Experiencia universitaria sobre las funciones del educador/a social con tecnologías 2.0.

  1. López Meneses, Eloy
  2. Llorent García, Vicente J.
  3. Fernández Márquez, Esther
Aldizkaria:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Argitalpen urtea: 2013

Zenbakia: 43

Mota: Artikulua

DOI: 10.21556/EDUTEC.2013.43.333 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openSarbide irekia editor

Beste argitalpen batzuk: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Laburpena

The article describes an innovative experience in university teaching, with interactive educational presentations on key functions of Social Educator.Its objectives include: Reflect on the main professional functions of social education, promote active and independent role of students in the process of building knowledge, promote learning. The study confirmed that the main functions for students are: guide (66.15%), educate, and teach or transfer knowledge and experience (52.31%), motivate (41.54%), animate and stimulate (40%), inform and promote (27.69%), facilitate processes and tutoring (24.62%), evaluate (18.46%), investigate (16.92%), be socially involved and encourage mediation processes (13,85%). 

Erreferentzia bibliografikoak

  • ACHTERMAN, D. (2006). Making connections with blogs and wikis. California School Library Association Journal,30 (1); 29-31.
  • AGUADED, J. I. y LÓPEZ MENESES, E. (2009). La blogosfera educativa: nuevos espacios universitarios de innovación y formación del profesorado en el contexto europeo. Revista electrónica Interuniversitaria de formación del profesorado,12 (3); 165-172.
  • AGUADED, J. I., GUZMÁN, M. D. y TIRADO, R. (2010). Estudio sobre el uso e integración de Plataformas de Teleformación en universidades andaluzas. Congreso Virtual DIM-AULATIC, Barcelona.
  • AGUADED, J. I., LÓPEZ MENESES, E y ALONSO, L. (2010a). Innovating with Blogs in University Courses: a Qualitative Study. The New Educational Review, 22 (3-4); 103-115.
  • AGUADED, J. I., LÓPEZ MENESES Y ALONSO, L. (2010b). Formación del profesorado y software social. Estudios sobre educación, 18; 97-114.
  • AGUADED, J. I. y HERNANDO, A. (2011). Recursos tecnológicos en la Universidad de Huelva: hacia la universidad digital. En CABERO, J, AGUADED, J. I.; LÓPEZ MENESES et al. Experiencias innovadoras hispano-colombianas con Tecnologías de la Información y la Comunicación.Sevilla: Mergablum, 65-85.
  • AIEJI. (2005). Marco Conceptual de las Competencias del Educador Social. Recuperado el27/02/11 dehttp://www.redligare.org/IMG/pdf/marco_competencias_educador_social.pdf
  • AREA, M. (2009). Manual electrónico: Introducción a la Tecnología Educativa. Universidad de La Laguna. Recuperado el21/09/11 de http://webpages.ull.es/users/manarea/ebookte.pdf
  • BLOOD, R. (2000). Weblogs: A History and Perspective. Recuperado el26/09/11 dehttp://www.rebeccablood.net/essays/weblog_history.html
  • BOGDAN, R. y BIKLEN, S. (1992). Investigación cualitativa de la educación. Needham Heights, MA: Allyn and Bacon.
  • BOHÓRQUEZ, E. (2008). El blog como recurso educativo.Recuperado el21/09/11 dehttp://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec26/edutec26_el_blog_como_recurso_educativo.html
  • CABALLO, B Y GRADAÍLLE, R. (2008). La Educación Social como práctica mediadora en la relaciones escuela-comunidad local. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 15; 45-55.
  • CABERO, J. (2003). La galaxia digital y la educación: los nuevos entornos de aprendizaje. En AGUADED, J. I. Luces en el laberinto audiovisual.Huelva: Grupo Comunicar, 102-121.
  • CABERO, J. (2004). Las web para la formación. En SALINAS, J.; AGUADED, J. I. y CABERO, J. (Coords.) Tecnologías para la educación. Diseño, producción y evaluación de medios para la formación docente. Madrid: Alianza, 207-229.
  • CABERO, J. (2005). Las TIC y las Universidades: retos, posibilidades y preocupaciones. Revista de la Educación Superior,34 (3); 77-100.
  • CABERO, J.; LÓPEZ, E. y BALLESTEROS, C. (2009). Experiencias universitarias innovadoras con blogs para la mejora de la praxis educativa en el contexto europeo. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 6. Recuperado el 28/09/11 de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v6n2_cabero_etal/v6n2_cabero
  • CABERO, J; LÓPEZ MENESES, E. y LLORENTE, M.C. (2009).La docencia universitaria y las tecnologías web 2.0: renovación e innovación en el Espacio Europeo.Sevilla: Mergablum.
  • CENIH, G. y SANTOS, G. (2005). Propuesta de aprendizaje basado en proyectos y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7 (2). Recuperado el28/09/11 de http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-cenich.html
  • DEL MORAL, M. E Y VILLALUSTRE, L. (2012). Didáctica universitaria en la era 2.0: competencias docentes en campus virtuales. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC),9 (1); 36-50. Recuperado el26/09/11 dehttp://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n1-moral-villalustre/v9n1-moral-villalustre
  • DOMÍNGUEZ, G., TORRES, Mª. L. y LÓPEZ MENESES, E. (2010). Aprendizaje con wikis. Usos didácticos y casos prácticos. Sevilla: MAD.
