Educar la virtualidad

  1. Domínguez Fernández, Guillermo 1
  2. Jaén Martínez, Alicia 1
  3. Ceballos García, Manuel Jesús 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Centro Adscrito de Magisterio María Inmaculada de Antequera
Journal:
Pixel-Bit: Revista de medios y educación

ISSN: 1133-8482

Year of publication: 2017

Issue: 50

Pages: 187-199

Type: Article

More publications in: Pixel-Bit: Revista de medios y educación

Abstract

This article is based in part of a doctoral thesis focused on the validation of a HolisticEducational Model for the development of autonomy, responsibility and social commitmentof the new generations. The study analyzes, among other attitudes, skills and competences,the regular use of new technologies by young people. The data collection techniques wereboth quantitative and qualitative, using a 'Likert scale' with 4th year Secondary students,and 'Focus Groups' with board teams and teachers.Some conclusions refer to the regular use of new technologies by the students, with thedeployment of high skills in the use of such devices and platforms, but also to the dependencythat this technology is creating in them. The study compiles information about the level ofautonomy and responsibility of young people, as well as their critical thinking to discriminatethe amount of information they receive.

Bibliographic References

  • Aguilar, J. M. (2004). El síndrome de alienación parental. Córdoba: Editorial Almazara.
  • Cabero, J. (2007). Nuevas Tecnologías aplicadas a la educación. Madrid: McGrawHill.
  • Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era internet. Madrid: Alianza editorial.
  • Coupland, D. (1991). Generación X. Madrid: B.S.A.
  • Cury, A. (2007). Padres brillantes, maestros fascinantes. Barcelona: Planeta.
  • Elzo, J. (2006). Los jóvenes y la felicidad: ¿dónde la buscan? Y ¿dónde la encuentran?. Madrid: PPC.
  • Elzo, J. (2008). La voz de los adolescentes. Madrid: PPC.
  • Gerver, R. (2010). Crear hoy la escuela del mañana. Madrid: SM.
  • Lindström, M. & Seybold P. B. (2003). Brandchild: Remarkable Insights Into the Minds of Today’s Global Kids and Their Relationships with Brands. U.S.A.: Kogan Page Publishers.
  • Martín, J. L. (2006). Siglo XXI: Razones del peligro. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
  • Prensky, M. (2011). Enseñar a nativos digitales. Madrid: Biblioteca Innovación Educativo. Ed. SM.
  • Redacción de Noticiasdot.com (2007). Generación Einstein, los jóvenes actuales tienen valores positivos y prefieren la imagen a las palabras. Recuperado de http:// www.noticiasdot.com/wp2/2007/09/15/ generacion-einstein-los-jovenes-actuales-tienen-valores-positivos-y-prefieren-laimagen-a-las-palabras/
  • Somekh. B. (1992). Tecnología de la Información en la Educación: una visión crítica de un talismán del siglo XX . Barcelona: Universidad de Barcelona.