El proceso de enseñanza-aprendizaje de una asignatura cuantitativa en el campo de las Ciencias Socialesun caso de estudio

  1. Lozano Oyola, Macarena 1
  2. Romano Paguillo, Inmaculada 1
  3. Segovia González, Mª. Manuela 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Journal:
Anales de ASEPUMA

ISSN: 2171-892X

Year of publication: 2014

Issue: 22

Type: Article

More publications in: Anales de ASEPUMA

Abstract

Over the last three academic years we have made changes in the teaching-learning process of the course "Quantitative Methods applied to Social Sciences" - a compulsory subject of Pablo de Olavide University. Since this is a quantitative-type subject, we have detected that a many students who study a degree in the field of social sciences often show an initial rejection of this subject. This is influenced by the fact that they have not received adequate training in this matter in pre-university education. Thus, as they do not understand the basic concepts, this causes an unsatisfactory academic performance that sometimes makes them give up the subject from the beginning of the course. To avoid these problems, and being aware of the importance of knowing quantitative methods when joining the labor market, in recent academic years we have given greater importance to the acquisition of skills related to accomplishing autonomous individual work and group work. In this way we have substantially reduced the subject’s dropout rates and improved academic performance.

Bibliographic References

  • Lozano, M., Romano, I. y Segovia, M.ª. (2013). “Towards improving the process of teaching and learning in quantitative subjects in the field of Social Sciences”. EDULEARN13 International Conference on Education and New Learning Technologies, EDULEARN13 Proceedings, pp. 4255-4262.
  • Mas, J.; Benlloch, J.V. (2008). “Una propuesta metodológica de estudio de rendimiento académico en una titulación universitaria”. Libro de Acta del V Congreso Iberoamericano de Docencia Universitaria, Valencia. Asociación Iberoamericana de Didáctica Universitaria y Universidad Politécnica de Valencia,pp. 768-771.
  • Mas, J., Valiente, J., Zúnica, L., Alcober, R., Benlloch, J.; Blesa, P., (2002). “Estudio de la influencia sobre el rendimiento académico de la nota de acceso y procedencia (COU/FP) en la E.U. de Informática”. Libro de Resúmenes de las VIII Jornadas sobre la Enseñanzas Universitaria de la Informática (JENUI 2002), pp.197-204.
  • Rua, A., Redondo, R., Martínez, C., Fabra, M.E., Martín, M.J.; NÚÑEZ, A. (2010). “Factores del rendimiento académico en las asignaturas cuantitativas de Administración y Dirección de Empresas”. Anales de ASEPUMA 18, 105, pp. 1-23.
  • Sánchez, M.R. y Miguel, V.C. (2006). “Relación entre los conocimientos previos y el rendimiento en la asignatura bioquímica en estudiantes de medicina”. Revista de la Facultad de Medicina, 29, 2, pp. 114-120.