Actitudes hacia los recursos tecnológicos en el aula de los futuros docentes

  1. Roig-Vila, Rosabel 1
  2. Mengual-Andrés, Santiago 2
  3. Sterrantino Asmussen, Claudia 3
  4. Quinto Medrano, Patricia 4
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  3. 3 Grupo de Investigación EDUTIC. Universidad de Alicante
  4. 4 IES Coix
Journal:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Year of publication: 2015

Issue Title: Autumn (July-December)

Issue: 15

Pages: 12-19

Type: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.15.7220 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: @tic. revista d'innovació educativa

Abstract

The importance of training and attitudes of future teachers towards the integration of information and communications technology (ICT) is a critical factor and key to development and student learning in the classroom. The aim of this study is to analyze attitudes towards technological resources in the classroom, challenge they face teachers and student teachers in their daily task of teaching. We have considered three dimensions for analysis, the first refers to the practice in the classroom, the second is related to student learning and the last refers to the valuation that and future / teachers as make their own attitude technological resources. The sample consists of 103 people, of which 45.6% is still pursuing a degree and 53.4% ??are already graduates. For the statistical analysis used descriptive techniques with frequency data and percentages thereof; t test for comparison of independent groups, and for more than two groups univariate analysis of covariance (ANOVA). Overall the results indicate that attitudes towards the integration of computing resources is positive, but we can see that there are some significant differences in gender respects to some of the issues raised.

Bibliographic References

  • Alexander, Bryan. (2006). “Web 2.0: A new wave of innovation for teaching and learning?”, (March/April 2006): 33-44.
  • Martínez Alvarado, Hugo. (2008) “La integración de las tecnologías de la información y comunicación en las instituciones educativas”. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. En Roberto Caneiro, Juan Carlos Toscano y Tamara Díaz (coord.). 61-70. Madrid: Fundación Santillana.
  • Anderson, Nate. (01/09/2006). “Tim Berners-Lee on Web 2.0: “nobody even knows what it means””. Web: http://arstechnica.com/news.ars/post/20060901-7650.html
  • Barnes, Kassandra.Raymond C. Marateo, y S. Pixy Ferris. (2007). “Teaching and learning with the net generation”. Innovate, 3(4): 20-28. Web. 2007.
  • Cabero, Julio y Verónica Marín. (2014). “Miradas sobre la formación del profesorado”. TIC. Revista venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 11 (2): 11-2
  • Cardona, Aurora, Yamith Fandiño y Jairo Galindo. (2014). “Formación docente: creencias, actitudes y competencias para el uso de TIC”. Lenguaje, 42(1): 173-208. Web. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-34792014000100008&lng=en&tlng=es
  • Carneiro, Roberto, Juan Carlos Toscano, y Tamara Díaz (Coords.) (2009). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Fundación Santillana: Madrid.
  • Cózar, Ramón Cózar, y Manuel J. Roblizo, (2014) “La competencia digital en la formación de los futuros maestros: percepciones de los alumnos de grado de la Facultad de Educación de Albacete”. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 13(2): 119-133.
  • Agencia Ejecutiva en el ámbito Educativo, Audiovisual y Cultural. Eurydice (2011). Cifras clave sobre el uso de las TIC para el aprendizaje y la innovación en los centros escolares de Europa 2011. Web. http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/key_data_series/129ES.pdf
  • Gallego María Jesús, Vanesa Gámiz, y Elba Gutiérrez. (2010) “El futuro docente ante las competencias en el uso de las tecnologías de la información y comunicación para enseñar”. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 34. Web. http://edutec.rediris.es/Revelec2/revelec34/futuro_docente_competencias_tic.html
  • Gutiérrez, Alfonso, Andrés Palacios, y Luis Torrego. (2010). “La formación de los futuros maestros y la integración de las TIC en la educación: anatomía de un desencuentro”. Revista de Educación, 353: 267-293.
  • Lin, Tzu-Chiang, Chin-Chung Tsai, Ching Sing Chai, y Min-Hsien Lee. (2013). “Identifying Science Teachers’ Perceptions of Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)”. J Sci Educ Technol, 22: 325–336. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s10956-012-9396-6
  • Marquès Graells, Pere (2008) “Las Competencias Digitales de los Docentes”. Web. http://peremarques.pangea.org/competenciasdigitales.htm
  • Morales, Marina, Juan Manuel Trujillo, y Francisco Raso. (2015) “Percepciones acerca de la integración de las TIC en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la universidad”. Píxel-Bit. Revista de Medios y educación, 46: 103-117.
  • Oliver, Beverley, y Verónica Goerke. (2007). “Australian undergraduates’ use and ownership of emerging technologies: Implications and opportunities for creating engaging learning experiences for the Net Generation”. Australasian Journal of Educational Technology, 23(2): 171-186.
  • Philip, Donald. (2007). “The knowledge building paradigm: A model of learning for Net Generation students”. Innovate, 3(5): 46-59.
  • Prendes, Mari Paz, Linda Castañeda, y Isabel Gutiérrez. (2010) “Competencias para le uso de las TIC de los futuros maestros”. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación. 35: 175-182. doi: http://dx.doi.org/10.3916/C35-2010-03-11
  • Prensky, Mark. (2001). “Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon, 9 (5). doi: http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816
  • Prensky, Mark. (2004). “The Emerging Online Life of the Digital Native: What they do differently because of technology, and how they do it.” Web. http://www.marcprensky.com/writing/PrenskyThe_Emerging_Online_Life_of_the_Digital_Native-03.pdf
  • Reyes, Miguel María, y Rocío Piñero. (2008). “La función de los medios tecnológicos en los nuevos planes de estudios de magisterio”. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 33: 119-132. Web. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=36803309
  • Sánchez, Ana Belén, Juan José Mena, María González, y He GuanLin. (2012) In Service Teachers’ Attitudes towards the Use of ICT in the Classroom. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46: 1358-1364. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.302
  • Suárez, Jesús M., Gonzalo Almerich, Bernardo Gargallo, y Francisco Aliaga. (2013). “Las competencias del profesorado en TIC: estructura básica”. Educación XXI, 16(1): 39-62.
  • Tirado Morueta, Ramón y José Ignacio Aguaded Gómez. (2012). “Influencias del profesorado sobre el uso de la tecnología en las aulas”. Revista de Educación, 363, 230-255.
  • UNESCO (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Web. http://www.oei.es/tic/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
  • UNESCO (2011). UNESCO ICT competency framework. Web. http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475E.pdf
  • Vera, José Ángel, Lilia Elisa Torres, y Edgar Martínez. (2014). “Evaluación de competencias básicas en TIC en docentes de Educación Superior en México”. Pixel-Bit, revista de Medios y Educación, 44: 143-155. Doi: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10:
  • Wetzel, David R. (2002). “A model for pedagogical and curricular transformation with technology”. Journal of Computing in Teacher Education, 18 (2): 43-49.
  • Nunnally, Jum C. e Ira H. Bernstein (1978). Psychometric theory. New York: McGraw-Hill.