Aplicaciones digitales para la inclusión. El proyecto europeo DEPIT

  1. Colás-Bravo, Pilar 1
  2. Giuseppe Rossi, Pier
  3. de Pablos-Pons, Juan
  4. Conde-Jiménez, Jesús
  5. Villaciervos Moreno, Patricia
  1. 1 Universidad de Sevilla. España.
Journal:
Revista de Comunicación de la SEECI

ISSN: 1576-3420

Year of publication: 2019

Issue: 50

Pages: 169-192

Type: Article

DOI: 10.15198/SEECI.2019.50.169-192 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de Comunicación de la SEECI

Abstract

This article discusses the relevance of personalization and inclusion as key aspects of teaching planning and emphasizes the suitability of technologies to support this perspective. An app, called DEPIT (Designing for Personalization and Inclusion with Technologies), whose purpose is to support teacher planning and programming, is presented and evaluated from the perspective of the teaching staff. The information is collected from teachers regarding their attitude towards the DEPIT app, as well as its usefulness in teaching practice. The applied value of the app is collected through a discussion forum. The quantitative analysis of the data carried out by means of the statistical program SPSS v.24, identifies positive attitudes of the teaching staff in relation to the use of digital tools to elaborate the teaching programming. The qualitative analysis, carried out through the software Atlas.ti v.8, records aspects that teachers value in the application of DEPIT, among others: “Its adaptation and versatility to diverse educational contexts”, “It facilitates interaction and communication” and “It promotes freedom, independence and autonomy”.The results allow us to conclude that teachers assume a proactive and positive attitude towards the incorporation of technological tools for their teaching and put in value the potential of the DEPIT App for teacher programming.

Bibliographic References

  • Bauman, Z. (2018). Generación líquida: Transformaciones en la era 3.0. Barcelona: Editorial Planeta.
  • Berthoz, A. (2011). Simplexité. Paris: Odile Jacob.
  • Bosada, M. (2018). El reto de personalizar el aprendizaje con ayuda de las TIC, Educaweb. Recuperado de https://www.educaweb.com/noticia/2018/05/31/reto-personalizar-aprendizaje-ayuda-tic-18489/
  • Caminal, A. y Puigcerver, M. (2017). Diseños de campus virtual: descripción de la oferta actual en la enseñanza de las ciencias experimentales y su influencia en el uso por parte del alumnado universitario, Diddacticae, (2), 119-133. doi: https://doi.org/10.1344/did.2017.2.119-133
  • Cubeles, A. & Riu, D. (2018). The effective integration of ICTs in universities: the role of knowledge and academic experience of professors, Technology, Pedagogy and Education, 27(3), 339-349. doi: https://doi.org/10.1080/1475939X.2018.1457978
  • De Pablos, J.; Colás, P.; López, A. & García, I. (2019). Uses of digital platforms in Higher Education from the perspectives of the educational research, REDU. Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 59-72. doi: https://doi.org/10.4995/redu.2019.11177
  • Dewey, J. (1938). Experience and Education. New York: Kappa Delta Pi.
  • Fernández, I. (2017). Mejora de competencias: Introducción de la gestión de calidad en nuevas metodologías educativas, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(2), 279-308. Recuperado de https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/59461/36173
  • Gámiz, V. y Gallego, M. J. (2016). Modelo de análisis de metodologías didácticas semipresenciales en Educación Superior, Educación XX1, 19(1), 39-61. doi: https://doi.org/10.5944/educxx1.15577
  • Grande, P. y González, M. M. (2015). La educación inclusiva en la educación infantil: propuestas basadas en la evidencia. Tendencias Pedagógicas, (26), 145-162. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5247176.pdf
  • Laurillard, D. (2012). Teaching as design science. New York: Routdledge.
  • Laurillard, D. et al. (2011). A constructionist learning environment for teachers to model learning designs, Journal of Computer Assisted Learning, 29(1), 15-30. doi: https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2011.00458.x
  • Molano, E. G.; Sánchez, O. N. y Castillo, J. N. (2012). Aprendizaje con modelo TCPK y e-learning de la lógica de programación, Revista vínculos, 9(2), 57-72. doi: https://doi.org/10.14483/2322939X.4287
  • Onrubia, J. (2016). Aprender y enseñar en entornos virtuales: actitud conjunta, ayuda pedagógica y construcción del conocimiento, RED. Revista de Educación a Distancia, 50(3), 1-14. doi: https://doi.org/10.6018/red/50/3
  • Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). Inclusión Educativa. Recuperado de https://oei.cl/inclusion-educativa/inclusion-educativa
  • Pineda, P. y Castañeda, A. (2013). Comunicación dialógica y ciberparlamentos españoles, Sphera Pública, junio, 44-63. Recuperado de: http://sphera.ucam.edu/index.php/sphera-01/article/view/197/168
  • Siu, K. W. & Lam, M. S. (2012). Public computer assisted learning facilities for children with visual impairment: Universal design for inclusive learning. Early Childhood Education Journal, 40(5), 295-303.
  • Touron, J. (2019). Aprendizaje personalizado y tecnología. [Mensaje en un blog]. Recuperado de https://www.javiertouron.es/aprendizaje-personalizado-tecnologia/
  • UNESCO (2016). Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4. Recuperado de https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa