Experiencias innovadoras de estudiantes universitarios con software social sobre las ventajas y debilidades de las tecnologías de la información y la comunicación en ámbitos socioeducativos

  1. José Gómez Galán 1
  2. Esteban Vázquez-Cano 2
  3. Eloy López Meneses 3
  1. 1 Universidad Metropolitana (AGMUS), Puerto Rico
  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia, España
  3. 3 Universidad Pablo de Olavide, España
Journal:
Hekademos: revista educativa digital

ISSN: 1989-3558

Year of publication: 2018

Issue: 25

Pages: 7-15

Type: Article

More publications in: Hekademos: revista educativa digital

Abstract

The article describes an innovation experience with 201 students from two academic years 2015/2017 of the Pablo de Olavide University (Seville) on the main advantages and disadvantages of ICT in socioeducational areas with social software. The main objectives are: to promote the active and autonomous role of students in the process of knowledge construction developing multimodal learning. The coding and categorical taxonomy was implemented with the Atlas.ti analysis program. Among the results related to the advantages of ICT (42 in total) we could include: facilitate communication (13%), allow different methodologies to be incorporated into the classroom (12%) and their use favors motivation and interest (10%). Regarding weaknesses: they represent a distraction (16%), in many cases lead to isolation and can cause health problems (14%) and offer erroneous information and low reliable (11%). The present study is derived from the guideline marked in the Teaching Innovation project: Didactic Training in Cloud Computing: Digital competences, didactic strategies and e-activities with Web 2.0 technology in the European Higher Education Area, funded by the Vice-Rectorate of Teaching and European Convergence from the Pablo de Olavide University.

Bibliographic References

  • • Adams-Becker, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., y Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium
  • • Aguaded, J. I., López-Meneses, E., y Jaén, A. (2013). Portafolios electrónicos universitarios para una nueva metodología de enseñanza superior. Desarrollo de un material educativo multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10 (1), 7-28.
  • • Alontaga, J. V. (2018). Internet Shop Users: Computer Practices and Its Relationship to E-Learning Readiness. Education Sciences, 8(2), 46 doi:10.3390/educsci8020046
  • • Area, M., y Pessoa, A, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 38, 13-20. DOI: 10.3916/C38- 2012-02-01
  • • Bauman, Z. (2006). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. • Cabero, J., y Marín, V. (2014). Posibilidades educativas de las redes sociales y el trabajo en grupo. Percepciones de los alumnos universitarios. Comunicar, 42, 165-172. doi: 10.3916/C42-2014-16.
  • • Cabero, J., Vázquez-Cano, E., y López-Meneses, E. (2018). Uso de la Realidad Aumentada como Recurso Didáctico en la Enseñanza Universitaria. Revista Formación Universitaria, 11(1), 25-34. doi. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062018000100025
  • • Cabero, J., López Meneses, E., y Llorente, M. C. (2009). La docencia universitaria y las tecnologías web 2.0 renovación e innovación en el Espacio Europeo. Sevilla: Mergablum.
  • • Christopher, J. (2018). Efficacy of Multimedia Learning Modules as Preparation for Lecture-Based Tutorials in Electromagnetism. Education Sciences, 8(1), 23 doi:10.3390/educsci8010023
  • • Cózar, R., y Roblizo, M.J. (2014). La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de los Grados de Maestro de la Facultad de Educación de Albacete. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa (Relatec), 13(2), 119¬-133.
  • • Faura-Martínez, U., Martín-Castejón, P. J., y Lafuente, M. (2017). Un modelo conceptual para la realización del Trabajo Fin de Grado apoyado en el uso de las TIC. RED. Revista de Educación a Distancia, 53, 1-17. doi: http://dx.doi.org/10.6018/red/54/8
  • • López-Meneses, E., y Llorente, Mª. C. (2010). Incorporación de nuevas estrategias de enseñanza en la Universidad: blogs en Didáctica General. Revista Educatio Siglo XXI, 28(1), 191-208.
  • • López-Meneses, E., Llorent-García, V., y Fernández-Márquez, E. (2012). Experiencias universitarias en diferentes titulaciones de la universidad Pablo de Olavide: construcción de ideas previas sobre la sociedad de la información con software social 2.0. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 23, 1-23. Recuperado de: http://www.pangea.org/dim/revista25
  • • López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., y Fernández-Márquez, E. (2016). Las concepciones del estudiantado de Educación Social y Trabajo Social de la Universidad Pablo de Olavide sobre los ámbitos de intervención a través de los mapas conceptuales multimedia. Revista Educación Social. 62, 43-57. Recuperado de: http://bit.ly/2j9bG3l
  • • López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., y Jaén-Martínez, A. (2017). Los portafolios digitales grupales: un estudio diacrónico en la Universidad Pablo Olavide (2009-2015). Revista Humanidades, 31, 123-152.
  • • Moya, M. (2013). De las TICs a las TACs: la importancia de crear contenidos educativos digitales. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 27. Recuperado de: http://dim.pangea.org/revistaDIM27/revista27ARcontenidosdigitales.htm
  • • Sanganyado, E., y Nkomo, S. (2018) Incorporating Sustainability into Engineering and Chemical Education Using E-Learning. Education Sciences, 8(2), 39 doi: 10.3390/educsci8020039
  • • Schworm, S., y Gruber, H. (2012). E-Learning in universities: Supporting help-seeking processes by instructional prompts. British Journal of Educational Technology, 43, 272- 281.
  • • Spector, J. M. (2010). An Overview of Progress and Problems in Educational Technology. Interact. Educ. Multimed. 1, 27-37
  • • López-Noguero, F. (2015). La Educación Social especializada con personas en situación de conflicto social. Revista de Educación, 336, 57-71.
  • • Sanz-Gil, J. J. (2014). WhatsApp: Potencialidad educativa versus dependencia y adicción. En Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 30. Recuperado de: http://dim.pangea.org/revista30.htm
  • • Vázquez-Cano, E., Sevillano García Mª L., y Fombona, J. (2016). Análisis del uso educativo y social de los dispositivos digitales en el contexto universitario panhispánico. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 453-469. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.224691
  • • Vázquez-Cano, E., López Meneses, E., y Sánchez-Serrano, J. L. (2015). Analysis of social worker and educator's areas of intervention through multimedia concept maps and online discussion forums in Higher Education. Electronic Journal of e-Learning, 13(5), 333-346.