El Teatro Social como herramienta docente para el desarrollo de competencias interculturales

  1. Rocio Cárdenas-Rodríguez 1
  2. Teresa Terrón-Caro 1
  3. Mª del Carmen Monreal Gimeno 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Revista de humanidades

ISSN: 1130-5029 2340-8995

Year of publication: 2017

Issue Title: Innovación docente en el ámbito de la universidad

Issue: 31

Pages: 175-194

Type: Article

DOI: 10.5944/RDH.31.2017.19078 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de humanidades

Abstract

This article presents the process of implementing Social Theater as a participatory methodology for the development of intercultural competences in the University. We present the results of the evaluation carried out through the questionnaire and the discussion group, in order to determine if the proposed objectives have been achieved. The results show that Social Theater foment intercultural competences, develops in students a critical attitude to social inequalities, favors empathy, sensitivity, active listening, verbal and non-verbal communication, and at the same time creates social conscience in the actors and actresses as in the spectators. It is important to carry out teaching methodologies that foment creativity and convert students to agents of change, and Social Theater is a pedagogical tool that favors social participation based on experiences lived by students in first person.

Bibliographic References

  • Barquero, J. (2014). Perspectiva práctica del humanismo: teatro social experimentado por estudiantes universitarios del Centro de Estudios Generales. Revista Nuevo Humanismo, Vol. 2 (1), Enero-junio, 107-117, http://dx.doi.org/10.15359/rnh.2-1.8
  • Boal, A. (2002). Juego para actores y no actores. Barcelona: Alba.
  • Boal, A. (2009). A Estética do Oprimido. Rio de Janeiro: Garamond y Funarte.
  • Calvo, A; Haya, I y Ceballos, N. (2015). El Teatro Foro como estrategia pedagógica promotora de la justicia social. Una experiencia de formación inicial del profesorado en la Universidad de Cantabria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 82 (29.1), 89-107.
  • Camino, I.; Zelaieta, E., Alvarez, A. y Tresserras, A. (2015). Un reto innovador en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil: la obra teatral Kubik. Profesorado: Revista de Currículum y formación del profesorado, vol 19, (2), 429-440, http://www.ugr.es/local/recfpro/rev192COL11.pdf
  • DíazAguado, M. J. (2003). Educación Intercultural y aprendizaje cooperativo. Madrid: Pirámide.
  • Fundació La Roda (10 de enero de 2017). El teatro como herramienta de reflexión y transformación social. [Entrevista Anna Caubet y Silvia De Toro. Impactat Intervencions Teatrals]. Recuperado de http://www.fundaciolaroda.cat/es/node/175
  • Motos, T. y Navarro, A. (2003). El papel de la dramatización en el currículo. Revista Articles, (nº 29), 10-28.
  • Motos, T.; y Navarro, A. (2011). Máscaras educativas detrás de la tiza. Experimentando estrategias del Teatro del Oprimido en la formación permanente del Profesorado para la reflexión sobre la práctica educativa. Ricerche di Pedagogia e Didattica, 6, (1), 1-14. Doi: 10.6092/issn.1970-2221/2180.
  • Puga, I. (2012). Teatro del Oprimido: dispositivo crítico para la Psicología Social Comunitaria. Revista Sociedad & Equidad, (nº 3), Enero, 195-210, http://www.sye.uchile.cl/index.php/RSE/article/viewFile/18251/19200
  • Trujillo, P. (10 de enero de 2017). En el teatro social jugamos a transformar la realidad. El nuevo destino es un estado de equidad, de equilibrio en constante movimiento [Mensaje de un blog]. Recuperado de http://teatrosocialycomunitario.blogspot.com.es/p/teatro-social.html