Estudio de las concepciones de los estudiantes de magisterio sobre la diversidad cultural

  1. Rodríguez-Izquierdo, Rosa M.
Zeitschrift:
Educar

ISSN: 0211-819X

Datum der Publikation: 2005

Titel der Ausgabe: Las representaciones en la enseñanza

Nummer: 36

Seiten: 49-69

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Educar

Zusammenfassung

In spite of being recognised in legislation, attention to cultural diversity, is still more a desire than a reality. Future teachers do not have an appropriate knowledge about the characteristics of minority ethnic children as to how to provide the educational attention they need. This paper presents the main results and conclusions carried out among teaching students. The work is a deep study of the attitudes the students have about cultural diversity and its implications on education. This research project is part of a larger survey in which we have used an attitude scale and a semantic differential and the group discussion as instruments of gathering data. In this article we only present the results obtained trough the attitude scale. The most relevant conclusions of this study shows that students do not reject cultural diversity but they have a very poor consciousness about it. However, in general terms their attitude is rather positive.

Bibliographische Referenzen

  • BARRAGÁN RUIZ-MATAS, C. (2000). «¿Qué se esconde tras la formación intercultural?». En II Congreso sobre Migraciones en España. España y las migraciones internacionales en el cambio de siglo. Madrid, 5-7 de octubre.
  • BARTOLOMÉ, M. (coord.) (1997). Diagnóstico a la escuela multicultural. Barcelona: Cedecs Psicopedagogía.68Educar 36, 2005 Rosa Mª Rodríguez Izquierdo
  • CABRERA, F.; ESPÍN, M. A.; RODRÍGUEZ, M.; TORRADO, M. (1994). «Escala de actitudes del profesorado ante la educación multicultural». Revista de Investigación Educativa, vol. 12, núm. 23, p. 445-450.
  • CALVO BUEZAS, J. (1993). Igualdad de oportunidades respecto a las diferencias: Integración de las minorías, tolerancia en las mayorías y educación intercultural para todos. Madrid: CIDE. Informe de investigación inédito.
  • CALVO BUEZAS, J. (1995). Crece el racismo, también la solidaridad: Los valores de la juventud en el umbral del siglo XXI. Madrid: Tecnos/Junta de Extremadura.
  • DÍAZ-AGUADO, M. (2000). «Apuntes sobre la educación en las sociedades de inmigración: perspectiva de tres colectivos de inmigrantes de la comunidad de Madrid (último semestre de 1998)». En II Congreso sobre Migraciones en España. España y las migraciones internacionales en el cambio de siglo, Madrid, 5-7 de octubre
  • JORDÁN, J. A. (1994). La escuela multicultural: Un reto para el profesorado. Barcelona: Paidós.
  • RODRÍGUEZ, M.; CABRERA, F.; ESPÍN, J. V.; MARÍN, M. A. (1997). «Elaboración de una escala de actitudes hacia la educación multicultural». Revista de Investigación Educativa, vol. 15, núm. 1, p. 103-124.
  • SALES, A.; GARCÍA, R. (1997). Programas de educación intercultural. Bilbao: Desclée De Brouwer