Experiencia didáctica con Arduino. El aprendizaje basado en proyectos como metodología de trabajo en el aula de secundaria

  1. David Blas Padilla 1
  2. Alicia Jaén Martínez 1
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide, España
Aldizkaria:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Argitalpen urtea: 2018

Zenbakia: 25

Orrialdeak: 73-82

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Hekademos: revista educativa digital

Laburpena

The main objective of this article is to present an experience carried out with active methodologies for the development of contents related to technology and robotics within formal teaching and learning processes. The knowledge and communication society has immersed us in a world where knowledge is not only focused on knowing, but also requires the acquisition of a series of competences and knowhow in each of the situations in which we find ourselves inserted as people. Based on this idea, it is presented the design and development of a collaborative classroom work project based on projectbased learning in which the core of the contents is focused on working with robotics based on Arduino boards with students of 3rd of ESO, in the subject of Technology, Programming and Robotics. Specifically, the project to be carried out has been a series of recycling bins for its exhibition at an environmental science fair during the 2017-2018 school year. It presents its design and planning, the process carried out and the evaluation carried out.

Erreferentzia bibliografikoak

  • • Arduino. (2017). What is Arduino? [Página Web]. Recuperado a partir de https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction
  • • Bordignon, F. R. A., & Iglesias, A. A. (2015). Diseño y construcción de objetos interactivos digitales. UNIPE: Editorial Universitaria. Recuperado a partir de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/50448
  • • Fores, A (2017, junio, 10). Metodologías activas [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://annafores.wordpress.com/2017/06/10/metodologias-activas-2/
  • • Glaser R. (1991) The Maturing of the relationship between the science of learning and cognition and educational practice, Learning and Instruction,1, 129-144.
  • • Gómez, A; Parramón, E; Sánchez-Seco, C. (2017). Tecnología, Programación y Robótica, 3º ESO. Proyecto Inventa. Editorial Donostiarra.
  • • Hung, D. (2002). Situated cognition and problem-based learning: Implications for learning and instruction with technology, Journal of Interactive Learning Research, 13(4), 393-414.
  • • Johnson, L., Adams Becker, S., Cummins, M., Estrada, V., Freeman, A., y Hall, C. (2016). NMC Informe Horizon 2016 Edición Superior de Educación. Austin, Texas: The New Media Consortium.
  • • Labrador-Piquer, M. J., & Andreu, M. A. (2008). Metodologías activas. Grupo de innovación en metodologías activas. Valencia: Universidad politécnica de Valencia.
  • • Lacueva, A. (2006). La enseñanza por proyectos: ¿mito o reto?, en Ciencias. Antología. Primer Taller de Actualización sobre los Programas de Estudio 2006. Reforma de la Educación Secundaria, 15-24. Recuperado de http://edu.jalisco.gob.mx/cepse/sites/edu.jalisco.gob.mx.cepse/files/primer_taller_de _actualizacion_antologia._ciencias.pdf
  • • Mingyang, G (2004). A Case to do Empirical Study Using Educational Projects, Journal of: Issues in Informing Science and Information Technology. Vol.1, 509-520
  • • Monsalves González, S. (2011). Estudio sobre la utilidad de la robótica educativa desde la perspectiva del docente. Revista de Pedagogía, 32(90), 81-117.
  • • Mosquera, I. (2017, Abril). Critical Thinking: aprender a cuestionarse la información. [Mensaje de blog Tiching Blog]. Recuperado de http://blog.tiching.com/criticalthinking-aprender-cuestionarse-la-informacion/
  • • NYC Department of Education. (2009). Project-Based Learning: Inspiring Middle School Students to Engage in Deep and Active Learning. Recuperado de http://schools.nyc.gov/documents/teachandlearn/project_basedFinal.PDF
  • • Revuelta, M. Á., Massa, S. M., y Bertone, R. (2016). Laboratorio Remoto en un Entorno Virtual de Enseñanza Aprendizaje (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de La Plata, La Plata, Argentina.
  • • Ruiz-Velasco, E. (2007). Educatrónica: Innovación en el aprendizaje de las ciencias y la tecnología. Madrid: Díaz de Santos.
  • • Solomon, G (2003). Project-Based Learning, Technology and Learning, 23 (6), 20-30.
  • • Thomas, J.V. (2000). A review of research on project-based learning [Revisión sobre el aprendizaje-servicio]. Recuperado de http://www.bie.org/images/uploads/general/9d06758fd346969cb63653d00dca55c0.PDF
  • • Toro, A., & Arguis, M. (2015). Metodologías activas, A tres bandas, (38), 69-77.
  • • Vaillant, D. (2013). Integración de TIC en los sistemas de formación docente inicial y continua para la Educación Básica en América Latina. Argentina: UNICEF Argentina. Recuperado a partir de https://www.unicef.org/argentina/spanish/educacion_Integracion_TIC_sistemas_form acion_docente.pdf
  • • Vega, J y Cañas, J.M (20016). Jornadas de Innovación y TIC Educativas JITICE’16. Universidad Rey Juan Carlos, Móstoles, Madrid. Recuperado a partir de https://gsyc.urjc.es/jmplaza/papers/jitice-2016-julio.pdf
  • • Vélez, A.M. Aprendizaje basado en proyectos colaborativos en la educación superior, Ciencias. Antología. Primer Taller de Actualización sobre los Programas de Estudio 2006. Reforma de la Educación Secundaria, 9-14. Recuperado de http://edu.jalisco.gob.mx/cepse/sites/edu.jalisco.gob.mx.cepse/files/primer_taller_de _actualizacion_antologia._ciencias.pdf