Historia de la danza contemporánea en España

  1. África Calvo lluch 1
  2. Juan Antonio León Prados 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

Revue:
Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

ISSN: 1989-9548

Année de publication: 2011

Número: 4

Pages: 17-30

Type: Article

D'autres publications dans: Arte y movimiento: revista interdisciplinar del Departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal

Résumé

The aim of this article is to put in context the contemporary dance inside the arts, which needs to revise his history, how is born, since it diversifies between America and Europe and finally to see the way of getting in Spain, or on the contrary, as Spain it influences the dance the rest of the world. We try to give an austere and trustworthy introduction to who they want to use the dance as didactic resource in his classes, or simply as complete information. One has tried to check until 2009, observing the scanty of the quantity of the above mentioned documentation. It is important also to demythologize the widespread concept of originality or of invention and across this article we will be able to see how the succession of appearance of technologies and styles has a conductive thread and a why, being the classic dance the origin of all the contemporary or modern dances of the world.

Références bibliographiques

  • Abad Carlés, A (2004). Historia del Ballet y de la danza moderna. Madrid. Alianza Editorial.
  • Au, S, (1988). Ballet and Modern Dance. Londres. Thames and Hudson.
  • Avila, R. (2006). L’ensenyament de les noves tecniques. Dansa. Noves tendències de la coreografia catalana. pp.: 21-29.
  • Aznar, J., Ribas, R. Otzet, M. (1994). Precedents de les noves tendències de la coreografia catalana: un breu repàs històric. Dansa. Noves tendències de la coreografia catalana: pp.: 15-20.
  • Baeumont, C (1930). Ballet Design. Letters on Dancing of Ballet by Jean George Noverre. Londres. The studio collection.
  • González Barrionuevo, H. (1999).Francisco Guerrero. Sevilla. Ed Castillejo.
  • Humphrey, D. (1959) .The art of making dances. USA. Grove Press Inc.
  • Jowitt, D (1988). Time and the dancing image. University of California. Los Angeles. Press Berkeley.
  • Kristein, L. (1969). Dance: A short history of clasic Theatrical dancing. Nueva York. Dance horizons.
  • Laban, R. (1994). Danza Educativa Moderna. Barcelona. Paidos Iberica S.A.
  • Loren, T. (1978). Dancer’s Companion. Nueva York. The Dial Press.
  • Mipunto.com. Expresión en Movimiento. Danza contemporánea.
  • Morata Sáez, J. (2003) Materiales para el estudio de la Historia del deporte en Andalucía I. Artículo: Actividades Físicas en la Prehistoria Andaluza. Pp 19 a 77. Málaga. IAD.
  • Nuendorff, E. (1986). El hombre prehistórico. Citius, Altius Fortius. Vo, 10 pp. 59-82.
  • Ossona, P. (1978). La educación por la danza. BarcelonaBuenos Aires. Paidós.
  • Otzet, M. (1994). Grups y coreografs actuals. Dansa. Noves tendències de la coreografia catalana: pp. 21-34.
  • Palacios, F. (2006) El paseante ocioso. Ballet para todos los públicos. Guía didáctica. Conciertos escolares. Departamento de Cultura y Turismo del Gobierno de Navarra.
  • Popplow, U. (2001). Aufgabe und Sinn einer Urgeschichte der Leibesübugen. Berlín. Neue Politische Literatur.
  • Rameau, P. (1725) Maître a Dancer.
  • Ribera, D referencia a Graham, M. Entrevista en educaciónfisica.org 26-11-07.
  • Rodríguez, E. B. (1981). Prólogo al libro de María Fux: Danza experiencia de vida. Danza Experiencia de vida. Barcelona. Paidós.
  • Sach, C. (1946). Historia Universal de la Danza. Buenos Aires. Ediciones Centurión.
  • Wikipedia (2006) Hitita.