15 años del Máster de Gerontologíauna visión educativa para el envejecimiento saludable

  1. Evaristo Barrera-Algarín 1
  2. José Luís Sarasola-Sánchez-Serrano 1
  3. María del Castillo Gallardo-Fernández 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revista:
IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

ISSN: 2386-4303

Año de publicación: 2017

Número: 8

Páginas: 38-59

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: IJERI: International journal of Educational Research and Innovation

Resumen

This article’s goal is an analysis of the evolution of training in gerontology through the Masters in Gerontology and Gerontological Management and Management Centers coming instructing professionals and researchers over 15 years. The success of this training due to population aging related to our society, to justify and call the training of professionals and scientists in the field of gerontology and professions and scientific fields that elements included therein. Methodology: Based on the analysis of data obtained by different studies and databases that monitor the evolution of the master we can demonstrate the validity and excellence of this training throughout the years of the master are exposed. Main results: training is well established in the gerontological field nationwide with a high national prestige; Master highly demanded as first choice and well above the places available; It is to be realized mainly by "vocation" for "curriculum" for their "job opportunities" and "improvement of knowledge and technical skills" that can provide; academic indicators with a high grade of excellence; a teaching staff of high quality, with a strong participation of experts and professionals in continuous innovation; conducting high-level practices; demonstrated high employability; and high levels of satisfaction of all groups involved.

Referencias bibliográficas

  • Área de Calidad UPO. (2015). Informe sobre el Perfil del Alumnado de Nuevo Ingreso. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
  • ARGOS. (2015). Informe de Inserción Laboral del Máster Universitario en Gerontología y Dirección y Gestión de Centros Gerontológicos desde el curso 2011-2012. Sevilla: Servicio Analuz de Empleo. Junta de Andalucía.
  • Barrera, E., Malagón, J., & Sarasola, J. (2012). El Trabajo Social en la Provincia de Sevilla. Sevilla: Padilla.
  • Berkman, B., Silverstone, B., June Simmons, W., Volland, P., & Howe, J. (2016). Social Work Gerontological Practice: The Need for. Journal of Gerontological Social Work, 59(2), 162-177.
  • Fernández-Ballesteros, R. (2000). Gerontología Social. Una introducción. En R. Fernández-Ballesteros, Gerontología Social (págs. 31-54). MAdrid: Pirámide.
  • Gil, E. (2004). Consecuencias de la evolución demográfica en la economía. Revista de Economía ICE(815), 2019-230.
  • Harlam, W. (1959). The Training of the Professional Educator in Social Gerontology. Adult Education Quarterly, 9, 67-74.
  • Hou, S. (2015). Introduction to Aging. A Positive, Interdisciplinary Approach. Health Promotion Practice, 16(1), 12-14.
  • IMSERSO. (2015). Informe 2014. Las personas mayores en España. Datos estadísticos estatales y por Comunidades Autónomas. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad .
  • Martín, M., & Bravo, J. (2003). Trabajo Social Gerontológico. Aportaciones del Trabajo Social a la Gerontología. En M. Martín, Trabajo Social en Gerontología (págs. 41-74). Madrid: Síntesis.
  • Mills-Dick, K., Geron, S., & Erwin, H. (2007). Evaluation Through Collaboration: A Model Program of Agency-Based Training in Geriatric Social Work. Journal of Gerontological Social Work, 20(1/2), 39-57.
  • Moragas, R. (1998). Gerontología Social. Barcelona: Herder.
  • OCDE. (2016 de Julio de 2016). Elderly population (indicator). Obtenido de doi: 10.1787/8d805ea1-en
  • Pinazo, S., & Sánchez, M. (2005). Claves para comprender la posición actual de la Gerontología. Justificación de la obra. En S. Pinazo, & M. Sánchez, Gerontología. Actualización, Innovación y propuestas (págs. 3-35). Madrid: Pearson.
  • Pressat, R. (1973). El análisis demográfico. Méjico: FCE.
  • RAE. (2016). Diccionario de la LEngua Española. RAE.
  • Ruiz, L., Failde, J., Vázquez, S., Cid, X., & Carrera, M. (2016). Presence and potentialities of social education in the field of health. Revista de Educación, 373, 57-84.
  • Ruiz-Adame, M. (2016). La opinión de las personas egresadas sobre la utilidad de la formación en gerontología. Gaceta Sanitaria, 30(2), 161-162.
  • Simons, k., Bonifas, R., & Gammonley, D. (2011). Commitment of Licensed Social Workers to Aging Practice. Health Social Work, 36(3), 183-195.
  • Tinker, A., Hussain, L., D'Cruz, J., Tai, W., & Zaidman, S. (2016). Why should medical students study Social Gerontology? Age and Ageing, 45, 190-193.
  • Universidad Pablo de Olavide . (21 de Julio de 2016a). Máster en Gerontología y Dirección y Gestión de Centros Gerontológicos. Obtenido de https://www.upo.es/postgrado/Master-Oficial-Gerontologia-y-Direccion-y-Gestion-de-Centros-Gerontologicos?opcion=3
  • Universidad Pablo de Olavide. (21 de Julio de 2016b). Prácticas del Máster de Gerontología y Dirección y Gestión de Centtros Gerontológicos. Obtenido de https://www.upo.es/postgrado/Master-Oficial-Gerontologia-y-Direccion-y-Gestion-de-Centros-Gerontologicos?opcion=11
  • Universidad Pablo de Olavide. (21 de Julio de 2016c). Salidas académicas del Master de Gerontología y Dirección y Gestión de Centros Gerontológicos. Obtenido de https://www.upo.es/postgrado/Master-Oficial-Gerontologia-y-Direccion-y-Gestion-de-Centros-Gerontologicos?opcion=12
  • Universidad Pablo de Olavide. (21 de Julio de 2016d). Calidad en el Máster de Gerontología y Dirección y Gestión de Centros Gerontológicos. Obtenido de https://www.upo.es/postgrado/export/sites/default/MICROSITES/master/2015_2016/Documentos-master/Calidad/Cuadro_Indicadores/Cuadro-de-indicadores-MGE.pdf
  • Washington, K., Bowland, S., Mueggenburg, K., Pederson, M., Otten, S., & Renn, T. (2014). Learning to Facilitate Advance Care Planning: The Novice Social Worker’s Experience. Journal of Teaching in Social Work, 34, 514–530.