Representaciones conceptuales multimedia de los ámbitos de actuación en educación social elaborados por estudiantes universitarios (2015-2018)

  1. López Meneses, Eloy 1
  2. Vázquez Cano, Esteban 2
  3. Fernández Márquez, Esther
  4. López Belmonte, Jesús 3
  1. 1 Universidad Pablo de Olavide
    info

    Universidad Pablo de Olavide

    Sevilla, España

    ROR https://ror.org/02z749649

  2. 2 Universidad Nacional de Educación a Distancia
    info

    Universidad Nacional de Educación a Distancia

    Madrid, España

    ROR https://ror.org/02msb5n36

  3. 3 Universidad Internacional de Valencia
    info

    Universidad Internacional de Valencia

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/00gjj5n39

Revista:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Ano de publicación: 2019

Número: 50

Páxinas: 27-42

Tipo: Artigo

DOI: 10.15198/SEECI.2019.50.27-42 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista de Comunicación de la SEECI

Resumo

The present study arises from the Teaching Innovation 2.0 project with Information and Communication Technologies in the European Higher Education Area, developed within the framework of the Innovation and Teaching Development Projects of the Pablo de Olavide University (UPO), financed by the Vice-rectorate of Teaching and European Convergence. The research describes a diachronic study on the conceptions of the specific fields of work in Social Education through the elaboration of multimedia conceptual maps. An innovative planning is carried out and it is developed with 266 students from the courses of Degree of Social Education and Double Degree of Social Education and Social Work of the Pablo de Olavide University, during the academic years 2015/16, 2016/17 and 2017/2018. Through a qualitative methodology, with virtual and quantitative ethnography techniques, the intervention areas in Social Education and Social Work were analyzed with the following results: people with disabilities and mental health (15.37%), drug dependence (14.70%), third age (14.03%), adults (11.25%), childhood (9.47%), immigration (8.35%), sociocultural animation (7.57%), gender violence (6.12%) and adolescence (4.34%).

