Estudio de las concepciones de los estudiantes de magisterio sobre la diversidad cultural

  1. Rodríguez-Izquierdo, Rosa M.
Revista:
Educar

ISSN: 0211-819X

Any de publicació: 2005

Títol de l'exemplar: Las representaciones en la enseñanza

Número: 36

Pàgines: 49-69

Tipus: Article

Altres publicacions en: Educar

Resum

L'atenció a la diversitat cultural, tot i que està reconeguda a la legislació educativa actual, és encara més un desig que no pas una realitat. Els futurs professors no tenen un coneixement adequat de les característiques dels infants que pertanyen a minories ètniques ni com se¿ls pot donar l'atenció educativa que necessiten. Aquest treball presenta els principals resultats i conclusions d'una recerca duta a terme entre estudiants universitaris de Magisteri en la qual s'ha explorat el pensament d'aquest col'lectiu sobre la diversitat cultural i les seves incidències en l'educació. L'estudi que presentem en aquest article forma part d'una recerca més àmplia en la qual es van utilitzar, com a instruments de recollida de dades, una escala d'actituds, un diferencial semàntic d'elaboració pròpia i grups de discussió amb els estudiants universitaris. En aquest article, només hi recollim els resultats obtinguts mitjançant l'escala d'actituds. Les conclusions més rellevants de l'estudi indiquen que els alumnes no rebutgen la diversitat cultural, sinó que en tenen poca consciència, encara que en termes generals és una actitud positiva.

Referències bibliogràfiques

  • BARRAGÁN RUIZ-MATAS, C. (2000). «¿Qué se esconde tras la formación intercultural?». En II Congreso sobre Migraciones en España. España y las migraciones internacionales en el cambio de siglo. Madrid, 5-7 de octubre.
  • BARTOLOMÉ, M. (coord.) (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs Psicopedagogía.68Educar 36, 2005 Rosa Mª Rodríguez Izquierdo
  • CABRERA, F.; ESPÍN, M. A.; RODRÍGUEZ, M.; TORRADO, M. (1994). «Escala de actitudes del profesorado ante la educación multicultural». Revista de Investigación Educativa, vol. 12, núm. 23, p. 445-450.
  • CALVO BUEZAS, J. (1993). Igualdad de oportunidades respecto a las diferencias: Integración de las minorías, tolerancia en las mayorías y educación intercultural para todos. Madrid: CIDE. Informe de investigación inédito.
  • CALVO BUEZAS, J. (1995). Crece el racismo, también la solidaridad: Los valores de la juventud en el umbral del siglo XXI. Madrid: Tecnos/Junta de Extremadura.
  • DÍAZ-AGUADO, M. (2000). «Apuntes sobre la educación en las sociedades de inmigración: perspectiva de tres colectivos de inmigrantes de la comunidad de Madrid (último semestre de 1998)». En II Congreso sobre Migraciones en España. España y las migraciones internacionales en el cambio de siglo, Madrid, 5-7 de octubre
  • JORDÁN, J. A. (1994). La escuela multicultural: Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós.
  • RODRÍGUEZ, M.; CABRERA, F.; ESPÍN, J. V.; MARÍN, M. A. (1997). «Elaboración de una escala de actitudes hacia la educación multicultural». Revista de Investigación Educativa, vol. 15, núm. 1, p. 103-124.
  • SALES, A.; GARCÍA, R. (1997). Programas de educación intercultural. Bilbao: Desclée De Brouwer