Toma de decisiones en deporte en edad escolar medida con herramienta digital
- Francisco Javier Vázquez Ramos 1
- Patricia I. Sosa González 2
- Juan de Pablos Pons 2
- 1 CEIP Miguel Rueda, Paradas. Sevilla
- 2 Universidad de Sevilla (España)
ISSN: 1577-0354
Año de publicación: 2017
Volumen: 17
Número: 68
Páginas: 589-603
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte
Resumen
The aim of this study was twofold. On the one hand, the design and creation of an evaluation software for decision-making in school-age children based on spatial-temporal aspects in the context of volleyball called ‘Interactive Volleyball Game’. On the other hand, the analysis and establishment of its reliability and validity. The designed software was applied to a sample of 132 students (64 boys and 68 girls) aged between 10 and 13 years in public Elementary and Secondary Education schools of Seville towns, Arahal and Paradas (Spain). To determine the reliability, internal consistency was studied through Cronbach's alpha. The intraclass correlation coefficient (ICC) was also analyzed to calculate the optimal number of repetitions for future research. The validity was tested based on the assessment of a group of 5 experts. The results indicated that this new evaluation software reaches high levels of reliability and validity.
Referencias bibliográficas
- Bou, J. M. y Roca, J. (1998). Una propuesta de Test de Inteligencia Deportiva (TID). Apunts, 53, 75-82.
- Christina, R. W. (2005). Prólogo. En L. M. Ruiz Pérez y J. Arruza Gabilondo (Eds.), El proceso de toma de decisiones en el deporte. Clave de la eficiencia y el rendimiento óptimo (pp. 15-18). Montcada i Reixac (Barcelona).
- Cleary, T. y Chen, P. (2009). Self-regulation, motivation, and math achievement in middle school: Variations across grade level and math context. Journal of School Psychology, 47, 291-314. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2009.04.002
- García, J. A. y Ruiz, L. M. (2007). Conocimiento y acción en las primeras etapas de aprendizaje del balonmano. Apunts, 89, 48-55.
- García-González, L., Araújo, D., Carvalho, J. y Del Villar, F. (2011). Panorámica de las teorías y métodos de investigación en torno a la toma de decisiones en el tenis. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 645-666.
- Herrera, M. I., Herrera, F. y Ramírez, M. I. (2003). Cognición-Metacognición, Motivación y Rendimiento Académico. Eúphoros, 6, 409-431.
- Lowenta, K. M. (2001). An introduction to psychology test and scales (2ª ed.). Philadelphia: Psychology Press.
- Macquet, A. C. (2009). Recognition within the decision-making process: A case study of expert volleyball players. Journal of Applied Sport Psychology, 21, 64–79. https://doi.org/10.1080/10413200802575759
- McPherson, S. L. (2008). Tactics: Using knowledge to enhance perfomance. En D. Farrow, J. Baker y C. MacMahon (Eds.), Developing sport expertise: researchers and coaches put theory into practice (pp. 155-167). Londres: Routledge.
- Meinel, K. y Schnabel, G. (2004). Teoría del movimiento. Buenos Aires: Stadium.
- Méndez, A. (1999). Modelos de enseñanza deportiva. Análisis de dos décadas de investigación. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, 13. http://www.efdeportes.com/efd13/amendez.htm
- Miñano, P. y Castejón, J. L. (2011). Variables cognitivas y motivacionales en el rendimiento académico en Lengua y Matemáticas: un modelo estructural. Revista de Psicodidáctica, 16(2), 203-230.
- Oliver-Coronado, J. F. y Sosa-González, P. I. (1996). Balonmano. La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.
- Otero, F. M., González, J. A. y Calvo, Á. (2012). Validación de instrumentos para la medición del conocimiento declarativo y procedimental y la toma de decisiones en el fútbol escolar. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 65-69.
- Pinaud, P. y Díez, E. (2009). Percepción y creatividad en el proceso de aprendizaje del balonmano. Barcelona: Stonberg editorial.
- Plou, P. (2007). Capacidades visuales. IX Jornadas sobre medicina y deporte de alto nivel. Madrid: COE.
- Prieto, L., Lamarca, R. y Casado, A. (1998). La evolución de la fiabilidad en las observaciones clínicas: el coeficiente de correlación intraclase. Medicina Clínica, 110(4), 142-145.
- Rosário, P., Núñez, J., Valle, A., González-Pienda, J. y Lourenço, A. (2013). Grade level, study time, and grade re-tention and their effects on motivation, self-regulated learning strategies, and mathematics achievement: A structural equation model. European Journal of Psychology of Education. https://doi.org/10.1007/s10212-012-0167-9
- Ruiz, A., Perea, G., Baena, J., Mundet, X., Alzamora, T., Elosua, R., . . . Fábrega, M. (2012). Validación de una versión reducida en español del cuestionario de actividad física en el tiempo libre de Minnesota (VREM). Revista Española de Salud Pública, 86, 495-508.
- Sáez-Gallego, N., Vila-Maldonado, S., Abellán, J. y Contreras, O. R. (2013). Análisis del comportamiento visual y la toma de decisiones en el bloqueo en voleibol. Cuadernos de Psicología del Deporte, 13(2), 31-44. https://doi.org/10.4321/S1578-84232013000200004
- Santos, J. A., Viciana, J. y Delgado, M. Á. (1996). Voleibol. La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos. Madrid: Ministerio de Educación y Cultura.
- Starkes, J. L. y Ericsson, K. A. (2003). Expert performance in sports: Advances in research on sport expertise. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Thomas, K. T. y Thomas, J. R. (1994). Developing Expertise in Sport: The Relation of Knowledge and Performance. International Journal of Sport Psichology, 25, 295-312.
- Valera, S., Ureña, N. Ruiz, E., y Alarcón, F. (2010). La enseñanza de los deportes colectivos en educación física. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 10(40), 502-550.
- Vila-Maldonado, S., Sáez-Gallego, N. M., Abellán, J. y García-López, L. M. (2014). Análisis de la toma de decisiones en la acción de bloqueo en voleibol: Comparación entre jugadoras de élite y amateur. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 239-246.
- Williams, A. M., Ford, P. R., Eccles, D. W. y Ward, P. (2011). Perceptual-cognitive expertise in sport and its acquisition: implications for applied cognitive psychology. Applied CognitivePsychology, 25(3), 432-442. https://doi.org/10.1002/acp.1710