La acción dramática en «El rufián dichoso» de Cervantes

  1. Rosa Rivero, Álvaro 1
  1. 1 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Journal:
Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

ISSN: 2328-1308

Year of publication: 2018

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 233-245

Type: Article

DOI: 10.13035/H.2018.06.02.20 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Hipogrifo: Revista de Literatura y Cultura del Siglo de Oro

Abstract

This article aims to analyse the development of the dramatic action in Cervantes’ El rufián dichoso —The Fortunate Ruffian—. To this end, first of all a brief study of Aristotelian unity of action and the role that this plays in the New Comedy of Lope de Vega will be carried out. There will then be an analysis of the development of the dramatic action in each one of the three acts that make up this Cervantian play. The article will attempt to prove that El rufián dichoso departs from the unity of dramatic action and show which devices Cervantes uses to give structure and cohesion to the theatrical action of this hagiographic comedy as a consequence of this.

Bibliographic References

  • Arellano, Ignacio, Historia del teatro español del siglo XVII, Madrid, Cátedra, 1995.
  • Aristóteles, Poética, ed. Eduardo Sinnott, Buenos Aires, Conlihue, 2006.
  • Aristóteles, Poética, ed. Alicia Villar Lecumberri, Madrid, Alianza Editorial, 2004.
  • Canavaggio, Jean, Cervantès dramaturge: un théâtre à naître, Paris, Presses Universitaires de France, 1977.
  • Casalduero, Joaquín, Sentido y forma del teatro de Cervantes, Madrid, Gredos, 1966.
  • Castagnino, Raúl Héctor, Teorías sobre texto dramático y representación teatral, Austin, Universidad de Texas/Plus Ultra, 1981.
  • Cervantes, Miguel de, Don Quijote de La Mancha, ed. Francisco Rico, Madrid, Alfaguara, 2015.
  • Cervantes, Miguel de, El rufián dichoso, ed. Florencio Sevilla Arroyo, Madrid, Castalia, 1997.
  • Cervantes, Miguel de, El rufián dichoso. Pedro de Urdemalas, ed. Jenaro Talens y Nicolás Spadaccini, Madrid, Cátedra, 1986.
  • Cervantes, Miguel de, Los baños de Argel. El rufián dichoso, ed. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas, Madrid, Alianza, 1998.
  • Escalada, Julio, «La acción dramática. La trama. El conflicto dramático», en Manual de dramaturgia, ed. Fernando Doménech, Salamanca, Universidad de Sala¬manca, 2016, pp. 27-37.
  • González, Aurelio, «Espacio y dramaturgia cervantina», en Memoria de la palabra. Actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro, coord. Fran¬cisco Domínguez Matito y María Luis Lobato López, vol. I, Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert, 2004, pp. 897-904.
  • Maestro, Jesús G., La escena imaginaria: poética del teatro de Miguel de Cervantes, Madrid/Frankfurt am Main, Iberoamericana/Vervuert, 2000.
  • Miñana, Rogelio, «“Veréis el monstruo”»: la nueva comedia de Cervantes», Bulletin of the Comediantes, 56, 2004, pp. 387-411.
  • Ruiz Ramón, Francisco, Historia del teatro español: desde sus orígenes hasta 1900, Madrid, Cátedra, 2011.
  • Sinnot, Eduard, «Traducción, notas e introducción», en Poética de Aristóteles, Bue¬nos Aires, Conlihue, 2006, pp. VII-XXXIX.
  • Thacker, Jonathan, «“Véote, y no te reconozco”: The Unrecognizable Form of Cervante’s “El rufián dichoso”», Hispanic Research Journal, 10.3, 2009, pp. 206-226.
  • Vega, Lope de, Arte nuevo de hacer comedias en este tiempo, en Preceptiva dramática española del Renacimiento y el Barroco, ed. Federico Sánchez Escribano y Alberto Porqueras Mayo, Madrid, Gredos, 1972, pp. 154-165.
  • Wardropper, Bruce W., «Cervantes’ Theory of the Drama», Modern Philology, 52, 2009, pp. 217-221.