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, J. I.; López-Meneses, E. y Jaén, A. (2013). Portafolios electrónicos universitarios para una nueva metodología de enseñanza superior. Desarrollo de un material educativo multimedia (MEM). Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento (RUSC), 10(1), 7-28. Recuperado de http://journals.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v10n1-aguaded-lopez-jaen/v10n1-aguaded-lopez-jaen-es
  • Bogdan, R. C. & Biklen, S. K. (1992). Qualitative research for education: An introduction to theory and methods (2nd Ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon.
  • British Association of Social Workers (2002). The Code of Ethics for Social Work. Birmingham: British Association of Social Workers.
  • Cabero, J.; Ballesteros, C. y López-Meneses, E. (2015). Los mapas conceptuales interactivos como recursos didácticos en el ámbito universitario. Revista Complutense de Educación, (26), 51-76. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.43815
  • Cunningham, S. (2004). Children, Social Policy and the State, in Lavalette, M. & Pratt, A. (Eds.), Social Policy: A Conceptual and Methodological Introduction. Sage: London.
  • Farmer, B.; Yue, A. & Brooks, C. (2008). Using blogging for higher order learning in large cohort university teaching: A case study. Australasian Journal of Educational Technology, 24(2), 123-136.
  • Fernández-Márquez, E.; Vázquez-Cano, E. y López Meneses, E. (2016). Los mapas conceptuales multimedia en la educación universitaria: recursos para el aprendizaje significativo. Campus Virtuales 5(1), 10-18.
  • Kearney, P.; Levin, E. & Rosen, G. (2000). Alcohol, Drugs and Mental Health Problems: Working with Families. London: National Institute for Social Work.
  • Kinchin, I. M.; Streatfield, D. & Hay, D. (2010). Using concept mapping to enhance the research interview. International Institute for Qualitative Methodology, 9(1), 52-68.
  • López Meneses, E.; Vázquez-Cano, E. y Jaén Martínez, A. (2017). Los portafolios digitales grupales, una estrategia metodológica para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Universidad: un estudio diacrónico en la Universidad Pablo de Olavide (2009-2015). Revista de Humanidades, (31). doi: http://dx.doi.org/10.5944/rdh.31.2017.19076
  • Maglione, C. y Varlotta, N. (2011). Mapas conceptuales digitales. Buenos Aires: Educar S. E.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. (1994). Qualitative data analysis: an expanded sourcebook. Newbury Park, CA: Sage.
  • Muñoz, J. M.; Ariza, C. y Sampedro, B. E. (2015). La aplicación de los mapas mentales en Educación Primaria. International Journal of Educational Research and Innovation (IJERI), 4, 70-89.
  • Muñoz-González, J. M. y Ontoria, A. (2014). El uso de mapas mentales en la formación inicial docente. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, RELATEC, 13(2), 77-88.
  • Novak, J. (2000). The Theory Underlying Concept Maps and How To Construct Them. Recuperado de http://stanford.io/2xJcJQd
  • Novak, J. D. & Cañas, A. J. (2008). The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct Them. Technical Report IHMC CmapTools 2006-01 Rev 01-2008. Florida Institute for Human and Machine Cognition. Recuperado de http://cmap.ihmc.us/Publications/ResearchPapers/TheoryUnderlyingConceptMaps.pdf
  • Novak, J. D. (2010). Learning, creating, and using knowledge: Concept maps as facilitative tools in schools and corporations. Nueva York: Routledge.
  • O’Donnell, M. (2006). Blogging as pedagogic practice: Artefact and ecology. Asia Pacific Media Educator, 17, 5-19.
  • Ortega-Jiménez, A. (2016). Los mapas conceptuales como método de enseñanza en derecho internacional privado. Actualidad Jurídica Iberoamericana, núm. 4.bis (extraordinario), 232-245.
  • Pontes, A. (2014). Representación del conocimiento físico del alumnado universitario mediante mapas conceptuales elaborados con CmapTools. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 76, 34-42.
  • Prieto, A. B. & Chrobak, R. (2013). Integración de TICs, investigación y herramientas metacognitivas en la educación de ciencias y ambiental. Estudio de caso: disponibilidad de agua de las cuencas del noroeste de Patagonia y su relación con la actividad solar. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 4(1), 132-141.
  • Reyes-Santander, P. A. y Ramos-Rodríguez, E. (2018). Mapas conceptuales en educación matemática a nivel universitario. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(2), 25-36. doi: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.2.1657
  • Rodríguez-García, Y. M. (2017). Reconceptualizacion de la educación en la era digital: educomunicacion, redes de aprendizaje y cerebro. Factores claves en los actuales escenarios de construcción de conocimiento. Revista de Comunicación de la SEECI, (42), 85-118. doi: https://doi.org/10.15198/seeci.2017.42.85-118
  • Valdés, M. A., Menéndez, L. M. y Valdés, V. G. (2006). Los mapas conceptuales: un recurso para el aprendizaje apoyado en tecnologías. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, 28, 89-97.
  • Valverde-Berrocoso, J. y Garrido-Arroyo, M.ª C. (2002). El mapa conceptual: software de diseño y creación. Extremadura: Publicaciones Extremadura.
  • Vázquez-Cano, E.; López Meneses, E. & Jaén Martínez, A. (2017). The group e-portfolio to improve Teaching-Learning process at University. Journal of e-Learning and Knowledge Society, 13(2), 65-76. doi: https://doi.org/10.20368/1971-8829/1221
  • Vázquez-Cano, E.; López Meneses, E. & Sánchez-Serrano, J. L. (2015). Analysis of social worker and educator's areas of intervention through multimedia concept maps and online discussion forums in Higher Education. Electronic Journal of e-Learning, 13(5), 333-346.
  • Villalustre-Martínez, L. y Del Moral-Pérez, E. (2010). Mapas conceptuales, mapas mentales y líneas temporales: objetos “de” aprendizaje y “para” el aprendizaje en Ruralnet. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 9(1), 15-27