Robótica, modelado 3D y realidad aumentada en educación para el desarrollo de las inteligencias múltiples
-
1
Universidad de Málaga
info
-
2
Universidad Pablo de Olavide
info
ISSN: 1137-8778, 2341-4847
Year of publication: 2016
Volume: 18
Issue: 2
Pages: 158-183
Type: Article
More publications in: Aula de encuentro: Revista de investigación y comunicación de experiencias educativas
Abstract
Augmented reality and robotics are valuable emerging technologies to respond from an innovative perspective to the new learning styles of primary and secondary students in the new digital age. In line with the latest editions of the NMC Horizon Report (2015, 2016), the implementation in the classroom of technologies based on robotics, 3D modelling, 3D printing and augmented reality will be an opportunity to reshape the teaching practice from a didactic, methodological, organizational, curricular, training, spatial and temporal point of view. This work offers a conceptual review and an analysis of robot models and applications based on augmented reality and 3D modelling. By means of these technologies we intend to create situations in the classroom involving material design and programming tasks to learn varied didactic contents in different education areas and stages, following a collaborative, inclusive and connectionist approach to develop the multiple intelligences and digital competences in the learner, according to what the knowledge and information society demands.
Bibliographic References
- Acuña, A. L. (2012). Diseño y administración de proyectos de robótica educativa: lecciones aprendidas. Revista Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información. 13(3), pp. 6-27. Recuperado de: http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/revistatesi/article/view/9126/9355
- Armstrong, TH. (2006). Inteligencias múltiples en el aula. Guía práctica para educadores. Barcelona: Paidós.
- Azuma, R. (1997). A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 6 (4), pp. 355-385.
- Basogain, X., Olabe, M., Espinosa, K., Rouèche, C. y Olabe, J.C. (2007). Realidad Aumentada en la Educación: Una tecnología emergente. Comunicación presentada a Online Educa Madrid en 7a Conferencia Internacional de la Educación y la Formación basada en las Tecnologías, Madrid.
- Cabero, J. (2007). Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Madrid: McGraw-Hill.
- Cabero, J. (2013). Ponencia: E-Learning 2.0. 3er Congreso Internacional sobre Buenas Prácticas con TIC en la Investigación y la Docencia. Universidad de Málaga. 23-25 de octubre.
- Cabero, J. y Barroso, J. (2015). Realidad Aumentada: posibilidades educativas. En J. RuizPalmero, J. Sánchez-Rodríguez y E. Sánchez-Rivas, (Edit.). Innovaciones con tecnologías emergentes. Málaga: Universidad de Málaga.
- Cabero J. y Barroso, J. (2016a). Posibilidades educativas de la realidad aumentada. New Approaches in Educational Research, 5 (1), pp. 46-52.
- Cabero, J. Y Barroso, J. (2016b). Ecosistema de aprendizaje con realidad aumentada: posibilidades educativas. TCyE, 5, pp. 141-154. Recuperado de: http://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/101
- Cabero, J. y García, F. (coords.) (2016). Realidad aumentada. Tecnología para la formación. Madrid: Síntesis.
- Cabero, J., Leiva, J.J., Moreno, N.M., Barroso, J. y López, E. (2016). Realidad Aumentada y Educación. Innovación en contextos formativos. Barcelona: Octaedro.
- Cobo, C. y Moravec, J.W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Col.lecció Transmedia XXI. Laboratori de Mitjans Interactius/Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Recuperado de: http://www.aprendizajeinvisible.com/es/
- De Pedro, J. (2011). Realidad Aumentada: un nuevo paradigma en la educación superior. En E. Campo, M. García, E. Meziat & L. Bengochea (eds.). Educación y sociedad (pp. 300-307). Chile: Universidad La Serena.
- Fombona, J., Pascual, M.A. y Madeira, M.F. (2012). Realidad Aumentada, una evolución de las aplicaciones de los dispositivos móviles. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 41, pp.197-210.
- Gardner, H. (1995). La mente no escolarizada. Barcelona: Paidós
- Gardner, H. (1997). Inteligencias Múltiples. Barcelona: Paidós.
- Gardner, H. (2005). The development and education of the mind: The collected works of Howard Gardner. London: Taylor and Francis.
- Gómez, M. (2013). Educación Aumentada con Realidad Aumentada. En 3er Congreso Internacional sobre Buenas Prácticas con TIC en la Investigación y la Docencia. Universidad de Málaga. 23-25 de octubre.
- Horizon Report NMC (2014). Higher Education Edition. Recuperado de: http://redarchive.nmc.org/publications/2014-horizon-report-higher-ed
- Horizon Report NMC (2015). Higher Education Edition. Recuperado de: http://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2015-higher-education-edition
- Horizon Report NMC (2016). Higher Education Edition. Recuperado de: http://www.nmc.org/publication/nmc-horizon-report-2016-higher-education-edition/
- Kato, H. (2010). Return to the origin of Augmented Reality [Archivo de vídeo]. Presentation at IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality 2010 (Seoul, Korea). Panel discussion: “The Future of ISMAR: Converging Science, Bu- siness, and Art” (organized by Henry Fuchs and Christian Sandor). Recuperado de: http://www.youtube.com/watch ?v=b33eqcVz7X8
- Leiva, J.J. y Moreno, N. M. (2015). Tecnologías de geolocalización y realidad aumentada en contextos educativos: Experiencias y Herramientas didácticas. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 31. Recuperado de: http://dim.pangea.org/revistaDIM31/revista31ARgeolocalizacion.htm
- Moreno, N.M., Leiva, J.J. y Ordóñez, E. (2015). La realidad aumentada como factor de calidad e innovación educativa. En J.L. Sarasola Sánchez-Serrano; L. Molona García; M.I. Hernández Romero; N.M. Moreno Martínez y E. López Meneses (Dirs.), I Seminario Internacional Hispano-Mexicano de Formación, Investigación e Innovación Universitaria 9 y 10 de Junio de 2015 (pp.102-111). Madrid: Afoe.
- Moreno, N.M., López, E. y Leiva, J.J. (2016). Tecnologías emergentes para el desarrollo de la innovación educativa: Modelado en 3D y Realidad Aumentada. En J. Gómez Galán, E. López Meneses, L. Molina García, A. Jaén Martínez y A.H. Martín Padilla (Eds.), del I Congreso Virtual Internacional en Formación, Investigación e Innovación Educativa. Libro de Actas. Universidad Metropolitana UMET). Sistema Universitario Ana G. Méndez San Juan (Puerto Rico): 17,18 y 19 de febrero de 2016. Sevilla: Editorial AFOE.
- Moreno, N. M., Leiva, J. J., y Matas, A. (2016). Mobile learning, Gamificación y Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje de idiomas. International Journal of EducationalResearch and Innovation (IJERI), 6, pp.16-34.
- Prendes, C. (2015). Realidad aumentada y educación: análisis de experiencias prácticas. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación. 46, pp.187-203.