Un estudio de caso sobre la idealización y representación de la familia en los centros educativos

  1. José Antonio Rodríguez-Mena
  2. Emilia Moreno-Sánchez
  3. Inmaculada Montérdez-Santos
Journal:
Estudios pedagógicos

ISSN: 0716-050X 0718-0705

Year of publication: 2018

Volume: 44

Issue: 1

Pages: 403-413

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-07052018000100403 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Estudios pedagógicos

Abstract

ABSTRACT: The diversity of family models is one of the factors shaping our current society. This situation has led to the rupture of the traditional model of family hegemony. These changes have to be understood by schools, and this new family realm has to be included in their educational work. In this article, we present a study which, from a qualitative perspective based on a case study, analyzes linked images to family in textbooks, on posters and murals; in the language used in communications and notes addressed to families; and finally, in the concepts of family that exist among the members of the educational community. The results indicate that one sector of the educational community shares a family concept based on heteronormativity and consanguinity, and that the materials and documents analyzed show a biased picture of the family.

Bibliographic References

  • Agustín, S. (2014). Necesidades infantiles y adolescentes en familias homoparentales. Un análisis desde la perspectiva de los padres y madres. Universidad Autónoma de Madrid. Madrid.
  • Campuzano, M. D. (2014). Proyecto Pompas de Jabón. Algaida. Sevilla.
  • Ceballos, M. (2009). La educación formal de los hijos e hijas de familias homoparentales: Familia y escuela a contracorriente. Aula Abierta. 37. 67-78
  • Escamill. (2012). Conocimiento del medio 4. Pixépolis. Edelvives. Madrid.
  • (2017). Fenómenos demográficos. Instituto Nacional de Estadística.
  • Jennings, T. (2011). A content analysis of lesbian, gay, bisexual, and transgender topics in multicultural education textbooks. Teaching Education. 22. 39-62
  • Jessop, T. (2009). Equivocal tales about identity, racism and the curriculum. Teaching in Higher Education. 14. 95-106
  • Johnson, B.,Christensen, L. (2004). Educational Research. Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Pearson Education. United States of America.
  • López, F. (2006). Homosexualidad y familia: Lo que los padres, madres, homosexuales y profesionales deben saber y hacer. Graó. Barcelona.
  • Mancheño, R. (2012). Conocimiento del medio 2. Pixépolis. Edelvives. Madrid.
  • Morgado, B. (2009). Ideas del profesorado de primaria acerca de la diversidad familiar. Cultura y Educación. 21. 441
  • Ramírez, S.,Moliner, V.,Vicente, L. (2007). Actitudes frente a las familias homoparentales en el contexto escolar. Servicio de Publicaciones de la Universidad Jaume I. Castellón de la Plana.
  • Ray, V. (2001). School experiences of the children of lesbian and gay parents. Family Matters. 28-34
  • Rodrigo, M. J. (1998). Familia y Desarrollo Humano. Alianza Editorial. Madrid.
  • Rodríguez, G.,Gil, J.,García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe. Granada.
  • Rowell, E. H. (2007). Missing!: Picture books reflecting gay and lesbian families. Young Children. 62. 24
  • Ros, P. (2012). La inclusión de la diversidad afectivo-sexual y los nuevos modelos familiares en el ámbito educativo. Forum de Recerca. 963
  • Segura, G. (2012). Conocimiento del medio 1. Pixépolis. Edelvives. Madrid.
  • Simons, H. (2011). El estudio de casos: teoría y práctica. Morata. Madrid.
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudios de casos. Morata. Madrid.
  • Torres, J. (1991). El currículum oculto. Morata. Madrid.
  • Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación. 345. 83-110
  • Torres, J. (2010). Aportaciones a la Educación Intercultural. Letra25. Málaga.
  • Torres, J. (2011). La justicia curricular. El Caballo de Troya de la cultura escolar. Morata. Madrid.
  • Torres, J. (2015). Las autoridades quieren “tontos racionales”. Entrevista a Jurjo Torres Santomé. Revista trabajadores/as de la enseñanza. 350. 22
  • Travé, G. (2013). Análisis de materiales curriculares y práctica docente. Cuadernos de pedagogía. 432. 51
  • Trébol, G. (2012). Conocimiento del medio 3. Pixépolis. Edelvives. Madrid.