La autonomía escolar en Europaaportaciones para la innovación educativa

  1. Pablo Javier Ortega-Rodríguez 1
  1. 1 Universidad Autónoma de Madrid
    info

    Universidad Autónoma de Madrid

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/01cby8j38

Revue:
Revista española de educación comparada

ISSN: 1137-8654

Année de publication: 2022

Número: 41

Pages: 10-27

Type: Article

DOI: 10.5944/REEC.41.2022.32391 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista española de educación comparada

Résumé

School autonomy is a key factor in promoting innovation processes in schools. Its devel-opment in European countries has changed according to the educational policy, which requires a specific study on the contributions to the field of educational theory and prac-tice. The objective of this study is to know the effect of school autonomy on educational innovation based on an argumentative critique of the progress in European countries with different innovation experience: Germany, Belgium, Spain, Finland, France, and United Kingdom. The relevance of school autonomy in the current educational scene is justified to promote the internal development capacity of schools and offer an adaptive and per-sonalized response to meet the students ́ needs. The meaning of the school autonomy and its implementation in teaching practice are defined. More decision-making is granted to foster innovation in schools, as well as more control in the evaluation of results. In Spain, advances have been made at the methodological level, not on the content election. Finland has a great curricular autonomy, unlike France, which has a centralist tradition, and the United Kingdom, which seeks efficiency in school rankings. Results suggest the need to fill the gap between the theoretical basis of autonomy and its implementation in the teaching practice and manage school autonomy to promote innovation processes.

