden from anyone that the standardized use of artificial intelligence and algorithms have generally had a positive impact on the lives of human beings. they represent a plus of effectiveness and efficiency in the work carried out by both public and private entities. Its growing capacity in terms of prediction, analysis and evaluation in different sectors of life are undeniable insofar as they imply an improvement in individual and collective well-being as indicated by the Constitution. In this context, the fallacious self-referentiality of technological processes is insisted on, thus avoiding any type of value control over them, and therefore the possibility of subjecting them to public scrutiny. Functional or useful argument in pragmatic terms since it can have effects before the actual or potential interlocutors, but it cannot be considered as rational at all since it annuls any condition of the communication itself and consequently of the argument. the right of access to the algorithm and its source code has ample support in the fundamental norm. Given the legislator’s delay in fully regulating the use of this technology, recognizing new rights, the interpretative work that can be carried out in judicial and/or doctrinal venues would not, in our opinion, be lacking in reason or devoid of antecedents that support it. A finalist interpretation of the right of access makes it possible to sustain the possible connection between the right of access to algorithms and the right to freedom of information insofar as its exercise would make the State more transparent
Bibliographic References
- Balaguer Callejón, M.L., (2022). Interpretación de la Constitución y Ordenamiento Jurídico. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales. Agencia Estatal. Boletín Oficial del Estado, Madrid.
- Balaguer Callejón, F., (2022). La Constitución del algoritmo. Colección Estudios, Nº 9.
- Cáceres Nieto, E., (2023). "La inteligencia artificial aplicada al Derecho como una nueva rama de la teoría jurídica". Anales de la Cátedra Francisco Suárez 57, pp. 63-89. https://doi.org/10.30827/acfs.v57i.26281
- Capilla Roncero, F.S. (Dir.), (2019). Derecho digital: Retos y cuestiones actuales, Thomson Reuters Aranzadi, Cizur Menor.
- Carullo, G., (2021). "Decisione amministrativa e intelligenza artificiale", Diritto dell'informazione e dell'informatica, nº 3, pp. 431-461.
- Cerrillo I Martínez, A., (2019). "El impacto de la inteligencia artificial en el derecho administrativo ¿nuevos conceptos para nuevas realidades técnicas?", Revista General de Derecho Administrativo, núm. 50, pp. 1-38.
- Citron, D.K., (2008). "Open Code Governance". The University of Chicago Legal Forum. Comisión Europea. Libro Blanco sobre la Inteligencia Artificial- un enfoque europeo orientado a la excelencia y la confianza, COM (2020) 65 final.
- Cotino, L., (2021). "Hacia la Transparencia 4.0: el uso de la Inteligencia Artificial y big data para la lucha contra el fraude y la corrupción y las (muchas) exigencias constitucionales", en Ramió, C. (Coord.), Repensando la Administración digital y la innovación pública, Instituto Nacional de Administración Pública, Madrid.
- Cotino, L., (2022). "Transparencia y explicabilidad de la inteligencia artificial y "compañía" (comunicación, interpretabilidad, auditabilidad, testabilidad, comprobabilidad, simulabilidad…)", en Cotino, L. y CastellanosS, J. (Eds.): Transparencia y explicabilidad de la inteligencia artificial, Tirant Lo Blanch, Valencia.
- Gómez Jiménez, M.L., (2021). Automatización procedimental y sesgo electrónico: el procedimiento administrativo electrónico desde la Inteligencia Artificial, Thomson- Reuters Aranzadi, Cizur Menor. Revista Internacional de Pensamiento Político - I Época - Vol. 18 - 2023 - [173-189] - ISSN 1885-589X 188
- Díez Picazo, L.M., (1996). "El Secreto de Estado en el proceso penal. A propósito de la Sentencia del Tribunal de Conflictos Jurisdiccionales de 14 de diciembre de 1995", La Ley, año XVII, nº. 3.952, pp. 1564-1566.
- Giuseppe Orofino, A., (2020). "The Implementation of the Transparency Principle in the Development of Electronic Administration", European Review of Digital Administration & Law, vol. 1, núm. 1-2, pp. 123-142.
