Análisis diacrónico de la percepción del estudiantado sobre la Sociedad de la Información con software social
ISSN: 1699-3748
Año de publicación: 2016
Título del ejemplar: Octubre
Número: 34
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia
Resumen
This diachronic study describes an innovative college experience based on the development of word clouds with the aim of analyzing the students’ perception about the most important features of the Society of Information. These words clouds were created by students of the subject: “Information and communication technology” of the Social Education Degree at the University Pablo de Olavide (Seville). The initial college experience was part of the project: "Teaching Training in Cloud Computing: Digital skills, teaching strategies and e-activities with Web 2.0 technology in the EHEA" under Action 2 Projects of Teaching Innovation and Development funded by Vice Chancellor of Teaching and European Convergence. Through a quantitative and descriptive methodology, 138 students’ contributions were analyzed and, among the conclusions, we can infer that students enrolled in 2011 / 2012 thought that society is characterized by a marked improvement of communication (72.73%), with a high incidence on the social aspect of globalization (50%) anduniversality (13.64%). They also express greater availability of information (38.64%) and accessibility (11.36%) with more speed and immediacy (32.95%), but, on the other hand, they indicate a communication saturation (11.36%). It is also remarkable that students are favored with aspects of creativity and innovation (14.77%). Finally, they point out the significant increase and proliferation of advertising (10.23%). However, students from 2014-15 emphasize the concept of technology (74%), also indicating an increased globalization (60%) and communication (52%). Students also give more importance to innovation as a key element of this Digital Society (34%), appearing the crisis covering two concepts: economic and people dehumanization (32%) and inequality related with the emergence of digital and cognitive gaps (28%). Finally, comparing the changing perceptions of the students, we could emphasize those concepts that are still maintained, such as communication and globalization, and further changing the rest of conceptions.
Referencias bibliográficas
- Aguaded, J. I., López-Meneses, E. y Jaén, A. (2013). Portafolios electrónicos universitarios para una nueva metodología de enseñanza superior. Desarrollo de un material educativo multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC),10 (1), 7-28. Disponible en:http://rusc.uoc.edu/index.php/rusc/article/view/v10n1-aguaded-lopez-jaen/v10n1-aguaded-lopez-jaenes(Consultado 5/9/2015).
- Area, M., y Pessoa, A, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38, 13-20. DOI: 10.3916/C38-2012-02-01
- Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
- Cabero, J. & Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 42, 165-172. DOI: 10.3916/C42-2014-16.
- Cabero, J., Ballesteros, C., y López-Meneses, E. (2015). Los mapas conceptuales interactivos como recursos didácticos en el ámbito universitario. Revista Complutense de Educación, 26, 51-76. Disponible en: http://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/43815 (Consultado 16/9/2015).
- Castells, M. (2000). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad en red. Madrid: Alianza Editorial.
- Cózar, R., y Roblizo, M.J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (Relatec), 13 (2), 119- 133. Disponible en: http://relatec.unex.es/article/view/1397(Consultado 23/9/2015).
- Echevarría, J. (2000). La revolución doméstica mete el mundo en casa a través de las nuevas tecnologías. Consumer, 29. Disponible en: http://www.consumer-revista.com/ene2000/impresora/entrevista.html (Consultado 18/9/2015).
- Friese, S. (2012). Qualitative data analysis with ATLAS.ti. London: SAGE Publications Ltd.
- Lewis, B. (2004). NVivo 2.0 and ATLAS.ti 5.0: A comparative review of two popular qualitative dataanalysis programs. Field Methods, 16 (4), 439–469.
- López-Meneses, E., Llorent-García, V., y Fernández-Márquez, E. (2012). Experiencias universitarias en diferentes titulaciones de la universidad Pablo de Olavide: construcción de ideas previas sobre la sociedad de la información con software social 2.0. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 23. Disponible en: http://dim.pangea.org/revistaDIM23/revista23unisoftwaresocialeloylopez.htm(Consultado 29/9/2015).
- López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., y Fernández Márquez, E. (2014). Análisis de la percepción de los estudiantes sobre las áreas de intervención del futuro educador y trabajador social a través de una didáctica digital con mapas conceptuales multimedia. RED. Revista de Educación a Distancia. 41, 1-17. Disponible en: http://www.um.es/ead/red/41(Consultado 17/9/2015)
- López-Noguero, F. (2015). La Educación Social especializada con personas en situación de conflicto social. Revista de Educación, 336, 57-71.
- Lu, C.-J., y Shulman, S. W. (2008). Rigor and flexibility in computer-based qualitative research: Introducing the coding analysis toolkit. International Journal of MultipleResearchApproaches, 2 (1), 105-117.
- Marquès, P. (2000a). Las TIC y sus aportaciones a la sociedad. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/tic.htm(Consultado 16/9/2015).
- Marqués, P. (2000b).La cultura tecnológica en la sociedad de la información. Disponible en: http://dewey.uab.es/pmarques/si.htm(Consultado 14/9/2015).
- Marqués. P. (2008). Aportaciones del foro TICEMUR 2008: La escuela del 2015. Las competencias tic del docente. Contextualizadas desde el documento: las competencias digitales de los docentes. Disponible en: http://www.academia.edu/357781/Las_competencias_TIC_del_docente(Consultado 27/9/2015).
- Moya, M. (2013). De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 27. Disponible en: http://dim.pangea.org/revistaDIM27/revista27ARcontenidosdigitales.htm (Consultado 5/9/2015).
- Rambaree, K., y Faxelid, E. (2013). Considering Abductive Thematic Network Analysis with ATLAS.ti 6.2. In N. Sappleton (Ed.). Advancing Research Methods with New Media Technologies (pp. 170-186). Hershey PA, USA: IGI Global.
- Sanz-Gil, J. J. (2014). WhatsApp: Potencialidad educativa versus dependencia y adicción. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 30. Disponible en: http://dim.pangea.org/revista30.htm(Consultado 6/9/2015).
- Sarasola, J. L., López-Meneses, E., y Fernández, E. (2013). Experiencias de posgrado sobre el envejecimiento a través de nubes de palabras. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia 25. Disponible en: http://www.pangea.org/dim/revista25(Consultado 24/9/2015).
- Schworm, S., y Gruber, H. (2012). E-Learning in universities: Supporting help-seeking processes by instructional prompts. British Journal of Educational Technology, 43, 272–281.