Références bibliographiques

  • Balduzzi, E. (2021). Por una escuela vivida como comunidad educativa. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), 179-194. https://doi.org/10.14201/teri.2377
  • Barroso, J. (2004). La autonomía de las escuelas en el contexto de cambio de los modos de regulación de las políticas y de la acción educativa: el caso portugués. Revista de Educación, (333), 117-140.
  • Bolívar, A. (2008). La autonomía de centros educativos en España: entre declaraciones discursivas y prácticas sobrerreguladas. Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.
  • Bolívar, A. (2013). La lógica del compromiso del profesorado y la responsabilidad de la escuela. Una nueva mirada. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 60-86.
  • Bolívar, A. (2019). Una dirección escolar con capacidad de liderazgo pedagógico. La Muralla.
  • Brauckmann, S. y Schwarz, A. (2015). No time to manage? The trade-off between relevant tasks and actual priorities of school leaders in Germany. International Journal of Educational Management, 29(6), 749-765. https://doi.org/10.1108/IJEM-10-2014-0138
  • Casanova, M.A. (2009). Diseño curricular e innovación educativa. La Muralla.
  • Cheong, Y. (2019). Paradigm shift in Education: Towards the third wave of effectiveness. Routledge.
  • Christ, C. y Dobbins, M. (2016). Increasing school autonomy in Western Europe: a comparative analysis of its causes and forms. European Societies, 18(4), 359- 388. https://doi.org/10.1080/14616696.2016.1172716
  • Ciobanu, A., Ivan, M. y Ristea, B. (2014). School manager profile in the decentralized educational system – comparative research in the European countries. Revista Administratie Si Management Public, 23, 60-79
  • Department for Education of United Kingdom. (2010). The importance of teaching. The schools White Paper 2010. Government of United Kingdom. https://bit.ly/2FQTiek
  • Derouet, J., Normand, R. y Pacheco, R. (2015). The modernization of the education system in france: The new public management between state affirmation and a decentralized governance. Educacao e Sociedade, 36(132), 723-741. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302015152583.
  • Dobbins, M. y Christ, C. (2019). Do they matter in education politics? The influence of political parties and teacher unions on school governance reforms in Spain. Journal of Education Policy, 34(1), 61-82. https://doi.org/10.1080/02680939.2017.1406153
  • Egido, I. (2008). La autonomía de los centros escolares en la Unión Europea. En J.L. Martínez, A. Bolívar, M. Martín, J. Gairín y J.L. Estefanía (Eds.), La autonomía de los centros escolares (pp. 147-175). Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.
  • Eurydice. (2007). La autonomía escolar en Europa. Políticas y medidas. Unidad Europea de Eurydice.
  • Eurydice (2017). Red Española de Información sobre Educación. https://bit.ly/2EgBokH
  • Figel, J. (2007). La autonomía escolar en Europa. Políticas y medidas. Eurydice.
  • Frías del Val, A. (2010). La autonomía de los centros docentes: un equilibrio necesario. Participación Educativa, (13), 42-61.
  • Gadotti, M. y Eustáquio, J. (2015). Autonomía de la escuela. Principios y propuestas. Octaedro.
  • Gairín, J. (2005). La descentralización educativa. ¿Una solución o un problema? Praxis.
  • Gairín, J. (2008). Autonomía, calidad y evaluación. En A. Bolívar, I. Egido y J. Gairín (Eds.), La autonomía de los centros escolares (pp. 81-130). Ministerio de Educación, Política Social y Deporte.
  • Gairín, J. (2015). Autonomy and school management in the Spanish context. Educational, Cultural and Psychological Studies, (11), 103-117. http://dx.doi.org/10.7358/ecps-2015-011-gair.
  • García Garrido, J. (2013). Sistemas educativos de hoy. UNED.
  • Geyer, F. (2009). The educational system in Belgium. CEPS Special report/September 2009. Centre For European Policy Studies
  • Guichot-Reina, V. (2021). Educación, justicia social y multiculturalismo: teoría y práctica en el aula. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(1), 173-195. https://doi.org/10.14201/teri.22984
  • Halinen, I. y Holappa, A.S. (2013). Curricular balance based on dialogue, cooperation and trust - The case of Finland. En W. Kuiper y J. Berkvens (Eds.), Balancing curriculum regulation and freedom across Europe (pp.39-62). SLO.
  • Hargreaves, A. (2005). Profesorado, cultura y postmodernidad. Cambian los tiempos, cambia el profesorado. Morata.
  • Hargreaves, A. y Fullan, M. (2014). Capital Profesional. Morata.
  • Huber, S.G. y Helm, C. (2020). COVID-19 and schooling: evaluation, assessment and accountability in times of crises—reacting quickly to explore key issues for policy, practice and research with the school barometer. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 32(3), 237–270. https://doi.org/10.1007/s11092-020-09322-y
  • James, C. (2014). Trends in the governance and governing of schools in England. Local Government Studies, 40(6), 893-909. http://doi.org/10.1080/03003930.2012.722839.
  • Jiménez, J. (2018). ¿Qué es la Primaria? Octaedro.
  • Keddie, A. (2016). School autonomy as ‘the way of the future’: Issues of equity public purpose and moral leaderhsip. Educational Management Administration & Leadership, 44(5), 713-727. http://doi.org/10.1177/1741143214559231
  • Klein, E.D. (2017). Autonomy and accountability in schools serving disadvantaged communities. Journal of Educational Administration, 55(5), 589–604. https://doi.org/10.1108/JEA-06-2016-0065
