Análisis del síndrome de burnout en docentes de educación infantil, primaria y secundaria para su prevención y tratamiento

  1. Gallardo-López, José Alberto 1
  2. López-Noguero, Fernando 1
  3. Gallardo-Vázquez, Pedro 2
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad de Sevilla
    info

    Universidad de Sevilla

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/03yxnpp24

Journal:
Revista Electrónica Educare

ISSN: 1409-4258

Year of publication: 2019

Volume: 23

Issue: 2

Type: Article

DOI: 10.15359/REE.23-2.17 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Electrónica Educare

Abstract

This article presents the results of a research project based on various aspects of the burnout syndrome and its incidence in teachers of preschool, middle school, and high school from Seville province (Spain). The main goal of the study is to analyze the level of burnout that teachers experience both at a general level and when considering different variables according to age, experience, type of educational center and educational stage. A quantitative methodology was implemented, and the study sample was composed of 1890 teachers, to whom the CBP-R Burnout scale questionnaire was applied. Sierra’s (1987) criteria were used to select the sample; a high-reliability index close to +/- 2% margin of error was obtained. For the data analysis and the treatment of the obtained results, variables such as emotional exhaustion, depersonalization and lack of realization were taken into consideration, as well as variables according to age, experience, type of educational center and educational level. Among the main findings, we highlight that 11.6% of teachers surveyed have a high level of general burnout. In terms of emotional exhaustion, 74% of them obtained a score within the burnout average level, and especially highlighted the emotional cost of the education profession and the harshness of the post-holiday syndrome. About the depersonalization, 83% also obtained a score within the average level; everything seems to indicate that the teachers surveyed suffer from an extraordinary form of stress at their jobs. At last, in terms of the lack of realization in their profession, 86.2% of the teachers surveyed obtained an average burnout level; we can appreciate that there is a high satisfaction doing their jobs and with their professional vocation too.

