Formación en competencias digitales en la universidad. Percepciones del alumnado

  1. Fernández Márquez, Esther 1
  2. Leiva Olivencia, Juan José 2
  3. López Meneses, Eloy José 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
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    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Málaga
    info

    Universidad de Málaga

    Málaga, España

    ROR https://ror.org/036b2ww28

Journal:
Campus Virtuales

ISSN: 2255-1514

Year of publication: 2017

Issue Title: Octubre/October

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 79-89

Type: Article

More publications in: Campus Virtuales

Abstract

This article describes an universitary experience about what the students of Grade in Social and Legal Sciences of the University of Malaga, of academic year 2015/2016, think on the training that they have in e-skills. The goal is to understand their perceptions about the e-skills they possess and about the role they play in the acquisition of the same higher education and role of the teacher. The educational experience has corroborated the importance given to acquiring these skills both for the good performance of the educational tasks and academic progress, as well as for the subsequent incorporation into the working world, and in this process, the teachers have a fundamental role, but above all in terms of specific e-skills; another result that we consider remarkable is that the majority of students have had to acquire them autonomously.

Funding information

Este aspecto no es sólo primordial para el estudiantado, sino también para los docentes que deben favorecer la asimilación de estos conocimientos en sus aulas, y para ello han de poseer además de una actitud positiva, formación, actualización, por supuesto, han de poder contar con las tecnologías precisas,… Asimismo, se debe mantener una estrecha comunicación con las empresas, para conocer exactamente la demanda socio-laboral respecto a las competencias digitales, y que los conocimientos que se adquieren en Educación Superior resulten aplicables, útiles y actuales en el mercado de trabajo, ya que el 21,57% de las empresas solicitan de forma expresa el “dominio de las Tecnologías de la Información y la Comunicación”, según los datos del último informe del Observatorio de empleabilidad y empleo de los universitarios (2015).

Funders

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