  • Kumpulainen, K. y Saarivirta, T. (2016). School autonomy, leadership and student achievement: reflections from Finland. International Journal of Educational Management, 30(7), 1268-1278. http://dx.doi.org/10.1108/IJEM-10-2015-0146.
  • Law 628/1998 (2022). Basic Education Act. https://bit.ly/3mDTgdi
  • Maroy, C. y Pons, X. (2021). Re-conceptualising education policy trajectories in a globalised world: lessons from a multi-level comparison of accountability in France and Quebec. Comparative Education, 57(4), 560-578. https://doi.org/10.1080/03050068.2021.1981714
  • Martín, A. y Peraza, A. (2010). Eurydice: La autonomía escolar en Europa. Políticas y medidas. CEE Participación Educativa, (13), 73-87.
  • Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2020). Informe 2020 sobre el estado del sistema educativo. Curso 2018_2019. https://doi.org/10.4438/i20cee
  • Moreno, E. (2013). La planificación educativa: planteamientos teóricos y orientaciones prácticas. En M.J. Carrasco, J.M. Coronel, M.L. Fernández, M.P. García y S. González (Eds.), Conocer y comprender las organizaciones educativas. Una mirada a las cajas chinas (pp. 85-110). Pirámide.
  • Müller, U. y Hancock, D. (2009). Different systems similar challenges? Factors impacting the motivation of German and U.S. teachers to become school leaders. International Journal of Educational Research, 48(5), 299-306. http://doi.org/doi:10.1016/j.ijer.2010.02.001.
  • Niemi, H. (2015). Teacher professional development in Finland: towards a more holistic approach. Psychology, Society and Education, 7(3), 279-294. https://doi.org/10.25115/psye.v7i3.519
  • Ning, B., Van Damme, J., Van Den, W., Gielen, S., Bellens, K., Dupriez, V. y Dumay, X. (2016). Regional inequality in reading performance: an exploration in Belgium. School Effectiveness and School Improvement, 27(4), 642-668. http://dx.doi.org/10.1080/09243453.2016.1202842.
  • Normand, R. (2015). French principals in secondary education: Towards new roles and responsibilities? Journal of Educational, Cultural and Psychological Studies (ECPS Journal), (11), 135-152. http://doi.org/10.7358/ecps-2015-011-norm.
  • OECD (2015). Education Policy Outlook 2015: Making Reforms Happen, OECD Publishing. http://doi.org/10.1787/9789264225442-en
  • OECD (2019). TALIS 2018 Results (Volume I): Teachers and school leaders as lifelong learners. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/1d0bc92a-en: OECD Publishing.
  • Ofsted (2017). Office for Standards in Education, Children's Services and Skills. https://bit.ly/2ZQHK20
  • Oria, M. (2009). ¿Es posible la autonomía escolar? El papel de la dirección y de los proyectos de centro en los sistemas educativos francés, italiano y español . Educación XX1, (12), 151-180. https://doi.org/10.5944/educxx1.1.12.291.
  • Pagès, M. y Prieto, M. (2020). The instrumentation of global education reforms: an analysis of school autonomy with accountability policies in Spanish education. Educational Review, 72(6), 671-690. https://doi.org/10.1080/00131911.2020.1803795
  • Ramsteck, C., Muslic, B., Graf, T., Maier, U. y Kuper, H. (2015).Data-based school improvement. The role of principals and school supervisory authorities within the context of low-stakes mandatory proficiency testing in four German states. International Journal of Educational Management, 29(6), 766-789. http://dx.doi.org/10.1108/IJEM-08-2014-0109.
  • Rué, J. (2018). Propuestas para un nuevo pacto sobre la educación. El sentido de aprender en la escolaridad del siglo XXI. Octaedro.
  • Sancho, M. (2014). Posición de las comunidades autónomas ante la autonomía escolar de los centros públicos. Revista de Educación, (366). http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2014-366-276, 64-86
  • Sarramona, J. (2004). Factores e indicadores de calidad en educación. Octaedro.
  • Simola, H., Rinne, R., Varjo, J., Pitkänen, H. y Kauko, J. (2009). Quality assurance and evaluation (QAE) in Finnish compulsory schooling: A national model or just unintended effects of radical decentralisation? Journal of Education Policy, 24(2), 163-178.
  • Tirri, K. (2014). The last 40 years in Finnish teacher education. Journal of Education for Teaching, 40(5), 600-609. http://dx.doi.org/10.1080/02607476.2014.956545.
  • Torres, J. (2018). Políticas educativas de des-socialización y de auto-empresarialización versus construcción de sociedades democráticas, justas e inclusivas. En R. Vázquez (Coord.), Reconocimiento y bien común en educación (pp. 47-82). Morata
  • Tulowitzki, P. (2013). Leadership and school improvement in France. Journal of Educational Administration, 51(6), 812-835. http://dx.doi.org/10.1108/JEA-03-2012-0026.
  • Valle, J., Batres, A. y Manso, J. (2014). Marcos institucionales para la participación de los profesores en las políticas públicas de educación. El caso español en su contexto europeo. Participación Educativa, 3(5), 75-83.
  • West, A. e Ylönen, A. (2010). Market oriented school reform in England and Finland: school choice, finance and governance. Educational Studies, 36(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.1080/03055690902880307.
  • Wilkins, A. (2015). Professionalizing school governance: the disciplinary effects of school autonomy and inspection on the changing role of school governors. Journal of Education Policy, 30(2), 182-200. http://dx.doi.org/10.1080/02680939.2014.941414.
  • Wilkins, A. (2016). Gobernanza escolar y racionalidad de la política neoliberal. ¿Qué tiene que ver la democracia con ello? En J. Collet, y A. Tort (Eds.), La gobernanza escolar democrática (pp. 84-100). Morata.