Ramón Buenaventura: La literatura como único aval de la identidad

  1. Rocío Rojas-Marcos Albert 1
  1. 1 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

ISSN: 0210-9425

Year of publication: 2023

Issue: 43

Pages: 297-311

Type: Article

DOI: 10.24197/IHEMC.43.2023.297-311 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Investigaciones históricas: Época moderna y contemporánea

Abstract

The following article analyzes the figure of the writer Ramón Buenaventura (Tangiers, 1940), an extraordinary example to understand what meant for so many people born in Tangiers felt throwed out since 1956 from the only place they had known as their own until then. The confusion and the desolation of not knowing where they belong was converted by the author into literary material through which he sustains his memory until it became the only element that endorsed the past on which to build identity. The problem arises when, along with this, melancholy becomes a trap: It serves as a shield and behind it they are unable to carry the responsibilities of their future because confronting any avatar there is no longer Tangiers giving them their endorsement, and nostalgia and dislocation returns.

Bibliographic References

  • ALCARAZ CÁNOVA, Ignacio, Entre España y Marruecos: testimonio de una época: 1923-1975, Madrid, Editorial Catriel, 1999.
  • ASSAYAG, Joseph, Tanger… Regards sur le passé… Ce qu’il fut, Casablanca, Najah El Jadida, 2000.
  • BOUARFA, Mohamed, Marruecos y España. El eterno problema. Málaga, Algazara, 2002.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Cantata soleá, Madrid, Hiperión, 1978.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Tres movimientos, Madrid, Hiperión, 1981.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Ejemplo de la dueña tornadiza, Madrid, Hiperión, 1981.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Los papeles del tiempo, Madrid, Hiperión, 1984.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Vereda del gamo, Madrid, Hiperión, 1984.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Eres, Barcelona, Plaza y Janés, 1984.
  • BUENAVENTURA, Ramón, Teoría de la sorpresa, Madrid, Ediciones Libertarias, 1993.
  • BUENAVENTURA, Ramón, El año que viene en Tánger, Madrid, Debate, 1998.
  • BUENAVENTURA, Ramón, El corazón antiguo, Madrid, Debate, 2000.
  • BUENAVENTURA, Ramón, El último negro, Madrid, Alianza, 2005.
  • BUENAVENTURA, Ramón, NWTY, Madrid, Alianza, 2013.
  • CORDERO TORRES, José María, El concepto español del Protectorado. Alta Comisaría de España en Marruecos, Labor de España en África, Barcelona, Imp. Bosch, 1946.
  • GIMÉNEZ CARO, Isabel, Tal vez vivir. Antología poética, Almería, Edual, 2019.
  • GIMÉNEZ CARO, Isabel, “El año que viene en Tánger: la ciudad literaria de Ramón Buenaventura”, en Miscelánea de Estudios árabes y Hebraicos, Vol. 71, 2022, pp. 151-162.
  • LASHERAS, Javier, “RB: ni objetivo ni nación”. www.escritoresdeasturias.es
  • PÉREZ CRISTÓBAL, Enrique “Mística del lenguaje y mística del exilio”, en Caballero Rodríguez, Beatriz y López Fernández, Laura (eds.), Exilio e identidad en el mundo hispánico: reflexiones y representaciones, Biblioteca Virtual Cervantes, 2012, pp. 86-99.
  • PERI ROSSI, Cristina, Estado de exilio, Madrid, Visor, 2003.
  • ROJAS-MARCOS ALBERT, Rocío, Tánger ciudad internacional, Granada, Almed, 2009.
  • ROJAS-MARCOS ALBERT, Rocío, Tánger segunda patria. Córdoba, Almuzara, 2018.
  • SÁNCHEZ ZAPATERO, Javier, “Autobiografías del exilio republicano español: entre la nostalgia y la resistencia”, en Caballero Rodríguez, Beatriz y López Fernández, Laura (eds.), Exilio e identidad en el mundo hispánico: reflexiones y representaciones, Biblioteca Virtual Cervantes, 2012, pp. 227-249.
  • VVAA, El bakalito de las palabras, Tánger, Sures, 2020.