  • FARMER, B., YUE, A. y BROOKS, C. (2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching:A case study. Australasian Journal of Educational Technology,24 (2); 123-136.
  • GONZÁLEZ, V. y REVILLA, S. (2001). El Educador Social en Burgos.Tesis de Maestría del Master en Educación Social y Animación Sociocultural. Universidad de Granada.
  • GUENTHER, K. (2011). Socializing your web site with wikis, twikis, and blogs. Online,29 (6); 51-53. Recuperado el28/09/11 dehttp://www.infotoday.com/online/nov05/index.shtml
  • HARASIM, L. (2000).Redes de aprendizaje. Guía para la enseñanza y el aprendizaje en red. Barcelona: Gedisa.
  • HART, J. (2011).The Top 100 Tools for Learning 2011 List. Centre for Learning y Performance Technologies.(C4PLT.). Recuperado el26/09/11 dehttp://c4lpt.co.uk/top-tools/top-100-tools-for-learning-2011
  • HUFFAKER, D. (2005). The educated blogger: Using weblogs to promote literacy in the classroom. AACE Journal, 13 (2); 91-98.
  • LARA, T. (2005). Blogs para educar. Usos de los blogs en una pedagogía constructivista. Revista Telos. Cuadernos de Comunicación, Tecnología y Sociedad,65; 1-15.
  • LÓPEZ ARÓSTEGUI, R. (1995). El perfil profesional del Educador y la Educadora Social en Euskadi. Vitoria: Gobierno Vasco.
  • LÓPEZ MENESES, E. y BALLESTEROS, C. (2008). Caminando hacia el software social: una experiencia universitaria con blogs. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación,22; 5-23
  • LÓPEZ MENESES, E y LLORENTE, Mª. C. (2010). Incorporación de nuevas estrategias de enseñanza en la Universidad: blogs en Didáctica General.Revista Educatio Siglo XXI,28 (1); 191-208. Recuperado el28/09/11 de http://revistas.um.es/educatio/article/view/109781/104471
  • LÓPEZ MENESES, E; DOMÍNGUEZ, G; ÁLVAREZ, F. J. y JAÉN, A. (2011). Experiencia didáctica con estudiantes de postgrado sobre los roles del educador en la Sociedad del Conocimiento y la Comunicación con tecnologías 2.0. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 10 (1); 49-58.
  • LÓPEZ MENESES, E. (2012). Educador Socia, Web 2.0 y Actitud 2.0. Madrid: Editorial Académica Española.
  • LÓPEZ NOGUERO, F. Y LEÓN SOLÍS, N. (2003). El educador social como educador no formal: un gestor de grupos. Ágora. Huelva. Recuperado el26/09/11 dehttp://www.uhu.es/agora/version01/digital/numeros/04/04-articulos/monografico/pdf_4/10.PDF
  • MARQUÈS, P. (2000). Los docentes: funciones, roles, competencias necesarias, formación.Recuperado el14/09/11 dehttp://peremarques.pangea.org/docentes.htm
  • MILES, M. B. Y HUBERMAN, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • MIRANDA, M. J., GUERRA, L., FABBRI, M. Y LÓPEZ MENESES, E. (Coords.). (2010). Experiencias universitarias de innovación docente hispano-italianas en el espacio europeo de educación superior. Sevilla: Mergablum.
  • MONTERO, M. G. (2010). El blog como herramienta de expresión para un alumno con trastorno del espectro autista.Campo Abierto,29 (1); 147-163.
  • O'DONNELL, M. (2006).Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator, 17; 5-19.
  • PRENSKY, M. (2004). The emerging online life of the digital natives: what they do differently because of technology, and how they do it. Work in progress.Recuperado el28/09/11 dehttp://www.marcprensky.com/writing/Prensky-The_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf
  • PULICHINO, J. (2006). Future directions in e-Learning research report.Santa Rosa, CA, USA: The eLearning Guild.
  • RAY, J. (2006). Welcome to the Blogosphere: The educational use of blogs. Kappa Delta Pi Record, 42 (4); 175-177.
  • SAEED, N., YANG, Y. y SINNAPPAN, S. (2009). Las tecnologías web emergentes en la Educación Superior. Educational Technology & Society, 12(4); 98–109.
  • SOTO, J. (2010). TICy profesionalización continua de docentes, los grandes horizontes del fortalecimiento educativo. Ponencia presentada en el CIVE 2010Congreso Internacional Virtual de Educación.Recuperado el26/09/11 dehttp://www.steiformacio.com/cive/
  • SUÁREZ, C. y LÓPEZ MENESES, E. (2011). La Universidad y los entornos educativos virtuales 2.0. En CABERO, J.; AGUADED, J. I.; LÓPEZ MENESES, E.; SANDOVAL, J. y DOMÍNGUEZ, G. Experiencias innovadoras hispano-colombianas con Tecnologías de la Información y la Comunicación.Sevilla: Mergablum, 35-45.
  • TELLO, J. y AGUADED, J. I. (2009). Desarrollo profesional docente ante los nuevos retos de las tecnologías de la información y la comunicación en los centros educativos. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación,34; 31-47.
  • USURRIAGA, J. (2011). Marco conceptual de las funciones y competencias del Educador/a Social. Revista de Educación Social, 13; 1-20.
  • VALLÉS HERRERO, J. (2011). Análisis y valoración de las funciones de los educadores sociales en España. Tesis doctoral. Recuperado el28/09/11 dehttp://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=tesisuned:Educacion-Jvalles&dsID=Documento.pdf
  • VALVERDE, J. y LÓPEZ MENESES, E. (2009). Modelos pedagógicos en la docencia universitaria a través de entornos virtuales de enseñanza-aprendizaje. Campo Abierto,28 (2); 47-68.
  • WILLIAMS, J. B. y JACOBS, J. (2004). Exploring the use of blogs as learning spaces in the higher education sector. Australasian Journal of Educational Technology,20 (2); 232-247.