Relación entre el desplazamiento activo y las barreras percibidas en estudiantes universitarios de magisterio

  1. Royo Ortín, Emilio 1
  2. Aznar Cebamanos, Mónica 1
  3. Peñarrubia Lozano, Carlos 1
  1. 1 Universidad de Zaragoza
    info

    Universidad de Zaragoza

    Zaragoza, España

    ROR https://ror.org/012a91z28

Journal:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Year of publication: 2024

Issue Title: Septiembre - Diciembre

Volume: 16

Issue: 3

Type: Article

DOI: 10.58727/JSHR.104400 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Journal of sport and health research

Abstract

The primary objective of this study was to analyze the relationships between commuting times to university and environmental and psychosocial barriers among Education majors in the city of Zaragoza. This investigation is crucial not only for identifying potential solutions to enhance physical activity levels in this population but also because these students will become future advocates for promoting healthy habits among their future students. A total of 203 individuals enrolled in Physical Education courses within the Primary Education and Early Childhood Education programs at the Faculty of Education in Zaragoza participated in the study. Among them, 69 were pursuing Early Childhood Education (33.99%), and 134 were enrolled in Primary Education (66.01%). To assess commuting times, the short version of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was employed (Craig et al., 2003). Additionally, to understand perceived barriers hindering active commuting, a rating scale (modified from Palma-Leal et al., 2021) was utilized. Key findings revealed that time allocated for active commuting exceeded motorized commuting time. Furthermore, a significant correlation was only observed between time spent cycling and the barrier of feeling too burdened to walk or cycle (p < 0.5). Lastly, prominent barriers to active commuting included hazardous intersections, poor conditions and dangers on streets and bike lanes, and the burden of carrying weight. The campus or faculty location emerged as a significant factor influencing active commuting, particularly for walking routes. Bicycle usage was minimal, primarily due to safety concerns related to road conditions.

