Experiencias universitarias en diferentes titulaciones de la universidad Pablo de Olavideconstrucción de ideas previas sobre la sociedad de la información con software social 2.0

  1. López Meneses, Eloy
  2. Llorent García, Vicente J.
  3. Fernández Márquez, Esther
Journal:
Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

ISSN: 1699-3748

Year of publication: 2012

Issue: 23

Type: Article

More publications in: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia

Abstract

This research describes an experience of university innovative with social software through Word Clouds about the principal features of the Information Society for two degrees (Graduate in Social Education and Graduate Double at Social Education and Social Work) of the Faculty of Social Sciencies of the University Pablo de Olavide (Seville), for academic course 2011-12. This is the link: http://practicas3000. jimdo. com/. The present study is part of the research called: “Didactic formation in Cloud Computing: Digital competences, didactics strategies y e-task with Web 2. 0 tecnology in EEES”, under Action 2 of Innotation Projects and Faculty Development subsidized by Vice President for Teaching and European Convergence of mentioned University. Between the objetives stand: promote the active and autonomous paper of students in construction of knowledge process, investigate about previous ideas of the student body about the Information Society, develop on-line Word Clouds with applications related with the social software, create a repository about this topic for subsequent academic promotions and reflect on preconceptions regarding the current Information Society.

Bibliographic References

  • Aguaded, J. I., López Meneses y Alonso. (2010a). Formación del profesorado y software social. Teacher training and social software. Revista Estudios sobre educación. 18, 97-114.
  • Aguaded, J. I. y Hernando, A. (2011). Recursos tecnológicos en la universidad de Huelva: hacia la universidad digital. En Cabero, J, Aguaded, J. I.; López Meneses y otros.: Experiencias innovadoras hispano-colombianas con Tecnologías de la Información y la Comunicación. Sevilla: Mergablum. 65-85.
  • Aguaded, J. I.; Muñiz, C y Santos, N. (2011). Educar con medios tecnológicos. Tecnologías telemáticas en la Universidad de Huelva. Ponencia en el I Congreso Internacional “Comunicación y Educación: Estrategias de alfabetización mediática” celebrado en la Universidad Autónoma de Barcelona, los días 11 al 13 de mayo.
  • Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Bogdan, R. y Biklen, S. K. (1992). Investigación cualitativa de la educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • Cabero, J y López Meneses, E. (2009). El profesorado universitario y las TIC en el Espacio Europeo de Educación Superior. En CABERO, J Y LÓPEZ MENESES. Evaluación de materiales multimedia en red en el Espacio Europeo de Educación Superior (EEES); 9-14. Barcelona: DaVinci.
  • Cabero, J; López Meneses, E y Llorente, M.C. (2009). La docencia universitaria y las tecnologías web 2.0 renovación e innovación en el Espacio Europeo. Sevilla: Mergablum.
  • Cabero, J. y Marín, V. (2011). La experiencia de los campus virtuales compartidos universitarios. En Cabero, J, Aguaded, J. I.; López Meneses y otros.: Experiencias innovadoras hispano-colombianas con Tecnologías de la Información y la Comunicación. Sevilla: Mergablum. 49-63.
  • Huffaker, D. (2005). The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, 13, 2, 91-98.
  • Miles, M. B. y Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • Miranda, M. J., Guerra, L., Fabbri, M. y López Meneses, E. (Coords.) (2010). Experiencias universitarias de innovación docente hispano-italianas en el espacio europeo de Educación Superior. Sevilla: Mergablum.
  • Pulichino, J. (2006). Orientaciones futuras en materia de e-Learning Research Report (No. 2), Santa Rosa, California, EE.UU.: El eLearning Guild.
  • Saeed, N., Yang, Y. y Sinnappan, S. (2009). Las tecnologías web emergentes en la Educación Superior. Tecnología para la Educación y Sociedad, 12, 4, 98-109. Educational Technology y Society , 12 (4), 98–109.
  • Selwin, N y Gouseti, A. (2009). Schools and Web 2.0: a critical perspective. Revista Educatio Siglo XXI, 27 (2), 147-165.