Educación de personas adultas: mujeres +45

  1. María Carmen Muñoz Díaz 1
  2. Manuel Jesús Perea Rodríguez 1
  1. 1 Universidad Popular Dos Hermanas, Sevilla (España)
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2018

Issue: 25

Pages: 24-33

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

The present work is the key piece in the actions carried out in the Popular University of Dos Hermanas in order to detect, analyze and understand the needs of a representative group of women over 45 years since it is 73% of the totality of the students. Likewise, this work has as objective the results approved by the socio-educational intervention that the solution to the needs detected in the relation of the 2030 Sustainable Development Goals and personal growth extracted from the analysis: improve the health and psychosocial well-being of women by reducing the impact of gender inequalities through ICT literacy and promotion in the knowledge society to strengthen individual and social empowerment. Through the development of the project, the objectives set a priori have been achieved based on the needs detected and prioritized in the diagnostic phase. In this way, the substantial improvement of selfesteem and the recognition of factors that trigger dysfunction have been achieved. History is analyzed from the perspective of gender, deepening in the socialization of gender as a creative element of that level of learned helplessness; improving self-control, self-confidence and self-concept at the same time. Elements that go through the continuous and sequential work in the ICT environment has allowed the acquisition of such competence and, therefore, taking into account all the previous aspects of its empowerment.

Bibliographic References

  • • Beltrán, J. (1997) La Educación de Personas Adultas desde una perspectiva sociocrítica. En Cabello, M. J. (1997): Didáctica y Educación de Personas Adultas. Archidona: Aljibe.
  • • Cabello, M. J. (Coord.) (1997). Didáctica y Educación de Personas Adultas. Archidona: Aljibe.
  • • Cabello, M. J. (1996). Diversidad cultural y contenidos en un currículum para la educación de Personas Adultas. En Diálogos, nº 5: 72-76.
  • • Cabrerizo, J., Castillo, S., y Roldán, J. (2011). La práctica de la evaluación en la intervención socioeducativa. Materiales e instrumentos (vademécum del educador social). Madrid. España: Pearson. Pp. 275-276.
  • • Cabrerizo, J., Castillo, S., y Roldán, J. (2011). La práctica de la evaluación en la intervención socioeducativa. Materiales e instrumentos (vademécum del educador social). Madrid. España: Pearson. Pp. 284-285.
  • • Cabrerizo, J., Castillo, S., y Roldán, J. (2011). La práctica de la evaluación en la intervención socioeducativa. Materiales e instrumentos (vademécum del educador social). Madrid. España: Pearson. Pp. 330-336.
  • • Comisión Europea (2000d). Memorándum sobre el aprendizaje permanente. Bruselas: Oficina de Publicaciones Oficiales de las Comunidades Europeas.
  • • Fantova, F. (2011): Manual para la gestión de la intervención social. Políticas, organizaciones y sistemas para la acción. Ed.CCS: Madrid. Pp 233-236.
  • • Feliz Murias, T. (2010). Diseño de Programas de Educación Social. Madrid: McGraw Hill.
  • • FEUP (2000). Universidades Populares. Marco de Programación. Bases Conceptuales. Albacete: Diputación de Albacete.
  • • Lobejón Sánchez, Mª C. (2017): La palabra de las Mujeres. Sueños, deseos, memoria. Palencia: Universidad Popular de Palencia.
  • • López, F. Y Flecha, R. (1997):«Educación de Personas Adultas». En PETRUS, A. (Coord.):Pedagogía social. Barcelona: Ariel.
  • • López Noguero, F. (2004): «La Educación Popular en España. Retos e Interrogantes».Sevilla: Universidad Pablo de Olavide.
  • • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1986): Educación de Adultos. Libro Blanco. Centro de Publicaciones del MEC: Madrid.
  • • Pérez-González, J. C. (2008). Propuesta para la evaluación de programas de educación socioemocional. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, N. 15, Vol. 6(2), 523-546.
  • • Perez Juste, R. (2006). Evaluación de programas educativos. La Muralla. Madrid.
  • • Pérez Serrano, G. (2002). Elaboración de Proyectos Sociales. Casos prácticos. Madrid, España: Narcea.
  • • ONU. (2016): Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Santiago
  • • Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfs image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • • Sarramona, J; Vázquez, G.; Colom, A. (1998): Educación no formal. Barcelona, Ariel.
  • • Senra Varela, M. (2012). La formación práctica en intervención socioeducativa. Madrid, España: Sanz y Torres.
  • • Senra Varela, M. (COORD.) ET AL. (2013). Asesoramiento e Intervención Socioeducativa. Casos prácticos. Madrid: Sanz y Torres.
  • • UNESCO. (2016): Recomendación sobre el aprendizaje y la educación de adultos. Francia.