La percepción de los docentes sobre la funcionalidad educoorganizativa de las TIC en la Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua (UnanManagua)

  1. Concepción de María Mendieta Baltodano 2
  2. David Cobos Sanchiz 1
  3. Esteban Vázquez Cano 3
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua
    info

    Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua

    Managua, Nicaragua

    ROR https://ror.org/04084tn63

  3. 3 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

Revue:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Année de publication: 2016

Volumen: 15

Número: 3

Pages: 99-112

Type: Article

DOI: 10.17398/1695-288X.15.3.113 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Résumé

This article presents a research in which the perception of teachers of the National Autonomous University of Nicaragua (UNANManagua) on the use and technical, administrative and educational functionality of the tools and resources based on the Information and Communication Technologies (ICT) are discussed. The study is approached from a quantitative methodology and, for this purpose, we use the questionnaire entitled: «Identification of the Organizational and Cultural aspects at University» adapted for Nicaragua (in dimension 9 refers to ICT). The results show that teachers demand a relevant and update training and consider that ICT have to be applied as a learning object, through the curriculum, and especially, through the Basic Computer subject, compulsory in the first year of all university studies at UNANManagua. Also, professors consider ICT as a teaching and learning resource and for this reason should be present in the planning of academic, administrative and management University activities. Finally, ICT is considered a crucial resource to encourage learning and as a tool in the independent and collaborative work of students.