- Gomes Canotilho, J. J., (2019). "Sobre a indispensabilidade de una Carta de Direitos Fundamentais Digitais da Uniào Europeia", R. Trib. Reg. Fed. La Regiao, Brasilia, DF, v. 31, n. 1, pp. 69-75.
- Gutiérrez David, M.E., (2021). "Administraciones inteligentes y acceso al código fuente y los algoritmos públicos. Conjurando riesgos de cajas negras decisionales", Derecom, 31,. http://www.derecom.com/derecom/, pp. 143-228.
- Jimena Quesada, L., (2020). "Perfiles actuales del buen gobierno como imperativo de calidad democrática: una visión desde Europa y España", Anuario de la Red Eurolatinoamericana de Buen Gobierno y Buena Administración, n. º 1, pp. 5-31.
- López Aguilar. J.F., (2023). "Transparencia, un derecho europeo, y su relación con otros bienes constitucionalmente relevantes", Revista Española de la Transparencia. RET. ISSN 2444-2607, Núm. 17. Número Extraordinario, pp. 23-49. https://doi.org/10.51915/ret.305
- Martin Delgado, I., (2023). "La aplicación del principio de transparencia a la actividad administrativa algorítmica". En Gamero Casado, E., (Dir), Inteligencia artificial y Sector Público. Retos, límites y medios.
- Medina Guerrero, M., (2022). "El derecho a conocer los algoritmos utilizados en la toma de decisiones. Aproximación desde la perspectiva derecho fundamental a la protección de datos personales", TRC, Nº 49, pp. 141-171. https://doi.org/10.5944/trc.49.2022.33847
- Menedez Villaverde, I., (1994). Estado democrático e información: el derecho a ser informado y la Constitución Española de 1978.
- Menedez Villaverde, I., (2019). "El Marco Constitucional de la Transparencia". Revista Española de Derecho Constitucional, 116, pp. 167-191. https://doi.org/10.18042/cepc/redc.116.06
- Mestre Delgado, J.F., (2018). "Una reflexión sobre la regulación constitucional del Derecho administrativo", Corts: Anuario de Derecho Parlamentario, núm. extra- 31, pp. 367-386.
- Moral Soriano, L., (2022). "Decisiones automatizadas, Derecho Administrativo y argumentación jurídica", en Llano Alonso, F.H., Inteligencia Artificial y Filosofía del Derecho. Laborum Ediciones.
- Pinotti, G., (2021). "Amministrazione digitale algorítmica e garanzie procedimentali", Labour & Law Issues, vol. 7, nº 1, pp. 178-195.
- Ponce Solé, J., (2019). "Inteligencia artificial, Derecho administrativo y Reserva de Humanidad: Algoritmos y Procedimiento Administrativo Debido Tecnológico". Revista General de Derecho Administrativo, núm. 50, pp. 1-52.
- Sancho Villa, D., (2021) "Las decisiones individuales automatizadas, incluida la elaboración de perfiles (comentario al artículo 22 RGPD)", en Comentario al Reglamento General de Protección de Datos y a la Ley Orgánica de protección de los datos personales y garantía de los dereRevista Internacional de Pensamiento Político - Vol. 18 - 2023 - [173-189] - ISSN 1885-589X 189 echos digitales (TRONCOSO REIGADA, A., dir.) Tomo I, Civitas/Thomson Reuters, Cizur Menor.
- Soriano Arnanz, A., (2021). "Decisiones automatizadas: problemas y soluciones jurídicas. Más allá de la protección de datos", Revista de Derecho Público: Teoría y Método, Vol. 3, pp. 85-128. https://doi.org/10.37417/RPD/vol_3_2021_535
- Soto Lostal, S., (2011). El derecho de acceso a la información. Tirant lo Blanch. Terol Becerra. M.J., (2011). "Aproximación al contenido de un Derecho Constitucional al medio ambiente", Estudios de Deusto, Vol. 59/2, Bilbao, junio-diciembre, pp. 169-208. https://doi.org/10.18543/ed-59(2)-2011pp169-208
- Tomás Mallén, B., (2022). "La noción de buen gobierno en el Tribunal de Justicia de la Unión Europea", Anuario de la Red Eurolatinoamericana de Buen Gobierno y Buena Administración, n. º 2.