Bibliographic References

  • Aittasalo, M., Tiilikainen, J., Tokola, K., Seimelä, T., Sarjala, S. M., Metsäpuro, P.,...y Vaismaa, K. (2017). Socio-Ecological intervention to promote active commuting to work: Protocol and baseline findings of a cluster randomized controlled trial in Finland. International journal of environmental research and public health, 14(10), 1257.doi:10.3390/ijerph14101257
  • Barrera, L., Bustos, C., Diaz, X., & Pozo, C. (2018). Modo de desplazamiento razones o barreras y niveles de actividad física de universitarios en el primer año de educación superior. Revista Horizonte Ciencias de la Actividad Física, 9(Suplemento), 21-22.
  • Castillo-Paredes, A., Inostroza-Jiménez, N., Parra-Saldías, M., et al. (2021). Environmental and Psychosocial Barriers Affect the Active Commuting to University in Chilean Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1818. https://doi.org/10.3390/ijerph18041818
  • Cerro-Herrero, D. (2023). Las barreras para el desplazamiento activo en entornos educativos de Extremadura. [Tesis Doctoral, Universidad de Extremadura]. Recuperado de http://hdl.handle.net/10662/17140
  • Cerro-Herrero, D., Moreno-Díaz, M. I., Tapia-Serrano, M. A., & Prieto-Prieto, J. (2021). El desplazamiento activo a los entrenamientos en deportistas. Revista Española de Educación Física y Deportes, 432, 47-56.
  • Cerro-Herrero, D., Prieto-Prieto, J., Tapia-Serrano, M., Vaquero-Solís, M., & Miguel, P. (2022). Relación entre la intención de ser físicamente activo y el desplazamiento al centro educativo: propuestas de intervención para potenciar el desplazamiento activo. Espiral. Cuadernos del profesorado, 15, 51-58. https://doi.org/10.25115/ecp.v15i30.5939
  • Chillon, P., Evenson, K.R., Vaughn, A. & Ward, D.S. (2011). A systematic review of interventions for promoting active transportation to school. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity Act. 8. https://doi.org/10.1186/1479-5868-8-10.
  • Cuberos, R. C., Giráldez, V. A., Zagalaz, J. C., Sánchez, M. L. Z., & García, D. C. (2016). Estudio relacional de la práctica deportiva en escolares según el género. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(1), 85-92.
  • De la Cruz Bazaga, B., Cerro-Herrero, D., Vaquero-Solís, M., & Prieto-Prieto, J. (2021). Propuesta de intervención para fomentar el desplazamiento activo al centro educativo. Revista Española de Educación Física y Deportes, 432, 77-90.
  • Gálvez-Fernández, P., Saucedo-Araujo, R. G., Campos-Garzón, P., Aranda-Balboa, M. J., Molina-Soberanes, D., Segura-Díaz, J. M., Herrador-Colmenero, M., Huertas-Delgado, F. J., Villa-González, E., Barranco-Ruiz, Y., & Chillón, P. (2021). El desplazamiento activo al centro educativo e indicadores de salud asociados: protocolo de evaluación del estudio PACO “Pedalea y Anda al Colegio” y su aplicación en educación secundaria. Retos, 39, 649–657. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.80906
  • Gössling, S., Choi, A., Dekker, K., & Metzler, D. (2019). The social cost of automobility, cycling and walking in the European Union. Ecological Economics, 158, 65-74. https://doi.org/10.1016/j.ecolecon.2018.12.016
  • Herrador-Colmenero, M., Escabias, M., Ortega, F. B., McDonald, N. C., & Chillón, P. (2019). Mode of commuting TO and FROM school: A similar or different pattern? Sustainability, 11(4), 1026. https://doi.org/10.3390/su11041026
  • Huertas-Delgado, F. J., Chillón, P., Barranco-Ruiz, Y., Herrador-Colmenero, M., Rodríguez-Rodríguez, F., & Villa-González, E. (2018). Parental perceived barriers to active commuting to school in Ecuadorian youth. Journal of Transport and Health, 10, 290-296.
  • Kassavou, A., Turner, A., & French, D. P. (2013). Do interventions to promote walking in groups increase physical activity? A metaanalysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10(1), 18.
  • Larouche, R., Saunders, T. J., John Faulkner, G. E., Colley, R., & Tremblay, M. (2014). Associations between Active School Transport and Physical Activity, Body Composition, and Cardiovascular Fitness: A Systematic Review of 68 Studies. Journal of Physical Activity and Health, 11(1), 206–227. https://doi.org/10.1123/jpah.2011-0345
  • Maciejewska, M., Miralles-Guasch, C., & Marquet, O. (2020). Perfiles de población y uso de los transportes motorizados. Evidencias desde el campus de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Documents d’Anàlisi Geogràfica, 66(3), 629-648.
  • Mandic, S., Keller, R., García-Bengoechea, E., Moore, A., & Coppell, K. J. (2018). School Bag Weight as a Barrier to Active Transport to School among New Zealand Adolescents. Children, 5, 129. https://doi.org/10.3390/children5100129
  • Mandic, S., Mountfort, A., Hopkins, D., Flaherty, C., Williams, J., Brook, E., … Moore, A. (2015). Built Environment and Active Transport to School (BEATS) Study: Multidisciplinary and Multi-Sector Collaboration for Physical Activity. Retos, 28, 197-202.
  • Molina-García, J., Castillo, I., & Sallis, J. F. (2010). Psychosocial and environmental correlates of active commuting for university students. Preventive Medicine, 51(2), 136–138. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2010.05.009
  • Molina-García, J., Queralt, A., Estevan, I., Álvarez, O., & Castillo, I. (2016). Barreras percibidas en el desplazamiento activo al centro educativo: fiabilidad y validez de una escala. Gaceta Sanitaria, 30, 426-431. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2016.05.006
  • Molina-García, J., Sallis, J. F., & Castillo, I. (2014). Active Commuting and Sociodemographic Factors Among University Students in Spain. Journal of Physical Activity and Health, 11(2):359-363. https://doi.org/10.1123/jpah.2012-0004
  • Oficina de Seguretat, Salut i Medi Ambient (OSSMA) de la Universidad de Barcelona. (2018). Resultats de l´Enquesta de Mobilitat de la Universitat de Barcelona. Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • Organización Mundial de la Salud. (2021). Obesidad y sobrepeso. Ginebra: WHO. Recuperado de https://www.who.int/es/newsroom/fact-sheets/detail/obesity-and-overweight
  • Organización Mundial de la Salud. (2022). Actividad física. Ginebra. WHO. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/factsheets/detail/physical-activity
  • Orzanco-Garralda, M. R., Guillén-Grima, F., Suberviola, L. S., Areta, M. D., & Aguinaga-Ontoso, I. (2018). Percepción de factores psicosociales y del entorno relacionados con el desplazamiento activo. Revista de Psicología del Deporte, 27(1), 135-140.
  • Oteíza, L. E., Rodríguez, F. R., Carvajal, J. G., Carvajal, P. V., & Sepúlveda, R. Y. (2011). Valoración del autoconcepto físico en estudiantes universitarios y su relación con la práctica deportiva. Journal of Movement and Health, 12(1):22-26. https://doi.org/10.5027/jmh-Vol12-Issue1(2011)art31
  • Palma-Leal, X., Molina-Garcia, J., Castillo-Paredes, A., & Chillón, P. (2021). Fiabilidad de la escala de barreras para el desplazamiento activo a la universidad en estudiantes chilenos. Journal of Movement & Health, 18(2). http://doi.org/10.5027/jmh-Vol18-Issue2(2021)art124
  • Pinilla-Quintana, I., Martín-Moraleda, E., Jiménez-Zazo, F., Martinez-Romero, M. T., Dorado-Suárez, A., Romero-Blanco, C., García, M. V., Cabanillas, E., Mota-Utanda, M. C., Queralt, A., Herrador-Colmenero, M., Castro-Lemus, N., Santos, M. P., Chillón, P., Molina-García, J., Sallis, J. F., Mandic, S., & Aznar, S. (2024). Active commuting to school and the environmental, social and lifestyle influences in Spanish adolescents: PACO Y PACA (Pedal and walk to school, Pedal and walk home) protocol study. Journal of Sport and Health Research. 16(1):167-182. https://doi.org/10.58727/jshr.94961
  • Práxedes, A., Sevil, J., Moreno, A., del Villar, F., & García-González, L. (2016). Niveles de actividad física y motivación en estudiantes universitarios. Diferencias en función del perfil académico vinculado a la práctica físicodeportiva. Journal of Sport and Health Research, 8(3), 191-204.
  • Ruiz-Ariza, A., de la Torre-Cruz, M. J., Redecillas-Peiro, M. T., & Martinez-Lopez, E. J. (2015). Influencia del desplazamiento activo sobre la felicidad, el bienestar, la angustia psicológica y la imagen corporal en adolescentes. Gaceta Sanitaria, 29(6), 454–457. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2015.06.002
  • Sáez Padilla, J., Cantonero Cobos, J. M., Moreno Sánchez, E., Molina López, J., & Tornero Quiñones, I. (2022). Beneficios y barreras del desplazamiento activo hacia el centro escolar: una revisión sistemática. Retos, 43, 572–578. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.89075
  • Seguí-Pons, J. M., & Ruiz-Pérez, M. (2020). Los desplazamientos cotidianos al campus universitario periférico. Movilidad y sostenibilidad: el caso de la Universidad de las Islas Baleares, Palma. Sud-Ouest européen, 50, 33-49. https://doi.org/ 10.4000/soe.7082
  • Vaquero-Solís, M., Tapia-Serrano, M. A., Prieto Prieto, J., Cerro-Herrero, D., & Sánchez-Miguel, P. A. (2022). Active Commuting in Adolescents: Importance of Perceived Barriers and Accompaniment. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 22(88), 985-999. https://doi.org/10.15366/rimcafd2022.88.016
  • Villa-González, E., Rodríguez-López, C., & Chillón Garzón, P. (2012). Factores personales y ambientales asociados con el desplazamiento activo al colegio de los escolares españoles. Revista de Psicología Del Deporte, 21, 343–349.
  • Waygood, E. O. D., Friman, M., Olsson, L. E., & Taniguchi, A. (2017). Transport and child well-being: An integrative review. Travel Behaviour and Society, 9, 32-49. https://doi.org/10.1016/j.tbs.2017.04.005