El Teatro Social como herramienta docente para el desarrollo de competencias interculturales
-
1
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 1130-5029, 2340-8995
Year of publication: 2017
Issue Title: Innovación docente en el ámbito de la universidad
Issue: 31
Pages: 175-194
Type: Article
More publications in: Revista de humanidades
Abstract
This article presents the process of implementing Social Theater as a participatory methodology for the development of intercultural competences in the University. We present the results of the evaluation carried out through the questionnaire and the discussion group, in order to determine if the proposed objectives have been achieved. The results show that Social Theater foment intercultural competences, develops in students a critical attitude to social inequalities, favors empathy, sensitivity, active listening, verbal and non-verbal communication, and at the same time creates social conscience in the actors and actresses as in the spectators. It is important to carry out teaching methodologies that foment creativity and convert students to agents of change, and Social Theater is a pedagogical tool that favors social participation based on experiences lived by students in first person.
Bibliographic References
- Barquero, J. (2014). Perspectiva práctica del humanismo: teatro social experimentado por estudiantes universitarios del Centro de Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, Vol. 2 (1), Enero-junio, 107-117, http://dx.doi.org/10.15359/rnh.2-1.8
- Boal, A. (2002). Juego para actores y no actores. Barcelona: Alba.
- Boal, A. (2009). A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond y Funarte.
- Calvo, A; Haya, I y Ceballos, N. (2015). El Teatro Foro como estrategia pedagógica promotora de la justicia social. Una experiencia de formación inicial del profesorado en la Universidad de Cantabria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82 (29.1), 89-107.
- Camino, I.; Zelaieta, E., Alvarez, A. y Tresserras, A. (2015). Un reto innovador en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil: la obra teatral Kubik. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, vol 19, (2), 429-440
- Díaz-Aguado, M. J. (2003). Educación Intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.
- Fundació La Roda (10 de enero de 2017). El teatro como herramienta de reflexión y transformación social. [Entrevista Anna Caubet y Silvia De Toro. Impactat Intervencions Teatrals].
- Motos, T. y Navarro, A. (2003). El papel de la dramatización en el currículo. Revista Articles, (nº 29), 10-28.
- Motos, T.; y Navarro, A. (2011). Máscaras educativas detrás de la tiza. Experimentando estrategias del Teatro del Oprimido en la formación permanente del Profesorado para la reflexión sobre la práctica educativa. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 6, (1), 1-14. Doi: 10.6092/issn.1970-2221/2180.
- Puga, I. (2012). Teatro del Oprimido: dispositivo crítico para la Psicología Social Comunitaria. Revista Sociedad & Equidad, (nº 3), Enero, 195-210