Références bibliographiques

  • Aguaded, J., López Meneses, E., y Alonso, L. (2010a). Innovating with Blogs in University Courses: a Qualitative Study. The New Educational Review, 22(3-4), 103-115.
  • Aguaded, J., López Meneses., y Alonso, L. (2010b). Formación del profesorado y software social: Estudios sobre Educación, 18, 97-114. Recuperado a partir de http://dadun.unav.edu/handle/10171/9822
  • Ballesta, J., y Céspedes, R. (2015). Los contenidos de Tecnología Educativa en las titulaciones de Grado de las Universidades Española. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 133-143. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/1849/1197
  • Barragán, R., y Buzón, O. (2004). Desarrollo de competencias específicas en la materia tecnología educativa bajo el marco del espacio europeo de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 3(1), 101-114. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/25/23
  • Cabero, J. (2010). Los retos de la integración de las TICs en los procesos educativos. Límites y posibilidades. Perspectiva educacional. Formación de profesores, 48(1), 32-61.
  • Cabero, J., y Gutiérrez, J. J. (2015). La producción de materiales TIC como desarrollo de las competencias del estudiante universitario. Aula de Encuentro, 17(2), 5-32.
  • Cataldi, Z., Lage, F., y Cabero, J., (2010). La promoción de competencias en el trabajo grupal con base en tecnologías informáticas y
  • sus implicaciones didácticas. Pixel-Bit. Revista de Medios de Comunicación, 37, 209-224. Recuperado a partir de http://www.sav.us.es/pixelbit/pixelbit/articulos/n37/17.html
  • Cózar Gutiérrez, R., y Roblizo, M. J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2), 119-133. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/1397/973
  • Cruz, E., Conrado, P., y Mendieta, C. (2013). Plan de Formación TIC para el Departamento Docente de Ciencia, Tecnología y Salud de la FAREM-Carazo, UNAN-Managua . Jinotepe: Universitaria.
  • Del Moral, M., y Villalustre, L. (2012). Didáctica universitaria en la era 2.0: competencias docentes en campus virtuales. Revista de La Universidad del Conocimiento (RUSC), 9(1), 36-50. Recuperado a partir de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v9n1-moral-villalustre/v9n1-moral-villalustre
  • Deumal, G., y Guitert, M. (2015). La competencia digital en la enseñanza del diseño. El caso de BAU Centro Universitario de Diseño de Barcelona (UVic). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(2), 51-56. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/1623/1307
  • Llorente, M.C., Cabero, J., y Barroso, J. (2015). El papel del profesorado y el alumnado en los nuevos entornos tecnológicos. En J. Cabero y J. Barroso (Coords.). Nuevos retos en tecnología educativa (pp. 217-237). Madrid: Síntesis.
  • López-Meneses, E., y Vázquez-Cano, E. (2013). WEB 2.0 Tools for social Educator training in Higher Education. International Journal of Research In Social Sciences, 3 (2), 1-13. Recuperado a partir de http://ijsk.org/uploads/3/1/1/7/3117743/1_education_trainning_tool.pdf
  • López-Meneses, E., Fernández, M. R., Cobos-Sanchiz, D., y Pedrero, E. (2012). Implicaciones de las TIC en el ámbito socio-educativo y de servicios sociales: una experiencia universitaria de innovación y desarrollo docente con tecnologías 2.0. Campo Abierto, 31(2), 11-35.
  • López-Meneses, E., Domínguez, G., Álvarez, F. J., y Jaén, A. (2011). Experiencia didáctica con estudiantes de postgrado sobre los roles del educador en la Sociedad del Conocimiento y la Comunicación con tecnologías 2.0. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 10(1), 49-58. Recuperado a partir de http://relatec.unex.es/article/view/695
  • Pérez, I., Mendieta, C., y Gutiérrez, H. (2014). Tecnologías de la información y la comunicación en el contexto de los procesos de enseñanza-aprendizaje en Nicaragua: el caso de la FAREM-Carazo. Internacional Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 2, 141-150. Recuperado a partir de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1151
  • Salinas, J. (2004). Innovacion docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento. RUSC 1(1) 1-16. Recuperado a partir de http://www.uoc.edu/rusc/dt/esp/salinas1104.pdf
  • Schworm, S., y Gruber, H. (2012). E-Learning in universities: Supporting help-seeking processes by instructional prompts. British Journal of Educational Technology, 43, 272-281.
  • Sevillano, M.ª L., y Vázquez-Cano, E., & (2015). The impact of digital mobile devices in Higher Education. Educational Technology & Society, 18(1), 106-118.
  • Sosa, M. J. (2015). El proceso de integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación en Centros de Educación Primaria. Tesis doctoral. Universidad de Extremadura. Departamento de Ciencias de la Educación. Facultad de Formación del Profesorado. Recuperado a partir de http://dehesa.unex.es/xmlui/handle/10662/3084
  • Thompson, J. (2007). Is Education 1.0 Ready for Web 2.0 Students? Innovate, 3(4), 1-6.
  • Tomás, M., Armengol, C., Borrell, N., Castro, D., Freixas, M., y Gairín Sallán, J. (2011). Cuestionario de identificación de la cultura organizativa: Adaptación para Nicaragua.Jinotepe: FAREM-Carazo.
  • UNAN-Managua, (2014). Resultados del Proceso de Autoevaluación Institucional con Fines de Mejora 2013-2014. Managua Nicaragua.
  • UNAN-Managua. (2011). Modelo Educativo, Normativa y Metodología para la Planificación Curricular 2011. Managua: UNAN-Managua.
  • Vázquez-Cano, E., Fombona, J., y Fernández, A. (2013). Virtual Attendance: Analysis of an Audiovisual over IP System for Distance Learning in the Spanish Open University (UNED). The International Review of Research in Open and Distance Learning (IRRODL), 14(3), 402-426.
  • Vázquez-Cano, E. (2014). Mobile Distance learning with Smartphones and Apps in Higher Education.Educational Sciences: Theory & Practice, 14(4), 1-16.
  • Vázquez-Cano, E., y Sevillano, M.ª L. (2015). El smartphone en la Educación Superior. Un estudio comparativo del uso educativo social y ubicuo en universidades españolas e hispanoamericanas. Signo y Pensamiento, 67, 115-13
  • Vázquez-Cano, E., Sevillano García M.ªL., y Fombona, J. (2016). Análisis del uso educativo y social de los dispositivos digitales en el contexto universitario panhispánico. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 453-469.
  • Wen, J. R., y Shih, W. L. (s.f.). Exploring the information literacy competence standards for elementary ang high school teachers. Computers & Education, 50, 787-806. Recuperado a partir de http://zethu2969216.pbworks.com/f/Exploring+Information+literacy.pdf