Bibliographic References

  • Bilge, P. (2006). Examining the burnout of academics in relation to job satisfaction and other factors. Social Behavior and Personality, 34(9), 1151–1160.
  • Botella, L. L., Longás, J. y Gómez, A. Mª (2007). La construcción social del burnout en la profesión docente. Aloma, 21, 271-296.
  • Boyd, B., Schneider N., (2014). Perceptions of the work environment and burnout in Canadian child care providers. Journal of Research in Childhood Education, Association for Childhood Education International.
  • Extremera, N., Fernández-Berrocal, P. y Durán, A. (2003). Inteligencia emocional y burnout en profesores. Encuentros en Psicología Social, 1, 260-265.
  • Freudenberger, H. J. (1974). Staff burnout. The Journal of Social Issues, 30 (1), 159-166.
  • Fidalgo, M. (2005). NTP 705: Síndrome de estar quemado por el trabajo o «burnout» (II): consecuencias, evaluación y prevención. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo. Recuperado de ttp://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/FichasTecnicas/NTP/Ficheros/701a750/ntp_705.pdf
  • Fuertes, C., Aranda, G. y Arroyo, M. P. (2016). Comunicación y mindfulness como prevención del burnout. An. Sist. Sanit. Navar. 39 (2), 331-333.
  • George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update. Boston: Allyn & Bacon.
  • Gil-Monte, P. R. (2001). El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de burnout): aproximaciones teóricas para su explicación y recomendaciones para la intervención. Recuperado de http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-78-1-el-sindrome-de-quemarse-por-el-trabajo- (sindrome-de-burnout).html
  • Gil-Monte, P. R. (2003). El síndrome de quemarse por el trabajo (síndrome de burnout) en profesionales de enfermería. Revista Eletrônica InterAção Psy, 1, 19-33.
  • Góngora, F., Pérez, Mª L. y Torres, R. (2016). Síndrome de burnout y enfermería: diagnóstico y prevención. En F. R. Jiménez (Dir.ª) y F. J. López (Ed.). Gestión pública de la salud (pp. 121-126). Madrid: Asociación Cultural y Científica Iberoamericana (ACCI)
  • Gutiérrez, M., Atienza, M. y García-Moya, R. (2015). Técnicas de apoyo psicológico y social en situaciones de crisis. Madrid: Paraninfo.
  • Kroupis, I. M; Koustessis, T; Kouli, O; Tzetzis, G; Derri, V; Mavrommatis, G. (2017). Job satisfaction and burnout among Greek P.E. teachers. A comparison of educational sectors, level and gender. Cultura, ciencia y deporte: revista de ciencias de la actividad física y del deporte de la Universidad Católica de San Antonio, (34), 5-14.
  • Langher, V; Caputo, A; Ricci, M. E. (2017). The potential role of perceived support for reduction of special education teachers’ burnout. International Journal of Educational Psychology: IJEP, 6 (2), 120-147.
  • López-Noguero, F. (2008). Hacia un espacio europeo de aprendizaje para toda la vida. Evolución y desarrollo de la Educación permanente en la Unión Europea. Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, 15, 123-135.
  • López-Noguero, F. (2015). Los nuevos retos de la investigación en educación para la salud. En Morón Marchena, J.A. Investigar e intervenir en educación para la salud. Madrid: Narcea, 31-44.
  • Mameli, C; Molinari, L. (2017). Teaching interactive practices and burnout. A study on Italian teachers. European journal of psychology of education, 32(2), 219-234.
  • Manassero, Mª A., Vázquez, A., Ferrer, V. A., Fornés, J. y Fernández, Mª C. (2003). Estrés y burnout en la enseñanza. Palma de Mallorca: Edicions UIB.
  • Moraes, R., Camargo, J., Welter, M. M. & Guisso. L. (2010). Saúde docente, condições e carga de trabalho. Revista Electrónica de Investigación y Docencia. 4: 147-160.
  • Moreno, B., Garrosa, E. y González, J. L. (2000). La evaluación del estrés y el burnout del profesorado: el CBP-R. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 16 (2), 151-171.
  • Pena, M. y Extremera, N. (2012). Inteligencia emocional percibida en el profesorado de Primaria y su relación con los niveles de burnout e ilusión por el trabajo. Revista de Educación, 359, 604-627.
  • Pines A. M., & Aronson, E. (1998). Career burnout: Causes and cures. New York, NY: Free Press.
  • Prieto, M. (2011). Estrés y ansiedad en profesores. Crítica. 974: 42-45.
  • Rodríguez, J. M. y Fernández, Mª J. (2012). El síndrome de Burnout en el profesorado de Secundaria y su relación con variables personales y profesionales. Revista Española de Pedagogía, 70 (252), 259-277.
  • Rodríguez, J. M; Fernández, M. J. (2017). The effect of interpersonal relationships on burnout syndrome in Secondary Education teachers. Psicothema, 29 (3), 370-377.
  • Shami, R; Tareh, M; Taran, H. (2017). Identifying the relationship among teacher’s mental health and emotional intelligence and their burnout. Independent Journal of Management & Production, 8 (1), 124-143.
  • Solera, E., Gutiérrez, S. y Palacio, D. (2017). Evaluación psicológica del síndrome de burnout en profesores de educación primaria en la Comunidad de Madrid: comparación entre centros públicos y concertado. Universitas Psychologica, Vol. 16, N° 3. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-3. epsb.
  • Villanueva, Mª A., Jiménez, I., García, Mª L. y Durán, J. (2005). Valoración de las fuentes de estrés laboral en personal docente. Murcia: Instituto de Seguridad y Salud Laboral de la Región de Murcia. Servicio de Higiene Industrial y Salud Laboral / Área de Ergonomía y Psicosociología Aplicada. Recuperado de http://www.carm.es/web/pagina?IDCONTENIDO=11452&IDTIPO=60&RASTRO=c160$m.
  • Zamora, W.J., López Noguero, F. y Cobos-Sanchiz, D. (2016). Realidades del empleo docente en Nicaragua. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 18, Nº 2, 191-205.
  • Zamora, W.J., Cobos-Sanchiz, D. y López Noguero, F. (2017). Condiciones sociales y salud laboral del profesorado nicaragüense de secundaria. Revista de Pedagogía, Vol. 38, Nº 103, 192-208.